- Magazin
- Technika
- shell
- ferrari
- forma-1
- üzemanyag
- benzin
- motorolaj
- magyarnagydíj2024
- charles leclerc
- carlos sainz
Így tankold a Ferrarid, avagy a Forma-1-es üzemanyag kulisszatitkai
Egy Forma-1-es autó kapcsán rengeteget beszélünk az aerodinamikáról, a gumihasználatról, a futómű geometriáról és a motorerőről, de a versenygépekben használt üzemanyag és olaj csak ritkán kerül szóba. Pedig ahogy a motorsportok királykategóriájában minden, úgy ez a terület is elképesztően fontos: egy kiemelkedő versenyüzemanyag világbajnoki címeket dönthet el. Erről saját szemünkkel győződhettünk meg a 2024-es Magyar Nagydíj csütörtöki sajtónapján, ahol a Shell és a Scuderia Ferrari HP egy maroknyi újságírónak betekintést engedett a kulisszák mögé.
A Shell és a Scuderia Ferrari HP technikai partnerségénél szó szerint nem lehetne régebbi a Forma-1-ben. Az olaszok autójába már a világbajnokság legelső, 1950-es szezonjának nyitóversenyén is Shell üzemanyagot tankoltak, az azóta eltelt több mint 70 év alatt pedig ez a partneri kapcsolat még szorosabbá vált. Mára a Shell a Scuderia Ferrari HP mérnökeivel együtt dolgozik a lehető legjobb tulajdonságokkal rendelkező versenyüzemanyag és motorolaj megalkotásán, ami végeredményben segít előnyt szerezni a versenytársakkal szemben. A közösen nyert 10 konstruktőri és 12 egyéni Forma-1-es világbajnoki cím is ennek bizonyítéka.
A Magyar Nagydíj kulisszatitkai – 2. rész: Szerelők és sportbírók
Folytatódik a sorozatunk, amiben olyan nézőpontból szeretnénk megmutatni a Forma–1-et, amit ritkán mutatnak a TV közvetítések.

Bár azt hihetnénk, hogy a mai ultramodern Forma-1-es autók a hétköznapitól teljesen eltérő üzemanyagot használnak, a valóság egészen más. A Shell benzinkutakon tankolható Shell V-Power üzemanyag 99 százalékban azonos összetevőket tartalmaz, mint az a versenyüzemanyag, amit a Scuderia Ferrari HP használ az F1-ben. A titok a maradék egy százalékban rejlik. Ez az elenyésző hányad azonban hatalmas potenciált rejt magában: a Shellnél évente 50 technikai szakember több mint 21 ezer munkaórában dolgozik azon, hogy a szabályok adta keretek között a legtöbbet hozza ki ebből az egy százalékból.
A munka nemcsak a Shell gyáraiban, hanem a Forma-1-es paddockban is folyik. Minden hétvégére legalább két üzemanyagokért felelős elemző utazik a csapattal, akik bár egy apró helységben, a színfalak mögött végzik a munkájukat, nagyon fontos feladatuk van. Bár a szabályosság érdekében a versenybenzin összetételét és állapotát is folyamatosan ellenőrizniük kell, a motorolaj terén végzett vizsgálataik az igazán érdekesek.
A Forma-1 szabályai szerint a csapatok nem szedhetik szét bármikor a motorjaikat. Ennek ellenére nagyon fontos, hogy a mérnökök tisztában legyenek a motor belső alkatrészeinek állapotával. Az autóból származó motorolaj alapos vizsgálata ezt teszi lehetővé. A Shell szakembere a folyamatot az orvostudományban alkalmazott vérvételhez és a laboratóriumi vizsgálathoz hasonlította: az autóból lefejtett motorolaj a vér, amit a Shell mozgó pályaszéli laboratóriumában alaposan kielemeznek. A mintában talált anyagok, és azok mennyisége alapján következtetni lehet a motor egészségi állapotára, azaz a belső, szabad szemmel nem látható alkatrészek épségére.
A Hungaroringen tett látogatásunk során a Scuderia Ferrari HP két pilótájának, Charles Leclerc-nek és Carlos Sainz-nak is feltehettünk néhány kérdést. A versenyzők szerint bár a fentebb tárgyalt háttér-folyamatokból ők a mindennapjaik során nem sokat látnak, az autóikba kerülő üzemanyag mennyiségének megállapításánál szorosan együtt dolgoznak a mérnökökkel. A versenyautóknál az üzemanyag egyszerre áldás és átok: bár versenyelőnyt is jelenthet, minél kevesebb van belőle, annál jobb. Emiatt a Scuderia Ferrari HP számára kifejlesztett Shell V-Power üzemanyagokat a jelenlegi versenymotorok esetében a maximális hatékonyság elérésére optimalizálják. Ennek megfelelően a Forma-1-es csapatok nagy hangsúlyt fordítanak arra, hogy az autókba egy cseppel se kerüljön több üzemanyag a kelleténél: minden gramm többlet felesleges súly, ami rontja a pályán mutatott teljesítményt.
A szükséges üzemanyagmennyiség megállapítása borzasztó bonyolult folyamat. A mérnökök először kiszámolják, mennyi benzinre lenne szükség a versenytáv teljesítéséhez maximális tempónál, zavaró tényezők nélkül, ha az autó egyedül haladna a pályán. Az így meghatározott elméleti maximális szükségletből aztán különböző szempontok szerint elkezdenek üzemanyagot kivenni. Megbecsülik, mennyi időt tölt majd az autó szélárnyékban a verseny során, mekkora eséllyel várható biztonsági autós periódus, és hogy lesz-e eső, de a pilóta sajátos vezetési stílusa is fontos tényező. Az eredményeket végül a versenyzőkkel is egyeztetik, így az ő elképzeléseik is fontos részei a folyamatnak. A bonyolult számítás végén meghatározott üzemanyag mennyiséget végül a futam előtt grammra pontosan töltik az autóba.
Bár a Forma-1-es hétvégék szoros időbeosztása miatt nem tudtuk az összes kérdésünket feltenni Charlers Leclerc-nek és Carlos Sainz-nak, arról azért ki tudtuk faggatni őket, milyen változást látnának szívesen az F1 szabályzatában. Leclerc egyértelműen hangosabb autókra vágyik. Elmondása szerint a 2010 körüli V8-as motorok egészen máshogyan szóltak, a Forma-1-nek pedig ma is jót tenne az a gyönyörű hang. Szerencsére a 2026-ban esedékes nagy szabályváltoztatások során a döntéshozók ezt a területet is figyelembe veszik, így a jövőben talán ismét kellően hangos lesz a Forma-1.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
