Minden harmadik gumi pocsék

2009.04.09. 07:40

Olcsó gumi sosem jó. Láttuk ezt már tavaly télen, az ADAC téligumi-tesztjénél is, de ez az idei nyár legfontosabb tanulsága is. A nagyobb, 205/55 R16-os méretosztályban győztes Michelin Primacy HP különösen jól példázza, hogy autógumik esetén a fillérvadászat nem kifizetődő. Ez a különösen ajánlott típus ugyanis nem csupán jól tapad − szárazon és vízen egyaránt −, de futásteljesítménye közel a duplája annak, amit az e tekintetben legrosszabb abroncs teljesít, ráadásul száz kilométerenként fél liter üzemanyagot is megspórol a fogyasztásteszt utolsó helyezettjéhez képest. Tehát aki okosan választ, nem a vételáron spórol, így nemcsak a pénztárcáját, de a környezetet is kíméli.

Hova tűnt a Pirelli?

Ritka az olyan gumiteszt − főleg a német autóklubéhoz hasonlóan átfogó −, amiből hiányzik az olasz márka, de ebből most kimaradt. Pedig eleinte benne volt, méghozzá pont a nagyobbik, 16 colos abroncsok között. Aztán kidobták az értékelésből, ezzel magyarázható az is, hogy ebben a méretben csak 17 mintázatot vizsgáltak. S hogy miért nem szerepel a Pirelli P7-es a táblázatban?

Pirelli P7: egyformának látszik mind,<br />de nem ugyanazt tudják
Pirelli P7: egyformának látszik mind,
de nem ugyanazt tudják

A magyarázathoz tudni kell, hogy a gumiteszt hozzávalóit, az abroncsokat az ADAC is gumikereskedésekben vásárolja. Az autóklub így akadályozza meg, hogy a tesztelésre fogott gumi "tuningolt" legyen. Ha közvetlenül a gyártó küldené az abroncsot, nem lehetne kizárni, hogy egy egyedi, kis szériás, a kereskedelmi forgalomba kerülőnél jobb tulajdonságokkal rendező gumit kapjanak tesztelésre − főleg a keverékkel lehetne trükközni.

Szóval az ADAC megvásárolta a tesztelendő gumikat − köztük a Pirelliket is −, majd hozzáfogtak a munkához. A vizes tulajdonságok kiértékelésekor tűnt fel a tesztelőknek, hogy az egyes P7-esek mérési eredményei között lényegi, számottevő eltérés mutatkozik. Ezek után tüzetesebben is megvizsgálták a Pirellik oldalfalát, és egy apró, de nagy jelentőséggel bíró eltérésre bukkantak. Egyes abroncsokon szerepelt egy kis körbe írt nagy F betű (lásd fotó), amely arra utal, hogy azokat a gumikat speciálisan a Ford elvárásai szerint készítették.

Az ilyesmi gyakran előfordul az autóiparban, főleg a különlegesebb autók első szereltségű gumijainál. Az autógyártó és a gumiszállító közösen fejleszt, aminek során egy konkrét típushoz optimalizálnak egy meglévő mintázatot. Igen gyakori ez például a Porsche és a Michelin vagy épp pont a Pirelli esetében. A későbbiekben aztán ahhoz a modellhez ajánlott a rá való, speciálisan hozzá optimalizált abroncsot választani.

Most is ilyesmi történhetett. Mivel a vásárlásnál még az ADAC tapasztalt gumiszakértői se vették észre a különbséget, biztos, hogy ez egy átlagos vevőnek se tűnne fel. Az ADAC ezért felszólította a Pirellit, hogy a problémára sürgősen keressen megoldást, és a speciálisan Fordokhoz gyártott abroncsait külön árulja, hogy a vevők kocsijára mindenképp négy egyforma, ugyanolyan tulajdonságokkal rendelkező gumi kerüljön.

Hát ezért hiányzik az idei nyárigumi-teszt táblázatából a Pirelli.

A nagyobb méretkategóriában egy kívülállót is tesztelt az ADAC. A 16 colos gumik mind W sebességindexűek, azaz 270 km/órás tempóig használhatók, kivéve a Goodyear új OptiGrip mintázatát, ami sima V-s, tehát használata "csak" 240 km/óráig engedélyezett. A kivételezés oka, hogy az OptiGrip egy nagyon érdekes és egyedi új fejlesztéssel rendelkezik, amelynek köszönhetően − legalábbis a gyártó szerint − kopottabb állapotában is kiemelkedően jó a vízkiszorító képessége. Ezt a tulajdonságát pedig egy eleinte rejtett, kiegészítő vízelvezető csatornának, valamint egy különleges gumikeveréknek köszönheti, amelyek csak akkor kerülnek napvilágra, ha az abroncs már félig lekopott.

