85 évvel az autóipar első hivatalos tanulmányautója, a Buick Y-Job bemutatása után indított sorozatunkban már kapható típusok gyártásba sosem került változatait gyűjtöttük össze. Az utolsó rész a munkára vagy éppen kikapcsolódásra szánt pickupoké.
Mielőtt kezdünk, elevenítsük fel, milyen kabriókról, kupékról, kombikról, shooting brake-ekről és crossoverekről maradtunk le!
Elkaszált tanulmányok V. - Crossoverek
Egy crossover sokáig kockázatosnak számított, ezért nem kerültek gyártásba ezek a gondosan megépített prototípusok.
Fiat 126p Bombel (1974)

Lehet, hogy a pickup amerikai műfaj, a vasfüggöny mögött is készültek platós áruszállítók. A nálunk jól ismert Wartburg Trans mellett létezett ponyvás Dacia és Nagypolszki is, sőt, a Varsói Képzőművészeti Akadémia diákjai még Kispolszkiból is építettek hasonló kivitelt. Átalakított hátuljára üvegszál-erősítésű műgyanta dobozt is terveztek, így egy köbméterre nőtt a raktér, a teherbírása ettől függetlenül nem haladta meg a 300 kilót. Piacra nem dobták, pedig tucatnyi készült belőle, ezek az FSM üzemében és a gyári versenycsapatnál tették magukat hasznossá.
Kis autó, de nem játék!
Kinevették, de egész Lengyelországot mobilizálta a nálunk Kispolszkinak hívott Polski Fiat 650p. Ennek a példánynak az előélete végig ismert, a felújítás során sárgából ártatlan fehérként született újjá.
BMW M3 Pickup (1986)
Üzemen belüli anyagmozgatásra a BMW-nek, pontosabban az M divíziónak is szüksége volt a 80-as években, ők egy vászontetős 320is-ből építettek egy pickupot. Ha valaki kételkedne az ott dolgozók elhivatottságában, mit szól ahhoz, hogy az évek során az eredeti S14B20-as motort az első M3 S14B23-asára cserélték? Bár gyártani sosem tervezték, ez nem csak egy öncélú legózás volt, ugyanis egészen 2012-ig használták. Utódja egy E93-as M3-ból épült, amivel még a Nürburgringen is tettek néhány kört a lesifotósok és az újságírók áprilisi megtréfálására.
Ford Fiesta Bebop (1989)
Miután 1970-ben a Fordhoz került, a Ghia több prototípust is tervezett a márkának, például ezt a kor fogalmai szerint szabadidő-autónak szánt pickupot. A harmadik generációs Fiesta sokoldalúságát kifejező tanulmányt 1989-ben, Frankfurtban állították ki. A Ghia mérnökei olyan komolyan vették a feladatot, mintha egy gyártásra szánt kivitelen dolgoztak volna. A lökhárítóba épített ködlámpákon túl a tetőre áramvonalas keresőfényeket és okos rögzítési megoldásokat szereltek, a fülke szellőzését nyitható hátsó ablakkal és kivehető hátfallal igyekeztek javítani.
Fiat Cinquecento 4x4 Pick-up (1992)
Az olasz fülnek egyszerűen csak ötszázast jelentő Cinquecento név magyarul bonyolultan hangzik, pedig egy igazi minimálautó kapta a kilencvenes évek elején. Ez nem gátolta a neves formatervező stúdiókat abban, hogy az 1992-es Torinói Autószalonra egy-egy saját változatot álmodjanak belőle. A Pininfarina egy igazi pickupban gondolkozott. A sziluettje nem sokat változott, mégis komolyan vették a műfajt, mert összkerékhajtással egészítették ki a hajtásláncát, és a hátsó üléseit is úgy tartották meg, hogy használaton kívül eltűnjenek a platóban.
„Egy igazi magyar autó... agyongányolt fos”
Tulajdonosa csak csirkecsontónak hívja, és minden megtett kilométerre ajándékként gondol. Mennyit kéne egy ilyen állapotú autóra költeni?
