Ha nem az alsó polcról szeretnél hibakódolvasót
Barátokat szerezni sokféleképpen lehet: van, aki megnyerő személyiséggel és jó humorral próbálkozik, de a magunkfajta autós hobbista ezt leginkább gumiszerelő géppel vagy csápos emelővel oldja meg. Persze nem mindenkinek van ennyi helye otthon, ez esetben remek mentőötlet egy komolyabb hibakódolvasó, akár olyan, mint az a két Foxwell bőrönd, amit mai cikkünk támogatójától, a Kocsiszakitól kaptunk kölcsön.
A Foxwell palettája elég széles: hobbi felhasználásra simán elég egy 37 000 forintos NT301, ami a motor hibakódjait kiolvassa és törli, illetve néhány élő adatot is megjelenít, de hozzánk komolyabb eszközök érkeztek: a 175 000 forintos NT680 Pro már szervizciklust nulláz, injektort és TPMS-t programoz, rengeteg szenzort külön olvas, és az összes adatot logolva el tudja menteni egy microSD-kártyára, az i75S pedig egy 550 000 forintos, elsősorban nagyobb műhelyeknek szóló profi gép, amihez az OBD II csatlakozáson kívül mindenféle egyéb felület is rendelkezésre áll, részletes betekintést ad a hibakódok mögötti lehetséges okokba, különálló tabletjével még pontosabban összehasonlítható diagramokat ad.
NT680 Pro
Balló Marci telephelyén próbáltuk ki az eszközöket, elsőként az NT680 Pro funkcióit néztük meg egy 2012-es dízel Chevrolet Cruze-on, ami váratlanul hibakódot dobott korábban, előzményként pedig csak annyit tudtunk, hogy egy korábbi DPF-regenerálás alatt leállították az autót.
A származási hely megadása után az NT680 Pro automatikusan felismerte az alvázszámot és megkezdte a betöltést, de néhány adatot kézzel kellett neki megadni, ilyen volt például az autó néhány extrájának megléte, illetve a karosszériaforma. A betöltés néhány percet vesz igénybe, viszont amint létrejött a kommunikáció a vezérlőkkel, már minden nagyon gyorsan megy.
A tárolt adatok közt egyből találtunk érdekességet: bő 10 ezer kilométer telt el az utolsó hibakódtörlés óta, tehát valószínűleg nem eladás előtt töröltek ki belőle mindent, ez nagyon jó hír lehet azoknak, akik vásárlás előtt állnak, és kíváncsiak, hogy csak azért nem világít-e a check engine, mert nemrég kitörölték, és majd hamarosan visszajön – tipikusan a katalizátor hatásfok és a lambdaszonda hibák ilyenek, ezek törlés után gyakran csak 100-200 kilométer autózás után jönnek vissza. A tárolt adatok között pedig az összes vezérlőben tárolt kilométeróra-állással is össze tudtuk hasonlítani a műszerfalon lévőt, így valószínűsíthetjük, hogy nem egy tekert órájú autóról van szó.
Az élő adatok között természetesen a motor összes alapvető adatát láthatjuk, így a lambdaszonda áramerősség-értékeit, a folyadékok mért hőmérsékleteit, a fordulatszámot, a gázpedál állását, ezeket grafikonra vetítve, rögzíthető formában egy későbbi, alapos hibakereséshez. A vezérlőmodul programozása mellett ezzel a géppel befecskendezőt is lehet kódolni, szerencsére itt erre nem volt szükség, helyette a DPF-kérdésnek mentünk utána.
A tárolt hibák kiolvasása azonnal eredményt hozott: alacsony nyomáskülönbséget írt a DPF-re, illetve az egyik szenzor mért értékeit is hibásnak tartotta, ezeket a hibákat törölhettük volna, de az NT680 Pro – a sima NT680-hoz képest – regeneráltatni is tudja a DPF-et, Marci kérésére nem árasztottuk el füsttel a Bojtár utcát, így ezt kihagytuk. Mindenesetre a Cruze összes vezérlőjét kiolvastuk, és találtunk olyan hibákat is, amik valószínűleg az akkumulátor korábbi lemerüléséből eredő kommunikációs zavarok voltak – ezeket természetesen a műszerfal még nem jelezte, és miután kitöröltük, nem is jöttek vissza.
Az NT680 Pro egyik előnye az egyszerű felépítés: robusztus és szigetelt a ház, nincs akkumulátor, ami lemerüljön, hiszen az OBD-csatlakozó pont elég energiát ad neki ahhoz, hogy tudjon működni, és csak a gépre meg a kábelére van szükség a használathoz, nem egy hatalmas bőröndöt cipel magával az ember.
i75 TS
Komolyabb gépet komolyabb feladat elé kellett állítanunk: ehhez az eszközhöz a régi BMW-körcsatlakozótól kezdve az Audi régi, dupla pines felülete és a korai japán, illetve koreai autók egyedi csatlakozói is megvannak, de mivel Marcinál ennyire régi autót nem találtunk, így egy csak 20 éves A170-et választottunk ki olvasásra – állítólag az i75 TS márkafüggetlenül szinte minden autót tud kezelni, és a legfeljettebb TPMS-rendszerekre is fel van készítve akár 2023-as évjáratig.
Az A170-et nem az autóban ülve, hanem azon kívül olvastuk ki, hiszen különálló diagnosztikai egysége van, és Bluetooth-on kapcsolódik az egyébként teljes értékű, strapabíró tablethez, amivel a kapott hibakódokat aztán részletesen, az interneten is lehet elemezni. Sokkal gyorsabban olvas, mint az NT680 Pro, és funkciók terén is többet ad, még egy régi autónál is.
Az öreg dízel sok állás után gyönyörűen beindult, minden kontrollámpája felvillant és elaludt, semmilyen hibát nem dobott a műszerfal, és alapvetően a Foxwell is megnyugtató dolgokat mondott, egyrészt minden vezérlő és szenzor helyesen van telepítve – az i75S külön jelezné, ha valahol kommunikációs hiba merülne fel egy rossz programozás miatt.
A Foxwell eszközök szoftverfrissítései ingyenesek és a végtelenségig tartanak, de nem is kötelező frissíteni, azzal a szoftverrel is örökre működnek, amivel először telepítik. A magyar nyelv miatt viszont mindenképp érdemes frissíteni: mindkét eszköz kommunikál magyarul, de itt-ott nem hibátlan a fordítás, angolra állítva most még sokkal jobb használni.
Természetesen ágyúval verébre lőttünk az A-Mercinél, de ugyanazon a listán végigmentünk, mint a Cruze esetén, az összes vezérlőt kiolvastuk, a talált apróbb hibákról részletesebb leírást adott, az élőadat-olvasása pedig sokal kompőlexebb, már a tableten is jobban átláthatók az összefüggések, mint az NT680 Pro apró kijelzőjén.
Mivel ez egy külön tabletes eszköz, ezért tölteni kell, ráadásul hatalmas és nehéz a koffer, ami miatt az ember nem dobja úgy be a táskájába, mint az NT680 Prót – az i75 TS inkább egy szervizeknek hasznos eszköz, ami akár gyártói élő támogatással és forgalmazói garanciával megnyugtató megoldás, ha valakinek nagyon megbízható, jogtiszta, NAV-biztos diagnosztikai eszközre van szüksége – így már egészen kedvezőnek az 550 ezer forint, nagy márkák diagnosztikai kütyüjeinél sokszor az éves előfizetés is millió forintos tétel.