Bringa és autó: veszélyes páros?

2009.07.07. 00:58

Az ADAC szakértői nem csupán leteszteltek 14 konkrét bicikliszállító alkalmatosságot − amelyek részletes eredményeit az oldal második felében olvashatják −, de összeszedték azt is, hogy mire érdemes odafigyelni a bringatartó kiválasztásakor és felszerelésekor. Íme.

Hasznos, ha az autó esetleges sérülésének veszélyére tekintettel választjuk ki a biciklitartó rendszert, illetve a konkrét típust. A hátra szerelt tartók jelentősen csökkentik a hátsó látómezőt.

A helyzetjelző lámpák vonalánál 40 centiméterrel szélesebbre nem lóghat ki a szállítmány, vagy ha mégis, akkor azt a megfelelő lámpákkal jelezni kell. Spanyolországban és Olaszországban a kocsin túllógó szállítmányt egy speciális, 50x50 centiméteres táblával jelezni kell.

Szállítás közben nem tanácsos a bringákat becsomagolni vagy letakarni, mert az jelentősen növeli a légellenállást, és így a fogyasztást meg a zajszintet is. A bicikli felrakása előtt mindent le kell bontani róla: a kormányon lévő kosártól kezdve a biciklipumpán át egészen a gyerekülésig.

A tartónak a kezelési útmutatóban feltüntetett terhelhetőségét nem szabad túllépni. A világítást és a rendszámtáblát nem szabad eltakarni a biciklikkel. Ha mégis, akkor ezeket a tartón meg kell ismételni.

Induláskor egy rövid szakasz után ajánlott a tartó és a biciklik rögzítését ellenőrizni, majd ezt rendszeres időközönként megismételni. A megpakolt külső tartók jelentősen megváltoztatják az autó viselkedését, különösen az oldalszél-érzékenységet, a kanyarmeneti és fékezési tulajdonságokat.

Hátsó tartók esetén előfordulhat, hogy a hátsó ablaktörlő lapát nem lesz működtethető. A csomagtérajtó felnyitásakor figyeljünk oda fokozottan, hogy semmiben ne okozzunk kárt.

A tesztelt biciklitartók részletes értékelése

Uebler P31

ADAC-értékelés:

Összegzés: Az Uebler P31-es minden fontos tulajdonságot tekintve nagyon kiforrottnak bizonyult, nincsenek számottevő hibái. Ezzel a teszt győztese a vonóhorgos tartók között.
Ár: € 529 (2009. február)
Felépítés: vonóhorogra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) alapból három kerékpár, ami négyre bővíthető (a bővítési csomag felára € 169)
Terhelhetőség: 54 kg

Saját tömeg (ADAC mérés) : 14,5 kg

+ Biztonságos és egyszerű kezelhetőség
+ Rázós úton nagyon biztonságos
+ Nagyon biztonságos a kikerülési és vészfékezési teszten
+ Megfelelő minőségű kidolgozás
+ Nagyon könnyű felszerelni az autóra
+ Széles tartományban állítható rögzítés, sok biciklitípushoz megfelelő
+ Jó lopásvédelem
+ A vonóhorgos típusok közül a legkönnyebb
+ Egyszerűen összeszerelhető

- Viszonylag drága

Thule EuroClassic G5 909

ADAC-értékelés:

Összegzés: A Thule EuroClassic G5 909 a teszt legdrágább biciklitartója, de ezért cserébe nagyon jó minőségű és tele van ügyes részletmegoldásokkal.
Ár: € 545 (2009. február)
Felépítés: vonóhorogra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) alapból három kerékpár, ami négyre bővíthető (a bővítési csomag felára € 119)
Terhelhetőség: 60 kg

Saját tömeg (ADAC mérés) : 19 kg

+ Mintaszerű kezelési útmutató
+ Könnyű hozzáférés a csomagtartóhoz
+ Egyszerűen összeszerelhető
+ Megfelelő minőségű kidolgozás
+ Egyszerűen feltehetők és rögzíthetők a biciklik

- Kisebb hiányosságok az ütközési teszt során
- A teszt legdrágább modellje

Atera Strada Sport3

ADAC-értékelés:

Összegzés: A meglehetősen drága Atera Strada Sport 3 a biztonságot illetően kisebb hiányosságokat enged meg magának, de nagyon széles tartományban állítható a rögzítése, így egyedi bringák is szállíthatók vele.
Ár: € 522 (2009. február)
Felépítés: vonóhorogra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) alapból három kerékpár, ami négyre bővíthető (a bővítési csomag felára € 106)
Terhelhetőség: 68 kg

Saját tömeg (ADAC mérés) : 15 kg

+ Mintaszerű kezelési útmutató
+ Teljesen összeszerelve kapható, ezért elsőre is könnyű feltenni
+ Kitűnő lopás elleni védelem
+ Könnyen felrakható az autóra
+ A rögzítés nem okoz sérüléseket a bicikliken
+ Az ütközési teszt során biztonságosnak bizonyult