Citroën Berlingo Coupé de Plage (1996)
Az optimista kilencvenes években egymás lábára tapostak a nemzetközi autószalonokon az extravagáns strandautók. Az 1996-ban bemutatott Berlingo pickup változatával Párizsban keltett feltűnést a Bertone. A tengeri tematikájú Citroën platóján egy-egy nyugágy és búvárpalack is elfért, az extra konzol segítségével a tetőre két szörfdeszkát is fel lehetett erősíteni. Pihenés közben a külső hangszórókból szólt a zene, menet közben - a Fiestához hasonlóan - a fülke hátsó ablakát le lehetett engedni. Orrába a Xantia 1,8 literes, 110 lóerős benzinmotorja került.
Peugeot 307 Cameleo (2001)
A 2002-es Év Autójának választott 307-es nagy dobás volt az ezredforduló után, egyterűs vonalvezetésével az egész kompakt kategóriát átformálta. Mielőtt megmutatta a Break és az SW modelleket, a Peugeot összegyúrta a kombit a pickuppal, és a Genfi Autószalonon leleplezte a Cameleót. A praktikus helyett inkább avantgárd átalakítás platórolóval és bukócsőre erősíthető kerékpárokkal lepte meg a közönséget, de a hátsó üvegkupolája és az akkoriban újdonságnak számító üvegteteje is igazi látványosság volt. Utóbbi a végleges SW-ből sem hiányzott.
Renault Kangoo Break'up (2002)
Talán a Tour de France az oka, hogy a franciák minden szabadidő-autóval biciklit akarnak szállítani. Pedig át sem kellett volna alakítani a Kangoot, hogy két bringa beleférjen, de a pickupok stílusát követő Break'up tanulmánnyal úgy is lehetett nagyméretű sporteszközt szállítani, hogy hátul és felül is túllóghatott a karosszérián, amiben a két helyre beépített rögzítőelemek mellett lengőajtók is segítettek. A szalonokban is kapható összkerékhajtású változathoz hasonlóan 1,6 literes, 95 lóerős benzinmotor hajtotta, a térképet navigációval helyettesítették.
Kia Soul'ster (2009)
Annak idején azért tervezte a Soult a Kia, hogy a konvenciókkal szakító, fiatalos autóval felhívja a figyelmet az olcsó alternatívából komolyan vehető autógyártóvá fejlődő márkára, a Detroiti Autószalonon kiállított Soul'sternek meg az volt a célja, hogy felhívja a figyelmet a szériaváltozatra. Bár nem tervezték a gyártását, egyedi karosszériát rajzoltak, és a platós kialakítás mellett vagány, terepjárós stíluselemekkel is feldobták, ami kifejezetten jól állt a formának. A bukócsövet a tetőbe, az extra fényszórót a bukócsőbe integrálták, az üléseket vízálló huzattal borították.
Beethoven megbolondítja az algoritmust
A Kia szerint a Soul egy újabb városi öszvér, bár kíváncsi lennék arra a marketingesre, aki a szamár és a ló szerelemgyerekével teper az Andrássy úton.
Volkswagen Tristar (2014)
Igen, a T6-ból létezett DoKa, vagyis duplakabinos, platós kisteherautó, a Tristarral viszont az utolsó farmotoros Transporter, a T3 jellegzetes felépítését élesztette újra a Volkswagen. A Syncro összkerékhajtással elsőként felszerelt szériából 1990-től kapható, szabadidős tevékenységekhez ideális, terepjárós alkatrészekkel csinosított TriStar modern utódja az SUV kiegészítőkkel és persze a 4Motion hajtással igazi nosztalgia bomba volt, a farmotor helyére beépített fiókkal még a fülke mögé erősített pótkerék helypazarló elhelyezését is ellensúlyozták.
Škoda Mountiaq (2019)
Mintha egy klasszikus, alvázas pickup lenne, olyan magabiztos jelenség a Kodiaq alapjaira épített prototípus. A 35 tanuló 2000 munkaórájának eredménye egy minden szorult helyzet leküzdésére alkalmas platós volt. A hatásos összkép érdekében nem csak a tetőt vágták le, a karosszériát több ponton is átalakították. Többek között a hasmagasságát is megnövelték, a bevett kiegészítők, mint a gallytörő rács, a csörlő, a snorkel vagy a LED-es fényhíd csak azután kerültek rá. A praktikumot csomagrögzítő rendszerrel és fellépőkkel hangsúlyozták. Ez is egyedi darab maradt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
