Így tankold a Ferrarid, avagy a Forma-1-es üzemanyag kulisszatitkai

2024.07.24. 15:11

Egy Forma-1-es autó kapcsán rengeteget beszélünk az aerodinamikáról, a gumihasználatról, a futómű geometriáról és a motorerőről, de a versenygépekben használt üzemanyag és olaj csak ritkán kerül szóba. Pedig ahogy a motorsportok királykategóriájában minden, úgy ez a terület is elképesztően fontos: egy kiemelkedő versenyüzemanyag világbajnoki címeket dönthet el. Erről saját szemünkkel győződhettünk meg a 2024-es Magyar Nagydíj csütörtöki sajtónapján, ahol a Shell és a Scuderia Ferrari HP egy maroknyi újságírónak betekintést engedett a kulisszák mögé.

A Shell és a Scuderia Ferrari HP technikai partnerségénél szó szerint nem lehetne régebbi a Forma-1-ben. Az olaszok autójába már a világbajnokság legelső, 1950-es szezonjának nyitóversenyén is Shell üzemanyagot tankoltak, az azóta eltelt több mint 70 év alatt pedig ez a partneri kapcsolat még szorosabbá vált. Mára a Shell a Scuderia Ferrari HP mérnökeivel együtt dolgozik a lehető legjobb tulajdonságokkal rendelkező versenyüzemanyag és motorolaj megalkotásán, ami végeredményben segít előnyt szerezni a versenytársakkal szemben. A közösen nyert 10 konstruktőri és 12 egyéni Forma-1-es világbajnoki cím is ennek bizonyítéka.

Bár azt hihetnénk, hogy a mai ultramodern Forma-1-es autók a hétköznapitól teljesen eltérő üzemanyagot használnak, a valóság egészen más. A Shell benzinkutakon tankolható Shell V-Power üzemanyag 99 százalékban azonos összetevőket tartalmaz, mint az a versenyüzemanyag, amit a Scuderia Ferrari HP használ az F1-ben. A titok a maradék egy százalékban rejlik. Ez az elenyésző hányad azonban hatalmas potenciált rejt magában: a Shellnél évente 50 technikai szakember több mint 21 ezer munkaórában dolgozik azon, hogy a szabályok adta keretek között a legtöbbet hozza ki ebből az egy százalékból.

A munka nemcsak a Shell gyáraiban, hanem a Forma-1-es paddockban is folyik. Minden hétvégére legalább két üzemanyagokért felelős elemző utazik a csapattal, akik bár egy apró helységben, a színfalak mögött végzik a munkájukat, nagyon fontos feladatuk van. Bár a szabályosság érdekében a versenybenzin összetételét és állapotát is folyamatosan ellenőrizniük kell, a motorolaj terén végzett vizsgálataik az igazán érdekesek.

A Forma-1 szabályai szerint a csapatok nem szedhetik szét bármikor a motorjaikat. Ennek ellenére nagyon fontos, hogy a mérnökök tisztában legyenek a motor belső alkatrészeinek állapotával. Az autóból származó motorolaj alapos vizsgálata ezt teszi lehetővé. A Shell szakembere a folyamatot az orvostudományban alkalmazott vérvételhez és a laboratóriumi vizsgálathoz hasonlította: az autóból lefejtett motorolaj a vér, amit a Shell mozgó pályaszéli laboratóriumában alaposan kielemeznek. A mintában talált anyagok, és azok mennyisége alapján következtetni lehet a motor egészségi állapotára, azaz a belső, szabad szemmel nem látható alkatrészek épségére.

A Hungaroringen tett látogatásunk során a Scuderia Ferrari HP két pilótájának, Charles Leclerc-nek és Carlos Sainz-nak is feltehettünk néhány kérdést. A versenyzők szerint bár a fentebb tárgyalt háttér-folyamatokból ők a mindennapjaik során nem sokat látnak, az autóikba kerülő üzemanyag mennyiségének megállapításánál szorosan együtt dolgoznak a mérnökökkel. A versenyautóknál az üzemanyag egyszerre áldás és átok: bár versenyelőnyt is jelenthet, minél kevesebb van belőle, annál jobb. Emiatt a Scuderia Ferrari HP számára kifejlesztett Shell V-Power üzemanyagokat a jelenlegi versenymotorok esetében a maximális hatékonyság elérésére optimalizálják. Ennek megfelelően a Forma-1-es csapatok nagy hangsúlyt fordítanak arra, hogy az autókba egy cseppel se kerüljön több üzemanyag a kelleténél: minden gramm többlet felesleges súly, ami rontja a pályán mutatott teljesítményt.

A szükséges üzemanyagmennyiség megállapítása borzasztó bonyolult folyamat. A mérnökök először kiszámolják, mennyi benzinre lenne szükség a versenytáv teljesítéséhez maximális tempónál, zavaró tényezők nélkül, ha az autó egyedül haladna a pályán. Az így meghatározott elméleti maximális szükségletből aztán különböző szempontok szerint elkezdenek üzemanyagot kivenni. Megbecsülik, mennyi időt tölt majd az autó szélárnyékban a verseny során, mekkora eséllyel várható biztonsági autós periódus, és hogy lesz-e eső, de a pilóta sajátos vezetési stílusa is fontos tényező. Az eredményeket végül a versenyzőkkel is egyeztetik, így az ő elképzeléseik is fontos részei a folyamatnak. A bonyolult számítás végén meghatározott üzemanyag mennyiséget végül a futam előtt grammra pontosan töltik az autóba.

Bár a Forma-1-es hétvégék szoros időbeosztása miatt nem tudtuk az összes kérdésünket feltenni Charlers Leclerc-nek és Carlos Sainz-nak, arról azért ki tudtuk faggatni őket, milyen változást látnának szívesen az F1 szabályzatában. Leclerc egyértelműen hangosabb autókra vágyik. Elmondása szerint a 2010 körüli V8-as motorok egészen máshogyan szóltak, a Forma-1-nek pedig ma is jót tenne az a gyönyörű hang. Szerencsére a 2026-ban esedékes nagy szabályváltoztatások során a döntéshozók ezt a területet is figyelembe veszik, így a jövőben talán ismét kellően hangos lesz a Forma-1.