- Gyenge biztonsági szint a rázós úton
- Gyenge biztonsági szint a kikerülési manővernél
- Drága

Fabbri Bici exclusiv deluxe 3

ADAC-értékelés:

Összegzés: A Fabbri Bici exclusive deluxe 3 meglehetősen drága. Az ADAC kikerülési teszt során kisebb hiányosságokat mutat, de meggyőző a rázós útszakaszon és a törésteszten.
Ár: € 539 (2009. február)
Felépítés: vonóhorogra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) alapból három kerékpár, ami négyre bővíthető (a bővítési csomag felára € 79)
Terhelhetőség: 60 kg

Saját tömeg (ADAC mérés) : 20 kg

+ Rövid idő alatt összeszerelhető
+ Könnyen felrakhatók rá a biciklik
+ Elég biztonságos a törésteszten
+ Nagyon biztonságos a rázós útszakaszon

- Drága
- Gyenge biztonsági szint a kikerülési manővernél
- A kezelési útmutatón volna mit javítani

Eckla Ecklafant 3

ADAC-értékelés: megfelelő

Összegzés: Az Ecklafant a teszt középmezőnyét jelenti − mind az árát, mind pedig az eredményeit tekintve. Alacsony biztonsági szint akadályozza meg a jobb eredmény elérésében.
Ár: € 371 (2009. február)
Felépítés: vonóhorogra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) alapból három kerékpár, ami négyre bővíthető (a bővítési csomag felára € 85,70)
Terhelhetőség: 50 kg

Saját tömeg (ADAC mérés) : 18 kg

+ Nagyon biztonságos a rázós útszakaszon
+ Elég biztonságos a törésteszten
+ Kitűnő lopás elleni védelem

- Gyenge biztonsági szint a kikerülési manővernél
- Idő- és energiaigényes összeszerelés
- Nehéz tőle hozzáférni a csomagtartóhoz

Twinny Load Compact PA

ADAC-értékelés: megfelelő

Összegzés: A Twinny Load Compact PA magas szintű védelmet nyújt a lopások ellen és jó eredményt ért el a törésteszten. Az árszintet illetően a felső harmadban található. Egyedi, megszokást igénylő pedálrögzítésének köszönhetően sokféle bicikli számára megfelelő.
Ár: € 359 (2009. február), kiegészítéssel a harmadik bicikli számára € 485,5
Felépítés: vonóhorogra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) alapból két kerékpár, ami háromra bővíthető (a bővítési csomag felára € 126,50)
Terhelhetőség: 60 kg

Saját tömeg (ADAC mérés) : 18,2 kg

+ Biztonságos a törésteszten
+ Kitűnő lopás elleni védelem

- Nehéz tőle hozzáférni a csomagtartóhoz
- Idő- és energiaigényes összeszerelés, különösen a harmadik tartó miatt
- Elsőre bonyolult a biciklik rögzítése
- A kezelési útmutatón volna mit javítani

mft black-smiley

ADAC-értékelés: megfelelő

Összegzés: Az mft black-smiley a teszt egyik legkedvezőbb árú tartója, amely a jó lopás elleni védelem mellett a rázós szakaszon is biztonságosnak bizonyult. Ezzel szemben nem remekelt a 30 km/órás törésteszten.
Ár: € 279 (2009. február), kiegészítéssel a harmadik bicikli számára € 348,90
Felépítés: vonóhorogra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) alapból két kerékpár, ami háromra bővíthető (a bővítési csomag felára € 69,90)
Terhelhetőség: 55 kg

Saját tömeg (ADAC mérés) : 20 kg

+ A rögzítés nem okoz sérüléseket a bicikliken
+ Biztonságos rázós úton
+ Biztonságos a kikerülési és a vészfékezési teszten
+ Kitűnő lopás elleni védelem
+ Jól használható kezelési útmutató

- Gyenge eredmény a törésteszten
- Nehéz tőle hozzáférni a csomagtartóhoz
- A harmadik tartó felrakása idő- és energiaigényes
- Nehézkes a felszerelése az autóra

Eufab Harry

ADAC-értékelés: gyenge

Összegzés: Az Eufab Harry a teszt legolcsóbb, vonóhorogra szerelhető tartója, de csupán átlagos eredményeket ért el. Különösen biztonság tekintetében gyenge, de a rázós úton, a kikerülési manővernél és a fékteszten sem brillírozott.
Ár: € 259,95 (2009. február), kiegészítéssel a harmadik bicikli számára € 322,90
Felépítés: vonóhorogra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) alapból két kerékpár, ami háromra bővíthető (a bővítési csomag felára € 62,95)
Terhelhetőség: 60 kg

Saját tömeg (ADAC mérés) : 17,5 kg

+ Kedvező vételár
+ Könnyű a bicikliket feltenni és rögzíteni
+ Kitűnő lopás elleni védelem

- Gyenge eredmény a rázós úton
- Alacsony biztonsági szint a kikerülési és a féktesztnél
- Nehéz tőle hozzáférni a csomagtartóhoz

