9 használt villanyautó, jó hatótávval egy új Vitara áráért

2024.07.08. 06:03

Bizony 2024 van, a Suzuki már 7,8 millió forintért méri a Vitarát, a használt elektromos autók ára pedig lassan, de biztosan közelíti az elérhető árszintet. Cikkünk célja az olyan használtpiaci slágernek látszó villanyautók rendszerezése, amelyek akár elsődleges autóként is megállják a helyüket. Az anyag elkészítésében a Villanypásztor volt segítségünkre.

A használt villanyautók piaca egy nagyon új jelenség. Az elektromos autók újonnani eladásai is csak pár éve kezdtek el pörögni, a használtan árusított példányok pedig többnyire importból valók. A használt villanyautók megjelenése ráadásul egy csomó új kérdést is felvet: Mennyire degradálódott az akkumulátor? Mekkora futásteljesítmény számít soknak? Milyen gyorsan lehet tölteni az autókat? Milyen töltőcsatlakozókkal szerelik őket?

BMW I3 120Ah

Fotó: Máth Dávid/Totalcar
Fotó: Máth Dávid/Totalcar

A legnagyobb akkumulátoros BMW i3 összességében egy jól összerakott autó. A hibrid hajtásláncú BMW-kkel ellentétben az i3-as akkumulátora nem degradálódik vészesen, a beltér abszolút hozza a BMW minőséget, mégha a formáját kicsit szokni is kell.

Az i3-as fenntartása viszont hű a BMW híréhez. Az elektronika bár alapvetően megbízható, ha valami elromlik, akkor a nehezen hozzáférhető vezérlődoboz miatt egy 3000 forintos biztosítékcsere is könnyen 800 ezres mutatvány lehet.

BMW i3  Akku. kapacitás (kWh) WLTP hatótáv (km) Teljesítmény (kW) Csomagtartó mérete (l) Gyorstöltési teljesítmény (kW) Legalacsonyabb használt ár (millió ft)
120Ah 37,9 308 125 260 49 6,3

Opel Corsa-e/Peugeot e-208

Fotó: Sturcz Antal/Totalcar
Fotó: Sturcz Antal/Totalcar

A francia gyökerű, illetve francia kisautók nem kifejezetten problémás gépek. A két modell között igazából csak a karosszériában van különbség, a teljes mögöttes gépészet lényegében azonos.

Fontos, hogy az autókba opcionálisan rendelhető 22kW-os töltőelektronika megbízhatatlan és tervezési hibás, így javítása is nehézkes. A típusból elég kevés példány kelt el, így nehéz jó szakembert találni hozzá, ha az ember nem márkaszervízben javíttatná az autóját.

Opel Corsa-e Akku. kapacitás (kWh) WLTP hatótáv (km) Teljesítmény (kW) Csomagtartó mérete (l) Gyorstöltési teljesítmény (kW) Legalacsonyabb használt ár (millió forint)
   46,3 337 100 309 100 5,8

Opel Mokka-e / Peugeot e-2008

A páros franciábbika, az e-2008 - Fotó: Papp Tibor/Totalcar
A páros franciábbika, az e-2008 - Fotó: Papp Tibor/Totalcar

 Az akkor még PSA-nak nevezett konszern egyszerűen áthelyezte a kifejlesztett elektromos hajtásláncát az eredetileg belső égésű motorosnak tervezett kis crossovereibe, a Peugeot 2008-ba és az Opel Mokkába. Ez a két autó sem különbözik semmilyen lényeges aspektusban egymástól, ugyanaz a gépészet alattuk, mint a Corsa/e-208 duó alatt.

Bár azt gondolná az ember, hogy a nagyobbnak tűnő forma jobban pakolható kialakítást is szavatol, igazából nem ez a helyzet, a Mokka-e csomagtartója mindösszesen 1(!) literrel nagyobb a Corsa-e-énél, miközben hatótávolsága a rosszabb légellenállási mutató miatt jóval kevesebb.