A DOT jelzés vége mutatja a gyártási időt
A DOT jelzés vége mutatja a gyártási időt

A Goodyear állításainak ellenőrzésére az ADAC nem csupán a normál tesztre nevezte be az újdonságot, de belőle és két vetélytársából egy-egy szettet 4 milliméteresre koptatott, és ismételten elvégezte velük az aquaplaning és a vízen fékezés próbáit. Az így kapott eredményeket összehasonlították az új állapotú abroncsok adataival, de ez az összevetés nem igazolta a Goodyear állításait. Ennyi kopástól nem változtak a jó eredmények, mindegy, hogy újszerű vagy már 4 milliméteresre gyalult a profil, ráadásul a konkurens márkákhoz képest mért különbségek sem lettek nagyobbak. Ez persze nem azt jelenti, hogy az OptiGrip rossz gumi: kifejezetten jól szerepelt a teszten, és a "különösen ajánlott" minősítést szerezte meg.

A Goodyear OptiGrip és a Michelin Primacy HP mintázatán túl a 205/55 R16-os méretkategóriában még négy abroncs kapta meg a legmagasabb osztályzatot: a Continental PremiumContact 2, Nokian Z G2, a Bridgestone Turanza ER300 és a Firestone TZ 300 alpha. A másik végletet jelentő "nem ajánlott" kasztba csupán két gumit sorolt az ADAC, ezek pedig a Mabor Sport-jet 2 és a Syron Race 1.

A bekarikázott, sötétebb rész a Treadwear indicator, azaz kopásjelző
A bekarikázott, sötétebb rész a Treadwear indicator, azaz kopásjelző

Pedig száraz aszfalton mindegyik típus egész jól szerepelt. Persze voltak kiemelkedő versenyzők, a Conti és a Bridgestone végzett az élen, míg a rangsor másik végére a Maloya, a Syron és a Mabor gördült be.

 

Ebben a kategóriában is a vizes tulajdonságok a vízválasztók: itt válik el a jó gumi a gagyitól. Csupán a tesztelt mintázatok fele nyújt meggyőző teljesítményt a nedves szakaszokon. A legjobb eredménnyel a Goodyear OptiGrip és a Maloya Futura Sport hagyta el az öntözött pályákat, további nyolc jól vizsgázott, míg vizes leminősítéssel hét gumit büntettek. Nedves aszfalton gyengébb tapadásuk miatt a Dunlop és a Semperit csak "ajánlott", az Avon, a Hankook és a Matador pedig csak "feltételesen ajánlott" lett. Sereghajtónak ismét a Syron és a Marbor bizonyult, náluk különösen az oldalvezetési képességet hiányolták a tesztelők, de fékezni se tudnak túl hatékonyan, ezért is lett a vizes eredményük "nem ajánlott". Míg például a Michelin Primacy 100 km/órás tempóról a vizes aszfalton már 77 méteren belül megáll, addig a Syron Race 1-nek ehhez 86 méterre van szüksége.

Teljes profilnál csak hajszálrepedés, kopottan esőcsatorna
Teljes profilnál csak hajszálrepedés, kopottan esőcsatorna

Nem várt fordulatot hozott a gumik sebességtesztje. Az ADAC a normák szerinti előírásoknál (DIN) ugyan szigorúbban vizsgálja a gumikat, így az autóklubnál a tesztelt, 270 km/órás limittel rendelkező abroncsoknak egy percet 280 km/órával is ki kell bírniuk. Ennek ellenére senki sem számított arra, hogy lesznek olyan típusok, amelyek nem bírják a strapát. Pedig lettek, öt abroncsnál már 270 km/óránál is gondok jelentkeztek. Ezeknél megismételték a vizsgálatokat, amelyek eredménye az lett, hogy a Kumho és az Avon termékei másodszor sem birkóztak meg a nagy sebességgel. A DIN erőírásokat ugyan teljesítik, de ez kevés az ADAC tesztelőinek, ezért ebben az értékelésben ezt a két abroncsot lehúzták.

A 185/60 R14-es, kisebb mérettel ellentétben a nagyoknál a fogyasztásmérés is jelentős különbségeket hozott. Ha autónk kevesebb üzemanyagot használ, az nemcsak a pénztárcánknak, de a környezetnek is jót tesz. E tekintetben a mellékesen versenyző Goodyear OptiGrip lett a legjobb, szorosan a nyomában pedig a Michelin végzett. Megdöbbentő, hogy a legjobb és a legrosszabb között 5%-os, vagy még plasztikusabban kifejezve 100 kilométerenként 0,4 literes a fogyasztásbeli különbség. Azért az már valami. Az üzemanyagot leginkább pazarló gumi a Fulda Carat Exellero.

Balra az új és jobbra a félig kopott Goodyear OptiGrip
Balra az új és jobbra a félig kopott Goodyear OptiGrip

Ha az 5% sok, akkor a különböző abroncsok futásteljesítményében mutatkozó eltérés egyenesen rengeteg. A leghamarabb használhatatlanná váló Matador futásteljesítményének majdnem kétszeresére képes a Michelin, azaz közel 100 százalékos a különbség a két mintázat között. Sok gumit hagy maga után az aszfalton a Kumho, az Avon, a Mabor és az Uniroyal is. Viszont a Goodyear OptiGrip jó példa arra, hogy azok az abroncsok is tapadhatnak jól, amelyek lassan kopnak: a vízen a legjobb volt, mégis sokáig bírja.

A részletes értékeléseket a következő oldalon olvashatja, vagy tekintse meg az ADAC videóját a 2009-es nyárigumi-tesztről.