Ezt irigylem a szupergazdagoktól
Épp a livornói kikötőben jártam, amikor megpillantottam egy szokatlan formát! Mint kiderült, a világ egyik legnagyobb és egyik legkorszerűbb vitorlásának, a Maltese Falconnak az árbócait láthatattam. Gyorsan utánanézve kiderült, nagyjából fél éve táborozik itt némi karbantartásból kifolyólag.
Bár a forma is elég érdekes, a története se mindennapi. A 88 méter (289 láb) hosszú és 53 méter magas luxushajónak nem volt egyszerű a születése, a test egy török hajógyárban látta meg a napvilágot a 90-es évek elején, de az akkori gazdasági és politikai helyzetben sokáig nem talált gazdára.

2001-ben fedezte fel Tom Perkins , amerikai üzletember és kockázati tőke befektető, és kis bulváros mellékszál, hogy a második felesége az a Danielle Steel, akinek könyvei minden magyar nappali kötelező tartozékai.
Perkins igencsak érdeklődött az új technológiák iránt (pl. a korai Amazonban és a Google-ben is benne volt a pénze), így elég nagyot álmodott, és egy holland tervezőcéget bízott meg azzal, hogy vizsgálják meg, a rendelkezésre álló hajótestből hogyan lehetne egy háromárbócos DynaRig technológiájú vitorlást varázsolni. A tervet végül az olasz Perini Navi valósította meg.

A technikát Wilhelm Prölss, német mérnök találta fel még 1960-ban, és egészen addig csak elméletben létezett. Alapvetően egy kötélzet nélküli, távirányítással kezelhető és nagyhajók meghajtására alkalmas árbócrendszerről van szó. Eredetileg teherhajók olcsó és környezetbarát közlekedésére szánta (mostanság is hallani hasonló törekvésekről), csak hát a kor műszaki színvonalán nem nagyon lehetett megvalósítani. A Falcon három kompozit árbócot kapott, amelyek külön-külön forgathatók. Ez az anyaghasználat akkor még hatalmas újdonság volt, mostanra már teljesen természetes, például a hazai Kékszalag száguldó katamaránjai is mind ilyennel vannak szerelve.
A vitorlákat tartó keresztrudak (és így a vitorlák is) 12 fokban hajlítottak, ezekre fut ki 6 perc alatt az összesen 15 darab négyszögletes vitorla (a forma miatt kicsit a régi kínai vitorlásokra hasonlít), ami összesen 2396 négyzetméter.

Mivel nincs kötélzet, bármelyik árbóc bármilyen irányba fordítható, ez extra irányíthatóságot ad a rendszernek. Az egész számítógép vezérlésű és elméletileg akár egyetlen ember is tudná irányítani a hajót. Ez utóbbi főleg az eredeti, teherhajós terveknél számított volna, a Falcon személyzete ennek ellenére 18 főből áll, bár mivel luxushajóról van szó, ezek nagyobbik része a 12 vendég kiszolgálását végzi.
Az egyik interjújában Perkins azt mondta, ő írta a vezérlőszoftver egyes részeit, és az alábbi videóban is személyesen mutogatja végig, hogyan is működik az árbócforgató rendszer, szóval simán el tudom képzelni, hogy néha beállt kicsit irányítani a hajót.
A kikötőben való mozgásnál, vagy ha épp szélcsend van, két diszkrét 2000 lóerő feletti V12-es Deutz motor tud segíteni. A sok lóerő ellenére nem egy száguldozó típus, a maximum sebessége 18 csomó (kb 33 km/h), míg az utazója 14 csomó (kb 25 km/h), ekkor az adatok szerint 350 liter gázolajat fogyaszt óránként.
Mint a fenti videóban is látszik, a felszereltséget se vették félvállról, és ha épp motorcsónakázni lenne kedvünk, akad két 400 lóerős jármű (egy nyitott és egy zárt) a fedélzeten, de nem nagyon tudnánk olyan vízisportot mondani, amihez ne lenne meg a felszerelés a hajón. És persze akad még masszőr, fitneszterem és minden, ami szemszájnak ingere, de nekem a legjobban a moziterem megoldása tetszik, ami természetesen az egyik vitorlára vetít.
A végszámlát nem ismerjük, amikor a tulajdonost megkérdezték, annyit mondott 150 millió dollárnál több, de 300-nál kevesebb volt (54-108 milliárd forint).
A hajó 2006-ban készült el, de Tom Perkins nem sokáig élvezte a technikát, 2009-ben a hajó gazdát cserélt, így most Elena Ambrosiadu, Európa egyik leggazdagabb üzletasszonya büszkélkedhet vele. Ha valakit izgat, hogy is néz ki most, és épp van fölös 400-500 ezer eurója/hét, akkor elég sok szolgáltatónál ki lehet bérelni ezt a technikatörténeti csodát.
Maltese Falcon technikai adatok
Teljes hossz | 88,1 m |
Árbóc magasság | 58,2 m |
Bumm hossza | 12,9 m |
Tömege | 1100 tonna |
Meghajtás |
2 x 1524 kW-os Deutz TBD 620 V12
|
Vitorla felület | 2396 m2 |
Utas szám | 12 |
Személyzet | 18 |

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