Opel Mokka-e Akku. kapacitás (kWh) WLTP hatótáv (km) Teljesítmény (kW) Csomagtartó mérete (l) Gyorstöltési teljesítmény (kW) Legalacsonyabb használt ár (millió forint)
   46,3 318 100 310 100 7,5

Hyundai Kona (64 kWh) / Kia Niro (64 kWh)

A Hyundai Kona EV - Fotó: Ludvigh Károly/Totalcar
A Hyundai Kona EV - Fotó: Ludvigh Károly/Totalcar

A Hyundai Kona és a Kia Niro szintén testvérmodellek, komolyabb különbségek csak a beltérben és a formatervben vannak. Az elektromos kiadások mellett mindkét típus kapható volt belső égésű és Plug-in hibrid változatokban is. A padlólemez alatti 64 kWh-ás akkumulátor kimagasló hatótávot biztosít, szinte egyáltalán nem degradálódik és egy minden autót érintő visszahívás után a tűzveszélyességi aggályok is eloszlottak.

Problémát okozhat a hajtómotor csapágyának hibája, amely tervezési hiba miatt előbb utóbb minden autót érint, de egy 200-300 ezer forintos javítás általában orvosolja a problémát. Szintén gond lehet a meghibásodásra hajlamos töltőretesz, ám ennek cseréje egyszerű, 100 ezer forint alatti munka.

Hyundai Kona Akku. kapacitás (kWh) WLTP hatótáv (km) Teljesítmény (kW) Csomagtartó mérete (l) Gyorstöltési teljesítmény (kW) Legalacsonyabb használt ár (millió forint)
 64 kWh 64 484 150 361 77 6,7

Nissan Leaf e+ (62 kWh)

Fotó: Ziegler Gergő/Totalcar
Fotó: Ziegler Gergő/Totalcar

A Nissan Leaf nem ma kezdte, az első generáció 2010-ben szinte egyetlenként lépett be az elektromosautó-piacra. A 2018-ban kiadott második generáció szakított az előd sokak által bűn rondának tartott formavilágával és egy sokkal személyautószerűbb formatervvel, meg persze nagyobb akkumulátorral jelentkezett be.

Kezdetben csak bruttó 40 kWh kapacitású pakkal volt kapható, de 2019-re megjelent a bruttó 62 kWh kapacitású csomaggal szerelt változat is, ami komoly hatótávval tette vonzóbbá a kompaktot. Hátránya, hogy CHAdeMO szabványú gyorstöltő csatlakozót használ, ami kevés új telepítésű oszlopon található, illetve gyorstölteni, is legfeljebb 50 kW-ttal lehet. A lista többi autóját mind CCS csatlakozókkal szerelik, ami Európai Uniós szabvány.

Nissan Leaf  Akku. Kapacitás (kWh) WLTP hatótáv (km) Teljesítmény (kW) Csomagtartó mérete (l) Gyorstöltési teljesítmény (kW) Legalacsonyabb használt ár (millió forint)
 e+ 59 385 160 420 46 5,8

Opel Ampera-e

Fotó: Papp Tibor/Totalcar
Fotó: Papp Tibor/Totalcar

Az Opel Ampera-e ugyanazokat az LG Chem L63B akkumulátorcellákat használja, mint a Hyundai Kona és a Kia Niro, így ugyanúgy érintett volt a minden autót érintő visszahívásban.

Miután javítások megtörténtek az autó tökéletesen használható, kompakt, de belül tágas típus. A használtpiacon sok példány megjelent az utóbbi időkben, 7 millió forint alatt már bőven van választék a típusból.

Opel Ampera-e Akku. kapacitás (kWh) WLTP hatótáv (km) Teljesítmény (kW) Csomagtartó mérete (l) Gyorstöltési teljesítmény (kW) Legalacsonyabb használt ár (millió forint)
   64 423 150 381 46 6,2

Renault Zoe R110 (52 kWh)

Fotó: Papp Tibor/Totalcar
Fotó: Papp Tibor/Totalcar

A Renault Zoe egy meghatározó, régóta a piacon lévő elektromos kisautó. Az legolcsóbb 52 kWh-s akkumulátorral szerelt darabok alacsony futásteljesítménnyel is 6 millió forint alatt kaphatóak, ám méretükből eredő korlátozott felhasználásuk miatt nem igazán alkalmasak elsődleges autónak.

