Mérettől függetlenül igaz: minden tekintetben jó minőségű abroncsokat csak a top márkák kínálatában találni. Nem spórol, aki olcsó gumit vesz, mert ezek gyorsabban kopnak és többletfogyasztást okoznak.
Hosszú hajú, motoros barátaim előkapták a garázs mélyéről kétkerekű kedvenceiket, és szinte kopaszra nyírják a fejüket, hogy kényelmesen elférjenek a bukó alatt. Megvolt Genf és az Eger Rali: minden jel arra mutat, hogy itt a tavasz, és vele megérkezett a gumicsere ideje. Ha a nyári szett már kopott vagy öreg, akkor új kell. Ennek kiválasztásához nyújt segítséget, hogy a német autóklub, az ADAC idén tavasszal is elkészítette menetrend szerinti nyárigumi-tesztjét , amely két méretben összesen 35 mintázatot vizsgál. Íme az eredmények.
Öreg gumi nem jó gumi
Mikor kell az abroncsokat lecserélni? Ha a használatban nem sérül meg, akkor a gumi élettartamát két tényező határozza meg: a kor és a kopottság. Szakértők szerint egy nyolc évnél idősebb abroncs már elöregedett, anyaga megkeményedett és nem tapad olyan jól, mint egy fiatalabb. Ezért a nyolcévesnél idősebb gumikat erősen ajánlott lecserélni. 2000 óta a gumi születési idejét az úgynevezett DOT szám utolsó négy karaktere jelzi az abroncs oldalán. Ez négy számot tartalmaz, amiből az első kettő a gyártási hetet jelöli, a másik kettő pedig a gyártási évet. A képen szereplő 0404-es DOT tehát az jelenti, hogy 2004 negyedik hetében gyártott gumiról van szó. Az esetek többségében a DOT számot egy ovál keretezi. A 90-es évek gumijainak korát hasonlóan jelölik, de ott hátul kettő helyett csak egy számjegyet olvashatunk, ami az adott 1990-es évre vonatkozik. Tehát a 048 1998 negyedik hetét jelöli. Szintén a kilencvenes évekre utal a három számjegy mellé, jobbra írt háromszög.
A gumiabroncs elhasználtságát jelző másik tényező értelemszerűen a kopás: a szabályok 1,6 milliméteres minimális profilmélységet írnak elő, szinte minden abroncson van minimális profilmélységjelző (TWI − Treadwear Indicator). Ez egy jól látható kitüremkedés valamelyik szélesebb, központi vízelvezető csatornában, ami jelzi, hogy ha a körülötte lévő mintázat erre a szintre kopott, akkor a gumi megérett a cserére. Az ADAC gumigurui még ennél is szigorúbbak: szerintünk a téli abroncsok már 4 milliméteres profilmélység alatt kopottak, és a nyáriaknál sem javasolják, hogy 2,5−2 mm alatti profillal közlekedjünk.
A 2009-es szezonra két nagyon népszerű abroncsmérettel készült az ADAC: a 185/60 R14-es és a 205/55 R16-os méretosztály gumijai sokféle új és használt autóra jók. Ennek ellenére elképzelhető, hogy az Ön által keresett méret pont egy kicsit más. Erre azt mondják a német autóklubos szakértők, hogy az itt leírt eredmények ±10%-os elérés esetén jó közelítéssel más abroncsméretekre is érvényesek. Tehát megkötésekkel ugyan, de a 175-ös, 195-ös és 215-ös gumik közül is bátran válogassunk az alábbi teszteredményeket figyelembe véve.
Milyen autókra valók a tesztelt gumiméretek ?
Motortól és felszereltségtől függően a következő típusokra (és persze sok másikra) szerelhetők fel a 185/60 R14-es abroncsok.
Alfa Romeo | 145/146 (korábbi modellek) |
Citroën | ZX (korábbi modellek) |
Daihatsu | Applause |
Daewoo/Chevrolet | Kalos, Lanos, Aveo |
Fiat | Punto |
Ford | Fusion (Escort, Fiesta, korábbi modellek) |
Honda | Civic (korábbi modellek) |
Hyundai | Accent |
Lancia | Y |
Mazda | MX-5 (korábbi modellek) |
Peugeot | 306 |
Renault | Clio II, Megane (korábbi modellek) |
Seat | Ibiza, Cordoba (korábbi modellek) |
Skoda | Fabia |
Suzuki | Baleno |
Toyota | Paseo |
VW | Golf II, III, Vento, Polo III, Fox |
Motortól és felszereltségtől függően a következő típusokra (és persze sok másikra) szerelhetők fel a 205/55 R16-os abroncsok.
