A te biztonsági öved mennyire mocskos?

2023.10.19. 16:14

A tiszta öv nem csak szebb, de biztonságosabb, kényelmesebb is. Mutatunk pár trükköt.

Ha épeszű vagy, használod a biztonsági övet. Hozzányúlsz a kezeddel, rásimul a ruhádra, testedre, ettől pedig óhatatlanul mocskos lesz. Ami egyrészt gusztustalan, másrészt meg akár a biztonsági öv hatékonyságát is befolyásolhatja. Ez nem bulváros túlzás: az emberzsírral összeragadt por-smink-olajos kosz olyan vastagon be tudja vonni az övet és a övvezetőt, hogy nem fog már könnyedén felcsévélődni, ami miatt simán lehet, hogy nem lesz elég feszes, amikor arra lenne szükség, hogy a lehető legrövidebb úton megfékezze az előre lendülő testedet. Illetve, amikor kiszállsz, nem sluttyan a helyére az öv, a csat össze-vissza lifeg, te meg rácsapod az ajtót. Kinek hiányzik ez?

Ha sötét színű az öv anyaga, talán sosem veszed észre, mennyi minden ragadt a szövetbe, de egy világosabb övön már egész hamar észre lehet venni, hogy már nem úgy néz ki, mint amikor a gyárból kijött. Érdemes megnézni ennek a Renault Zoénak az öveit, pedig csak durván százezer kilométer van a kocsiban: elöl a sok használat miatt lett egészen sötétbarna, hátul meg az ovijárat közben kilöttyent gyümölcslé, rámaszatolt csoki meg fene tudja még mi színezte foltosra.

Ezt már egy nedves ronggyal nem lehet rendesen megtisztítani. Ha az ember néhány havonta, esetleg pár évente egy mosószeres, mikroszálas ronggyal átmasszírozza az öveket, egész szépen szinten lehet tartani egy sötétebb öv állapotát. De tíz év és a világos szövet itt más eljárást követel meg. Egy jó kárpittisztító gép óriási segítség lehet, de sajnos öveknél van pár dolog, ami nehezíti a munkát. Az egyik, hogy általában a kis tisztítófejek is szélesebbek a biztonsági övnél, így nem tudja elég hatékonyan kiszippantani a mosószeres vizet, ha hosszanti irányban mozgatjuk a fejet. Ráadásul az igazán makacs, erősen a szövetbe masszírozott koszt még így sem lehetett eltüntetni.

A megoldás az, ha levesszük a tisztítófejet – igaz, így már nem tudjuk szépen az övre permetezni a mosószeres vizet. De ez nem is nagy baj, mert én az egyik nagy kedvencemmel, az Aldiban kapható univerzális tisztítószerrel támadtam. Mikroszálas ronggyal bevizeztem az övet, aztán ráfújtam a szert, és hagytam kicsit hatni. Jól látszott, hogy már a mikroszálas kendő is elkezdte kiszippantani a koszt, de ide ez kevés volt.

Fontos, hogy közben nem hagytam, hogy a mechanika az övet visszacsévélje: az övcsatot egy mozdulattal a nyitott ajtó zárszerkezetébe kattintottam – a kilinccsel természetesen ki is lehet onnan később szabadítani. Arra mindenképp figyeljünk ilyenkor, hogy a belső világítást kapcsoljuk le, mert a tisztítás alatt lemeríthetjük az akkumulátort. Ha szép idő van, nem csak a tisztítás, de a száradás idejére is érdemes így hagyni az övet, de száradáshoz ráfűzhetjük a kormányra, másik ülés fejtámlájára, satöbbi.

A pár perces hatásszünet után jöhetett a kárpittisztító – de természetesen pont ilyen jó egy száraz-nedve porszívó is, hiszen a speciális fej nélkül a kárpittisztító is csak egy száraz-nedves porszívó. A látvány azonnal magáért beszélt, nem árnyalatokkal, hanem a színskálán több oldalnyival lett más az öv színe, de a sosem használt részhez képet még látszott, van mit csinálni. Nem számoltam, hányszor ismételtem meg a nedvesít-befúj-szippant műveletsort, de durván fél óra eltelt, mire az utolsó, már csak tiszta vizes szippantással késznek nyilvánítottam az övet. Az utolsó körben legalább három-négyszer végigmentem az öv mindkét oldalán, hogy a lehető legkevesebb nedvesség maradjon benne.

Amikor az övet befújtam a tisztítószerrel és csak vártam, hogy fellazítsa a koszt, a mikroszálas kendővel nagyon alaposan megtisztítottam az övcsatot és az övvezetőt is, illetve a B-oszlop belső burkolatát is. Enélkül a vezetőre ragadt mocsok újra rákenődne a tiszta övre, illetve nehezítené a visszacsévélődést.

Másnap, mikor reggel a teljesen száraz öveket (igen, mindegyiket kitakarítottam, meg az egész beltérre ráengedtem a kárpittisztítót) leakasztottam a háttámlákról, azok olyan simán, puhán sluttyantak a helyükre, mint a szalonautókban. És még a leggyakrabban használt részen is pont olyan volt a színük, mint a dobról korábban soha le nem csévélt szakaszon. Lehet, hogy a világos színű biztonsági öv (meg a kárpit) kényes, és hamar meglátszik rajta a kosz, de ez az előnye is. Mert a sötét anyagon csak nem látjuk a koszt, de attól még az ott van. Tisztítsátok meg ti is a biztonsági öveiteket. És kapcsoljátok be őket, mindig!