Külföldi használtautós oldalakon a magyar áraknál jóval olcsóbban is kínálnak Zoékat, viszont ezeknél feltétlenül érdemes tájékozódni, hogy van-e akkumulátor tulajdonjoguk. A Zoe-t ugyanis árulták olyan konstukcióban is, ahol a vevő csak az karosszériáért fizetett, az akkumulátort pedig bérbe vette a gyártótól. 

Renault Zoe  Akku. kapacitás (kWh) WLTP hatótáv (km) Teljesítmény (kW) Csomagtartó mérete (l) Gyorstöltési teljesítmény (kW) Legalacsonyabb használt ár (millió forint)
 R110 52 395 80 338 46 5,8

A Zoeról és a listában szereplő kategóriatársairól az Corsa-e-ről és az e-208-ról 2020-ban  összehasonlító tesztünk  is készült.

MG ZS EV

Fotó: Bolla György/Totalcar
Fotó: Bolla György/Totalcar

A kínai tulajdonba került MG annak idején az ZS EV-vel akart betörni a villanyautópiacra, azóta megjelent az MG4 kompakt csapotthátújuk és az MG5 kombijuk is.

A ZS EV-k itthon nem fogytak olyan jól, ám az Egyesült Királyságban kasszasikernek számítottak, így importjuk még akkor is megérheti, ha át kell szerelni őket jobbkormányossá. A típus összességében középszerűnek számít, nagy hibái nincsenek.

MG ZS EV Akku. kapacitás (kWh) WLTP hatótáv (km) Teljesítmény (kW) Csomagtartó mérete (l) Gyorstöltési teljesítmény (kW) Legalacsonyabb használt ár (millió forint)
   42,5 263 105 448 76 5,6

Tesla Model 3

Model 3 Performance Mortefontaineben, a 2020-as Év Autója verseny döntőseként - Fotó: Csikós Zsolt/Totalcar
Model 3 Performance Mortefontaineben, a 2020-as Év Autója verseny döntőseként - Fotó: Csikós Zsolt/Totalcar

A sokat futott használt Model 3-asok már éppen beleesnek a 8 millió alatti árkategóriába. A Model 3 jól összerakott, megbízható és a kor legmagasabb színvonalának megfelelő típus, amely A Villanypásztor szerint egy Tesla Model 3 200 ezer kilométernél még épphogy bejáratós, hiszen Tesla Model 3-asok tervezési élettartama 1 millió mérföld, azaz 1,6 millió kilométer.

A típus kifejezetten ajánlott vásárlásra, persze a futásteljesítményből adódóan például a futóműalkatrészek cseréje szükséges lehet. 8 millió forint alatt Standard Range Plus, illetve 200 ezer körül futott Long Range modelleket találni, amelyek közül a Long Range lehet megérősebb a nagyobb hatótávolság miatt és a jobb felszereltség miatt.

Tesla Model 3 Akku. kapacitás (kWh) WLTP hatótáv (km) Teljesítmény (kW) Csomagtartó mérete (l) Gyorstöltési teljesítmény (kW) Legalacsonyabb használt ár (millió forint)
Long Range - Dual Motor 73,5 560 324 542 250 8

Hasonló áron lehet kapni korai Model S-eket is, ám azok műszaki színvonala meg se közelíti a Model 3-asokét, ráadásul gyermekbetegségekkel is küzdenek. 

A piacot átnézve tehát arra juthatunk, hogy igen sokféle a kínálat a használt elektromos autók között, de a piacot még mindig jellemzően a városi kisautók dominálják. Az árak között nagy szórás lehet, tehát bár a minimum ár sok típusnál akár 6 millió forint alatt is lehet, a kínálat legnagyobb része jellemzően 7 és 8 millió forint között van.

A táblázatokban szereplő adatok az Electric Vehicle Database-ből (EVDB) számaznak.