Alfa Romeo | 147, 156, 159, 166, GT |
Audi | A3, A4, A6, TT |
BMW | 3-as sorozat; Z3, Z4 |
Chrysler | PT Cruiser |
Citroën | C4 |
Fiat | Bravo, Stilo, Croma |
Ford | Focus, Mondeo, Tourneo |
Honda | Accord, Civic, FR-V, S2000 |
Hyundai | I30, Coupe |
Jaguar | X-Type |
Kia | Cee'd |
Lancia | Lybra |
Lexus | IS |
Mazda | 3, 5, 6 |
Mercedes Benz | B-, C-osztály, C Sportcoupe, CLK, SLK |
Nissan | Almera, 200 SX |
Opel | Astra, Zafira, Vectra, Signum |
Peugeot | 307, 308, 406 |
Renault | Megane, Scenic, Laguna |
Seat | Leon, Altea, Toledo, |
Skoda | Octavia, Superb |
Subaru | Impreza, Legacy |
Toyota | Auris, Corolla, Avensis |
Volvo | C30, S40, V50, S60, V70, C70 |
VW | Golf, Bora, Jetta, New Beetle, EOS, Passat, Touran |
A kínai módi, az indigópapírral tervezés nem mindig hozza meg a kívánt sikert. A prémiumgyártó profilmintázatát és abroncsának struktúráját könnyen le lehet másolni, de a gumi keverékének összetevői féltve őrzött, hétpecsétes ipari titkok. Ezért az élvonalbeli gyártók még mindig jelentős előnyben vannak a fapados konkurenciával szemben. Jó tapadást, hosszú élettartamot és kis gördülési ellenállást nem kapni akciós árakon. De nemcsak biztonsági, hanem anyagi megfontolásból is megéri a drágább gumit választani: a használat során megspórolt üzemanyag és a hosszabb élettartam bőven kifizetődővé teszi a felárat.
Néha már annak sem hihetünk, amit a gumi oldalára írnak. A 185/60 R14-es csoportban szereplő Wanli oldalfalán például egy M+S jelzés olvasható (ami a Matsch + Schnee − sár és hó szavakra, így téli gumira utal), pedig az ADAC szakértői szerint valójában egy nyári mintázatról van szó. Abból is egy kifejezetten pocsékról, a kínai abroncs a nem ajánlott értékelést kapta, mivel nemhogy hóba nem való, de már szimplán vizes úton is csütörtököt mondott.
Szerencsére akad azért jó hír, azaz kitűnő eredménnyel záró abroncs is a kisebb, 185/60 R14-es méretosztályban, azon belül is a tesztelt H sebességindexű, azaz 210 km/óráig használható csoportban. Hét típus kapta meg a "különösen ajánlott" értékelést, ráadásul a Fulda Carat Progresso, a Michelin Energy Saver, a Continental PremiumContact2, a Bridgestone Turanza ER300, a Kumho Solus KH17, az Uniroyal Rain Expert és a Semperit Comfort-Life között csupán minimális különbséget találtak a tesztelők: mind kitűnőre vizsgázott.
A táblázat másik végén kevésbé ismert vagy jól csengő neveket találunk, szerencsére nem sokat: a nem ajánlott minősítést csupán három gumira ragasztották az ADAC próbapályáin. Az egyik a már említett, becsapós Wanli S1032 M+S, amely helytelen jelölése mellett vízen mutatott katasztrofális teljesítményével is kivívta a tesztelők rosszallását. Hogy mást ne mondjak, nedves aszfalton kétszer olyan hosszú a féktávja, mint egy élvonalbeli guminak. Nem ajánlott még a Kenda Komet SPT-1, illetve a Maloya Futura Primato, bár utóbbinál a gyártó módosításokat ígért a 1808-nál nagyobb DOT számú, frissebb sorozatnál.
Száraz aszfalton kevés gumi csúszott meg az ADAC tesztjén. Sőt, a Continental, a Bridgestone és a Dunlop még ki is emelkedett a mezőnyből, és különösen fékezésnél új mércét állítanak. A kipróbált gumiabroncsok kétharmada hiba nélkül teljesíti a száraz gyakorlatokat. Három gumi esetében kisebb hiányosságokat fedeztek fel a részeredményeket illetően, a menetstabilitás, a kezelhetőség és a fékteljesítmény adatait összegezve pedig ez már leértékeléshez vezetett.
A Wanli abroncsokkal felszerelve kritikussá vált a tesztautók hátsó tengelyének stabilitása, emiatt a szubjektív értékelésben a pilóták durván leminősítették. A Vredestein Hi-Tracnél a gondok még erőteljesebben jelentkeztek, ezért ennél még drasztikusabb mértékű volt a pontlevonás. Ráadásul a holland gumi száraz útfelületen épp csak megfelelően fékez. A Vredestein másodmárkája, a Maloya Futura Primato abroncsa a közeli rokonságot nagyon hasonló viselkedéssel igazolja. Menetdinamikában kicsivel jobb, viszont a fékútja még a Hi-Tracnél is hosszabb, ez pedig már elég volt a nem ajánlott minősítéshez.