Thule FreeRide 530

ADAC-értékelés:

Összegzés: A tetőre szerelhető bringatartók legjobbika a Thule FreeRide 530, amely különösen a biztonság, a stabilitás és a lopásvédelem területén tűnik ki a mezőnyből.
Ár: € 57,9 (2009. február)
Felépítés: tetőcsomagtartóra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) egy kerékpár

Saját tömeg (ADAC mérés) : 3,6 kg

+ Kitűnő, részletes kezelési útmutató
+ Nagyon könnyű felszerelni az autóra
+ Rázós úton nagyon biztonságos
+ Nagyon biztonságos a kikerülési és vészfékezési teszten
+ Kitűnő lopásvédelem

- Hiányosságok a törésteszten

Fabbri Bici 2000 Alu

ADAC-értékelés:

Összegzés: A Fabbri Bici 200 Alu, akárcsak a Thule, a közepes árfekvésű tartók közé tartozik és nagyon magas szintű biztonságot nyújt a rázós szakaszon, a kikerülési és a fékezési próbáknál.
Ár: € 58,50 (2009. február)
Felépítés: tetőcsomagtartóra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) egy kerékpár

Saját tömeg (ADAC mérés) : 2,5 kg

+ Nagyon könnyen összeépíthető, felrakható
+ Könnyű az autóra felszerelni
+ Rázós úton nagyon biztonságos
+ Nagyon biztonságos a kikerülési és vészfékezési teszten
+ A törésteszten a legbiztonságosabb tetőre való tartó

- A kezelési útmutatón volna mit javítani
- Kerékpárfajtától függően nehézkes rögzítés

Unitec MaXXimum

ADAC-értékelés: megfelelő

Összegzés: Az Unitec MaXXimum ugyan kifejezetten olcsó, de csak épp elfogadható biztonságot nyújt.
Ár: € 27,95 (2009. február)
Felépítés: tetőcsomagtartóra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) egy kerékpár

Saját tömeg (ADAC mérés) : 2,3 kg

+ Jó ár/érték arány
+ A teszt legkönnyebb, tetőre való tartója

- Átlagos biztonsági szint a kikerülési teszten
- Átlagos eredmény a törésteszten
- Gyenge eredmény rázós útszakaszon
- Nincs lopás elleni védelme
- A kezelési útmutatón volna mit javítani
- Jelentős a kerékpár sérülésének veszélye

Eufab Poker

ADAC-értékelés: megfelelő

Összegzés: Az összehasonlítás legolcsóbb biciklitartója az Eufab Poker, de a biztonsági színvonala épp csak megüti a megfelelő szintet.
Ár: € 19,95 (2009. február)
Felépítés: tetőcsomagtartóra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) egy kerékpár

Saját tömeg (ADAC mérés) : 2,5 kg

+ Nagyon kedvező árú tartó

- Egyszerű alapanyagok és kidolgozás
- Energiaigényes felszerelni az autóra
- Nehézkes a kerékpárok rögzítése
- Nincs lopás elleni védelme
- Alig megfelelő védelem a kikerülési tesztnél
- Alig megfelelő védelem a töréstesztnél
- Gyenge eredmény a rázós szakaszon

Frey d.frey classic

ADAC-értékelés: megfelelő

Összegzés: A Frey Classic árát tekintve a drágább, tetőre szerelhető tartók közé tartozik, de a törésteszten mutatott rossz teljesítménye miatt lepontozták a tesztelők.
Ár: € 69 (2009. február)
Felépítés: tetőcsomagtartóra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) egy kerékpár

Saját tömeg (ADAC mérés) : 3,8 kg

+ Összeszerelve szállítja a gyártó
+ Könnyű felszerelni az autóra
+ Kitűnő lopás elleni védelem
+ Nagyon biztonságos rázós úton

- Nehézkes a kerékpárok rögzítése
- Gyenge védelem a töréstesztnél

Mont Blanc Discovery

ADAC-értékelés: megfelelő

Összegzés: A teszt legdrágább, tetőre való biciklitartója a Mont Blanc Discovery. Eredményei az összeszerelést és a kezelhetőséget illetően jók, illetve nagyon jók, de a Discoveryt is (a Frey tartóhoz hasonlóan) lepontozták, mivel a törésteszten rosszul szerepelt.
Ár: € 109 (2009. február)
Felépítés: tetőcsomagtartóra szerelhető biciklitartó
Kapacitás: (gyári adat) egy kerékpár

Saját tömeg (ADAC mérés) : 4,2 kg

+ Nagyon jó kezelési útmutató
+ Nagyon biztonságos rázós úton
+ Nagyon könnyű felszerelni az autóra
+ Könnyű a biciklit rögzíteni rajta
+ Nagyon jó a kidolgozási minőség
+ Kitűnő lopás elleni védelem
+ Magas biztonsági szint a kikerülési és fék tesztnél

- Gyenge védelem a töréstesztnél