Azt hiszem, nem vagyok túl élelmes, nem taxizok a tesztautókkal, nem szervezek fekete fuvarokat a kipróbálható furgonokkal és hasonlók. Sokan azonban nem így gondolkodnak, és a céges billenccsel máshol is billentenek, mint ahol kéne. A vállalati járműpark követésére kiváló a rendszer, nem csak a tilosban járó alkalmazottak kiszűrésére való: a Google Maps térképein jeleníti meg az egyes kocsik helyzetét, sebességét, valós időben.
A kipróbálásra egy hackelt verziót kaptunk, mivel az Easytrack nevű berendezést beépítik a járműbe, úgy, hogy egyáltalán nem is látható. Mivel szerkesztőségünk annyira friss és makulátlan autókkal rendelkezik, hogy senkinek sem volt szíve szétbombáztatni az autóját, a debreceni székhelyű gyártó készített nekünk egy szivargyújtóról üzemeltethető kivitelt, amelyet egy univerzális tappanccsal lehetett a szélvédőre cuppantani.
A felhasználói élmény egyébként garantáltan semmilyen, azt leszámítva, hogy a kellő mennyiségű műhold megtalálásakor csipog egyet a doboz, amihez úgy 500 méter megtétele elég neki. A késedelmes start csak nekünk járt, mert alapvetően nem veszíti el a műholdakat a gyújtás levétele után sem, tekintve, hogy a vevő olyankor is működik. (Ezt nem árt figyelembe venni hosszabb leálláskor, ilyenkor érdemes az akkukímélő üzemmódot használni.) Továbbá, kellemetlen női géphangon figyelmeztet a GPS-vétel és a GSM-térerő megszűntéről, biztos nem ért rá P. Debrenti Piroska, hogy felmondja.
Értelemszerűen a mélygarázsban, alagútban és hasonló helyeken nem tudja a rendszer, hogy hol vagyunk. Amikor legközelebb műholdat lát, egyetlen egyenessel helyettesíti a két pont közötti utat. A mobil térerő eltűnése már kevésbé zavarja: ilyenkor nyolcezer pontot tud rögzíteni a saját memóriájában, a mintavétel gyakorisága pedig állítható. Ha pár másodperces a mintavétel, ez 4-8 óra közötti út memorizálására is elég lehet. Ugyanezt lehet használni rövidebb külföldi utakra is: ilyenkor a magasabb GPRS-roaming díjak megkerülhetők, és akkor küldi el az adathalmazt az Easytrack, amikor újra hazai hálózatot lát. Persze, ez a felhasználó beállításaitól függ, lehet a külföldön portyázó furgonokat is valós időben nézegetni. Ennek így van értelme, de tény, hogy több pénzbe kerül. Legalábbis drágább, mint itthon: az Easytrack havidíja 1500 Ft+áfa, ehhez jön még a GPRS-adatátvitelé, ami 1000+áfa, ez napi 4-10 óra adatküldésre elég. Előtte azonban meg kell venni a készüléket, amelynek egyedi ára hivatalosan 65 ezer Ft+áfa, de ez csökkenhet a GSM-szerződés hűségidő-növelésével, és természetesen több készülék megvásárlásakor adnak kedvezményeket.
A járműkövetés a jelszó begépelésével és a megfelelő jármű kiválasztásával kezdődik, amely figyelhető a jelenben, de lekérhetők a múltbéli események is. A valós idejű követés során egy kis célkereszt mutatja a Google Maps térképén a pozíciót, de akár a műholdképen is nézhetik az ínyencek. Eközben a kép tetején az alapvető járműadatok is megjelennek, az irány, a sebesség, de még az akkufeszültség is. Szélsőséges esetben egy ügyes figyelő akár a feszültségszabályzó hibájáat is kiszúrhatja. Az online figyelés hátborzongatóan jól működik. Egyikünk nézte a monitoron, és telefonon bemondta a kiírt adatokat; lényegében egy-két másodperc a késés. A próbák során egyetlen hibára bukkantunk a térképen: nincs még rajta a Megyeri híd, pedig a műholdképen már látszik, gondolom, erről előbb-utóbb a Google térképeit készítő cég is tudomást vesz.
A múltbéli dolgok felidézése az adott nap adatainak letöltésével kezdődik. Ezután az ember egy időcsúszkán kijelöli, hogy mely tartományra kíváncsi, majd beindítja a lejátszást, és ugyanúgy lát mindent, mint a jelen idejű módban. Talán egyedül ez volt nehezebben kezelhető része a szolgáltatásnak, mert elég körülményes egy többórás felvételen egy adott pont történéseit kikeresni, és mivel csak valós sebességgel lehet lejátszani, sok időbe is telik. Én biztos elgondolkodnék egy olyan verzión, ahol az útszakaszt lehet kijelölni visszajátszásra, netán egy adott szakasz statisztikája, sebességdiagramja lenne elkészíthető − túl gonosz cégvezető lennék, azt hiszem.
Az Easytrack is ad módot a menetadatok kiírására, ez lehet HTML-, Excel- és pdf-formátumú. Menetlevélként az Excel-táblázat a leghasználhatóbb, mert itt a km-számláló kiindulási állását megadva valós állást számol a táblázat.
Egy ilyen rendszert látva az ember rögtön azon töri a fejét, hogyan is lehetne kijátszani vagy kiiktatni. Kézenfekvőnek látszik a GPS-vétel megszüntetése, vagyis az autó árnyékolt helyre való elrejtése, de ebben az esetben az Easytrack képes hanghívást kezdeményezni vagy SMS-t küldeni a tulajnak. A Faraday-kalitkába rejtésnek sajátos tünetei vannak, így például a motor beindítása nélküli helyváltoztatás, ebből ismeri fel. A másik lehetőség a GSM-térerő elnyomása, ennek is megvannak a jellemzői, amelyeket felismer. Ekkor a riasztó szirénáját tudja bekapcsolni, már akkor, amikor a GSM-elnyomó berendezéssel megközelítik a járművet. Az ellopott autót pedig − miután a tulajdonos megerősítette a lopás tényét − le tudják állítani. Ez úgy történik, hogy amikor legközelebb megáll az autó (egészen pontosan: a sebessége nullára csökken), leáll a motor.
A fejlesztők tapasztalatai alapján azoknál a cégeknél, ahol üzembe állt az Easytrack, a kezdeti időszakban van pár elbocsátás − őszintén szólva nem értem, miért. Lehet, hogy nem hitték el, hogy maximum metróalagútban vagy hasonló GPS-vétel nélküli helyeken szabad fekete fuvarokat vállalni, vagy csupán azért, mert már amúgy is unták a melóhelyet? Mindenesetre a szállítmányozók, a taxivállalatok és meglepő módon az üzletkötőket foglalkoztató cégek előszeretettel szerelik fel autóikat követőrendszerrel, elvégre az ő autójuk, és valamiért nem szeretik, ha nem nekik termeli a pénzt.