Ezt irigylem a szupergazdagoktól
Épp a livornói kikötőben jártam, amikor megpillantottam egy szokatlan formát! Mint kiderült, a világ egyik legnagyobb és egyik legkorszerűbb vitorlásának, a Maltese Falconnak az árbócait láthatattam. Gyorsan utánanézve kiderült, nagyjából fél éve táborozik itt némi karbantartásból kifolyólag.
Bár a forma is elég érdekes, a története se mindennapi. A 88 méter (289 láb) hosszú és 53 méter magas luxushajónak nem volt egyszerű a születése, a test egy török hajógyárban látta meg a napvilágot a 90-es évek elején, de az akkori gazdasági és politikai helyzetben sokáig nem talált gazdára.
2001-ben fedezte fel Tom Perkins , amerikai üzletember és kockázati tőke befektető, és kis bulváros mellékszál, hogy a második felesége az a Danielle Steel, akinek könyvei minden magyar nappali kötelező tartozékai.
Perkins igencsak érdeklődött az új technológiák iránt (pl. a korai Amazonban és a Google-ben is benne volt a pénze), így elég nagyot álmodott, és egy holland tervezőcéget bízott meg azzal, hogy vizsgálják meg, a rendelkezésre álló hajótestből hogyan lehetne egy háromárbócos DynaRig technológiájú vitorlást varázsolni. A tervet végül az olasz Perini Navi valósította meg.
A technikát Wilhelm Prölss, német mérnök találta fel még 1960-ban, és egészen addig csak elméletben létezett. Alapvetően egy kötélzet nélküli, távirányítással kezelhető és nagyhajók meghajtására alkalmas árbócrendszerről van szó. Eredetileg teherhajók olcsó és környezetbarát közlekedésére szánta (mostanság is hallani hasonló törekvésekről), csak hát a kor műszaki színvonalán nem nagyon lehetett megvalósítani. A Falcon három kompozit árbócot kapott, amelyek külön-külön forgathatók. Ez az anyaghasználat akkor még hatalmas újdonság volt, mostanra már teljesen természetes, például a hazai Kékszalag száguldó katamaránjai is mind ilyennel vannak szerelve.
A vitorlákat tartó keresztrudak (és így a vitorlák is) 12 fokban hajlítottak, ezekre fut ki 6 perc alatt az összesen 15 darab négyszögletes vitorla (a forma miatt kicsit a régi kínai vitorlásokra hasonlít), ami összesen 2396 négyzetméter.
Mivel nincs kötélzet, bármelyik árbóc bármilyen irányba fordítható, ez extra irányíthatóságot ad a rendszernek. Az egész számítógép vezérlésű és elméletileg akár egyetlen ember is tudná irányítani a hajót. Ez utóbbi főleg az eredeti, teherhajós terveknél számított volna, a Falcon személyzete ennek ellenére 18 főből áll, bár mivel luxushajóról van szó, ezek nagyobbik része a 12 vendég kiszolgálását végzi.
Az egyik interjújában Perkins azt mondta, ő írta a vezérlőszoftver egyes részeit, és az alábbi videóban is személyesen mutogatja végig, hogyan is működik az árbócforgató rendszer, szóval simán el tudom képzelni, hogy néha beállt kicsit irányítani a hajót.
A kikötőben való mozgásnál, vagy ha épp szélcsend van, két diszkrét 2000 lóerő feletti V12-es Deutz motor tud segíteni. A sok lóerő ellenére nem egy száguldozó típus, a maximum sebessége 18 csomó (kb 33 km/h), míg az utazója 14 csomó (kb 25 km/h), ekkor az adatok szerint 350 liter gázolajat fogyaszt óránként.
Mint a fenti videóban is látszik, a felszereltséget se vették félvállról, és ha épp motorcsónakázni lenne kedvünk, akad két 400 lóerős jármű (egy nyitott és egy zárt) a fedélzeten, de nem nagyon tudnánk olyan vízisportot mondani, amihez ne lenne meg a felszerelés a hajón. És persze akad még masszőr, fitneszterem és minden, ami szemszájnak ingere, de nekem a legjobban a moziterem megoldása tetszik, ami természetesen az egyik vitorlára vetít.
A végszámlát nem ismerjük, amikor a tulajdonost megkérdezték, annyit mondott 150 millió dollárnál több, de 300-nál kevesebb volt (54-108 milliárd forint).
A hajó 2006-ban készült el, de Tom Perkins nem sokáig élvezte a technikát, 2009-ben a hajó gazdát cserélt, így most Elena Ambrosiadu, Európa egyik leggazdagabb üzletasszonya büszkélkedhet vele. Ha valakit izgat, hogy is néz ki most, és épp van fölös 400-500 ezer eurója/hét, akkor elég sok szolgáltatónál ki lehet bérelni ezt a technikatörténeti csodát.
Maltese Falcon technikai adatok
Teljes hossz | 88,1 m |
Árbóc magasság | 58,2 m |
Bumm hossza | 12,9 m |
Tömege | 1100 tonna |
Meghajtás |
2 x 1524 kW-os Deutz TBD 620 V12
|
Vitorla felület | 2396 m2 |
Utas szám | 12 |
Személyzet | 18 |