Merjük az alkoholt vagy ne merjük?
Egyre több gyártó jelentkezik alkohol-benzin hajtású autóval. Nálunk a Saab BioPowerek voltak az úttörők, és most a Ford Flexifueljai is megjelentek a képben. A Zsigulik takarásában.
Ne legyintsen a kedves olvasó, nemcsak a több milliós autó issza az alkoholt, jó esetben Zsigulinkkal is versenyre kelhetünk alkoholfogyasztásban. Amióta kapható nálunk benzinkúton az E85 (85% alkohol, 15% benzin), van néhány ember, aki az elméleti tiltás ellenére kipróbálta, sőt, folyamatosan használja ezt az üzemanyagot. Kaptunk egy fülest, hogy érdemes elmenni Nyíregyházára, mert egy megszállott társaság egy éve kísérletezik etanollal. Hogy elvegyék a dolog misztikus voltát, teljesen hétköznapi autókba töltenek E85-öt.
Kaszab István először
a 14 éves 1500-as Ladát mutatta. Teljesen széria kivitel, minden
porcikája eredeti, az etanolhoz való átalakítás két darab fúvóka
cseréjében merült ki. Az eredeti beállítással keverékszegény volt, több
üzemanyagot igényelt, így megoldódott a probléma.
Amikor odaértünk, benzin volt az autóban, elvittük károsanyagot
mérni, majd átállítottuk és újra megmértük, immáron etanollal. A
Zsiguli a lehetőségekhez képest tökéletesen üzemelt.
Így se, úgy se füstölt kevésbé, de a mérési eredmények furcsán
alakultak.
Benzinnel a szén-monoxid 2900-as fordulat környékén 5,637, E85-tel 0,249 térfogatszázalék volt. Az elégetlen szénhidrogén 349-ről 34 ppm-re csökkent. A lambda-értékben is látunk különbségeket. Ez az érték a benzin-levegő keverési arány hányadosa, elvileg az 1 lenne az ideális. A különbség a más-más fúvókából adódik. Zsiguli témában járatos kollégám (aki jobbkormányos Ladát hozott magának Angliából) próbált meggyőzni, hogy ha rendesen lenne beállítva a Lada, benzinnel sem lenne magasabb az érték. Ha valakinek van jól működő, 0,3 körüli CO-értékű benzines Ladája, kérem jelentkezzen.
Na és mi van a gumievő, műanyagpusztító alkohollal? Eddig semmi. Amikor először tankoltak bele etanolt, felszereltek egy üzemanyagszűrőt. Nagy szükség volt rá, hiszen az alkohol igencsak kimossa a rendszert. A kezdet kezdetén volt két karburátordugulás, de ma már semmi ilyesmi nem jelentkezik, még szűrő sincs a rendszeren. A Lada mechanikus benzinpumpával üzemel, így maximum a cső és a membrán mehetne tönkre, de ennek jele nem tapasztalható. Az autó év eleje óta issza az alkoholt, ralibejárásokra használják, kb. 10 ezer kilométert futott így a gyári alkatrészekkel.
Még mielőtt jobban belemelegedtünk volna az öreg alkoholosok vizslatásába, gyorsan elszaladtunk a Szabolcs Volán telephelyére, mert ott a Scania bioetanollal üzemeltetett Omnilink városi autóbusza várt ránk, melyet a város - tesztelés céljából - egy hónapra kölcsönkapott. Hogy elférjen minden jármű, a kis csapattal a nyíregyházi reptérre hajtottunk.
Az E85 Motorsport, azaz Hibján József és Szurovcsák István A csoportos versenyautója a Lada 2107 a nyolcvanas években kiadott homologizációs lap alapján épült. Nagyon szép munka. Amit engedtek, azt profibbra cserélték: tuningmotor, tolókerekes váltó, szinterkuplung, Brembo féktárcsa stb. Ne is menjünk bele, külön cikket érdemelne. Mentünk vele egy kört, nagyon nagy élmény.
A mi szempontunkból az üzemanyag lenne az érdekes, de itt az alkoholnak nincs olyan nagy szerepe. Sokat kísérleteztek vele, és bár az autó ment E85-tel is, a várt teljesítményhez szükséges átalakításokat a homologizáció szigorú előírásai miatt nem lehetett megoldani. Tiszta E85 helyett így maradt az E85 versenybenzinbe keverése.
A társaság legaranyosabb tagja István szíve csücske, a fekete Fiat 500 volt, ami szintén etanollal jár. Miután harmadszorra kispolszkiztam le, erősen keresni kezdett valami keményet. Az etanolra való átálláshoz egy fúvóka cseréjén kívül itt sem történt változtatás, ha csak a romjaiból történő teljes felújítást nem számítjuk. Ha nincs etanol, 100-as benzinnel ugyanúgy működik. A vezetési élmény fenomenális, de ez az ötszázas sajátossága, nincs köze az etanolhoz. Ami a reptéren mókás, a forgalomban halálfélelem. A nyíregyházi reptéren nyomtunk egy gyorsulást a Scania busszal , és a Fiat meglepetésünkre rávert egy autóhosszat az óriás disznóra.
Megkérdeztem a Budapest egyetlen etanolos kútján a strázsáló biztonsági erőt, kik tankolnak E85-öt. A gyári autókon kívül a Zsigulikat és a Swifteket említette. Zsiguli technikával már kevesen járunk, a fő csapásirány az injektoros autó. Kíváncsian vártam, hogy a nyíregyházi 1,3-as Suzukiban mit kellett átalakítani és hogy mennyire bírja.
A képen látható injektoros Swifttel semmit sem tettek. Egyszer csak E85-öt tankoltak, azóta azzal járnak. Amikor kértem, nyissák ki a motorháztetőt, szabadkoztak, hogy koszos a motor, mert nem szokták nyitogatni. Az elektronika az üzemanyaghoz hangolja a gyújtást. Mentem vele egy kört, a világon semmi sem érezhető abból, mi hajtja. Jól ment, ahogy egy 1,3-as Swift.
Elvitték teljesítménymérésre, ahol a nyomatékgörbe is bizonyította, hogy ésszerű fordulatszám-tartományon belül E85-tel pont azt produkálja, mint benzinnel. 4600-ig együtt megy a két görbe, ott az E85-ös kicsit ellaposodik, mert az injektorok elérik az áteresztőképességük felső határát. 25 ezer kilométert mentek az átállás óta minden gond nélkül, pedig műanyag tankja van, elektromos AC-ja és injektora. Ha ezek után kéne valamit cserélni, már megérte.
De nézzük csak,
miért nem ajánlják, hogy E85-tel barkácsoljunk otthon! A
benzinkúton osztogatott tájékoztató szerint az alábbi dolgokat várják
el autónktól:
- az üzemanyag-rendszerben az alkoholnak ellenálló szerkezeti anyagokat kell alkalmazni
- meg kell erősíteni a hengerfejet és a szelepülékeket
- a benzin és az etanol arányának automatikus érzékelését lehetővé tevő szenzort és szoftvert kell beépíteni
- az üzemanyag minőségéhez kell állítani a gyújtásidőzítést és a turbó töltőnyomását