Vizes aszfalton már nehezebb dolguk van az abroncsoknak, ilyen útfelületen csupán három szerezte meg az ADAC ajánlását. Talán meglepő, de a Fulda tapad a legjobban, különösen sok pontot legrövidebb fékútjával gyűjtött. A Fuldát az Uniroyal követi, melynek típusneve, a "Rain Expert (esőmenő) kifejezetten találó, elsősorban nagyon jó aquaplaning tulajdonságokkal tűnik ki. A Michelin az idei tesztek vizes értékeléseiben sokkal jobban szerepelt, mint tavaly, ami annak köszönhető, hogy a francia mérnökök javították a tapadását a kopásállóság rovására: az új Energy Saver esőben is jól tapad, de már nem olyan kiemelkedő a futásteljesítménye.
Olyan márka is akadt, amely nem javított eredményein, hanem rosszabbul szerepelt, mint egy évvel korábban. A Yokohama és a Hankook idén már csak a feltételesen ajánlott kategóriába fért be, köszönhetően annak, hogy 2009-re nagyot lépett előre a konkurencia. Így a változatlanul hagyott Yokohama C.Drive és Hankook Optimo K415-ös abroncsok teljesítménye most már csak a középmezőny végére volt elég.
A Pneumant jelentős múltra visszatekintő kelet-német márka, mely ma már Ázsiában gyárttat, továbbra is a tavalyról már ismert hibákat mutatja: vízen nagyon gyenge az oldalvezető képessége. A szintén tajvani gyártású Maxxis hasonló eredményt ért el, mint a Pneumant. Még rosszabbak a kínai származású gumik: a Kenda és a Wanli tapadása vízen kritikán aluli, utóbbinak ilyenkor kétszer olyan hosszú fékútra van szüksége a megálláshoz, mint egy jobb vetélytársának.
Az ADAC mérnökei az idei teszt során szigorítottak a gumik nagy tempójú vizsgálatain, ami azért fontos, mert a német autópályákon még akad néhány szakasz, ahol nincs sebességlimit. A mostani teszttől úgy végzik a vizsgálatokat, mintha a gumik egy kétfokos dőlésre állított futómű kerekekeire lennének felszerelve, ez a beállítás ugyanis nagy sebességnél jobban igénybe veszi az abroncsokat. Megnyugtató a tudat, hogy a szigorítás ellenére egyik gumi sem bukott meg, sőt, mind jó eredménnyel teljesítette a sebességtesztet, az összessel lehet huzamosabb ideig 210 km/órával döngetni.
Nem túl régi hagyomány az ADAC gumitesztek sorozatában, hogy az üzemanyag-fogyasztás hatással van a végeredményre, hiszen ez a teszt még csak a második, amit így végeztek el. Nem akkora tragédia, ha az eredményekre nézünk: a legjobb és a legrosszabb között mindössze két deciliter a fogyasztáskülönbség 100 kilométeren. Ezért aztán ebben a kritériumban nem is kellett egyik abroncsot sem elmarasztalni. Csak a rend kedvéért: osztályelső a Michelin Energy Saver, míg seregható a Firestone TZ 300.
Ami a futásteljesítményt illeti, itt már nagyobbak a különbségek. A hosszútávfutó Michelin 2008-ban még 50%-kal bírta tovább, mint az átlag, és ez az előnye az idén "csupán" 30%-ra csökkent, de fölénye még így is meggyőző. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ezt az áldozatot azért hozták a franciák, hogy javítsanak − sikerrel − az Energy Saver tapadásán nedves aszfalton. A legkevésbé kitartó típusnak a Firestone és a Yokohama mintázatai bizonyultak, ezek futásteljesítménye a fele annak, amit a Michelin tud.
Ebben a méretosztályban tehát a 16 indulóból 7 győztest és 3 vesztest hirdetett az ADAC, ami nem rossz eredmény. Viszont ha a középmezőnyből a "feltételesen ajánlott", azaz nem igazán jó abroncsok számát is figyelembe vesszük, akkor már korántsem lehetünk olyan elégedettek. Ide öt abroncsot soroltak a németek: szerintük a Vredestein Hi-Trac, a Hankook Optimo K415, a Pneumant PN550, a Yokohama C.Drive és a Maxxis MA-V1 Suprasa csak megkötésekkel ajánlható. Ajánlott, de valamelyik kritériumban azért leminősített abroncs pedig három van a mezőnyben: a Goodyear DuraGrip, a Firestone TZ 300 és a Dunlop SP Sport Fast Response. A részletes értékeléseket a következő oldalon olvashatja.
Ha inkább a 205/55 R16-os méret eredményeire kíváncsi, lapozzon a harmadik oldalra.