Néhány fok a maximális teljesítményért

2008.02.29. 06:25

Azért még mielőtt valaki fejvesztett előgyújtás-módosításba kezdene - ahogy a csiptuningnál - kicsit gondolkozzon el rajta, érdemes-e. Amíg a motoron vagy környékén nem történik változtatás, addig semmi sem indokolja ennek a tuningnak az alkalmazását. Abban a pillanatban viszont, ha akár jobb minőségű üzemanyagot használunk, (ne adj' isten kipufogó- és a szívóoldali tuningot alkalmazunk) más a helyzet. Magyarországon az átlagos üzemanyag sem tartozik a rossz üzemanyagok közé, így elvileg kinyerhető csiptuniniggal a motorban rejlő többletteljesítmény, én mégis azt vallom, csupán egy csiptől ne várjunk csodát. De igazából ez egy másik cikk témája.

A gyári motorok alapvetően hagyományos üzemanyagokra vannak felkészítve, a gyári rendszer többnyire 90%-os pontossággal programozott. Jobb minőségű üzemanyagot alkalmazva csupán minimális teljesítménytartalék van a motorban, ami egy kis elektronikával fokozható. Minél kisebb gépünk egy lóerőre jutó tömege, annál érezhetőbb az 5-10%-os teljesítménynövekedés.

Tuning csip nélkül

A klasszikus csiptuningon kívül, amikor a vezérlőkomputer csipjének programját írják felül, létezik egy másik módszer is: a számítógép bemenő jelét hamisítjuk meg. (Az előgyújtás-vezérlő a kimeneti jelet hamisítja.) Befecskendezéses motornál a legfontosabb bemenő paraméter a levegő mennyisége.
A levegőmennyiség meghamisításának egyik leggagyibb módszere az e-bayen kapható néhány dolláros tuningeszköz, ami gyakorlatilag egy ellenállást tartalmaz, amit a légtömegmérő helyére kell bekötni.

Ez jó esetben ér valamit, rossz esetben a rendszer azonnal letiltja a motor működését. Laciék ennél profibb úton indultak el. Gyártottak egy analóg bemenettel rendelkező berendezést, ami 0-5 V bemenő jelet fogad és 0-5 V kimenő kimenő feszültsége van. A két érték közötti viszony tetszőleges görbe szerint programozható. Például 4 V bemenőnél csak 2 V kimenő feszültséget ad.

Vagy akár feszültségugrásokat is előállíthatunk vele, amire éppen igény van. Bármilyen jeladóhoz alkalmazhatjuk, akár még elektromos gázpedál-karakterisztikát is változtathatunk vele. Ezzel a cuccal lesz egy programozható elektronikánk, miközben az előgyújtás-vezérlőhöz hasonlóan a gyári egységhez hozzá sem nyúltunk.

Sok esetben (pl. már a régi Saaboknál is) adaptív motorvezérlők - kopogásérzékelők - figyelik az üzemanyag minőséget. Viszont a motorvezérlők csupán keskeny tartományban tudják változtatni az előgyújtás értéket. Normál esetben nincs rá igény, megkülönbözteti, hogy 95-ös vagy 98-ast tankoltunk, és annyi. Itt jön a képbe az etanol esetében az előgyújtás-vezérlő.

Puskás Lacinak cikkünk hozta meg a végleges döntést, hogy HunFlex etanolos átalakítóelektronikát szereljen hét éves 1,5-ös Nissan Almerájába. Már a beszerelés után alkohollal érezhetően jobban ment az autó, de sehogy sem hagyta nyugodni Lacit az izgató 105 oktán. Elsősorban takarékossági megfontolásból választotta az etanolos közlekedést, mégis a jobb hatásfok elérése hajtotta. Először még a mechanikus kompressziónövelés, vagyis a hengerfej módosítása is megfordult fejében, de mivel nem mindig sikerül E85-höz jutni, ezt a vonalat elvetette. Kitalálta, hogy az elektronikus gyújtásmező-optimalizálás lehet a megfelelő megoldás.

Mivel Almerája hengerenkénti gyújtású, Laciék egy prototípust fejlesztettek a kocsihoz. Elvileg a négy gyújtásjel vezérléséhez négy programozható elektronika kellett volna, de végül kettővel sikerült megoldani. Egy dobozba építették be, és mind a két rendszer ugyanazokkal a programparaméterekkel dolgozik, egy helyen kell programozni. Mivel az etanol területén nem voltak járatosak, netes kutatásra és rengeteg mérésre volt szükség az ideális állapot eléréséhez.

A rendszert is át kellett egy kicsit dolgozni, egy kapcsoló segítségével négy állapot közül lehet választani:

  • hagyományos benzines üzemmód
  • benzinhez optimalizált előgyújtás-szabályozás, kb. 5% teljesítménynövekedés
  • benzin-E85 keverékre optimalizált állás
  • tiszta E85, jóval nagyobb előgyújtás-vezérléssel, kb. 10% teljesítménynövekedés

A dolog érdekessége, hogy az eredeti állapothoz mérten a teljesítménynövelés mellett fogyasztáscsökkenés is tapasztalható volt. Magam is kipróbáltam az autót. Az utolsó benzincseppekkel mentem egy kört alapállásban. 1,5 szívómotor, viszonylag nagy test, nem bolondultam meg a dinamikától, de azért nem is vész. Átkapcsoltam a következő fokozatra. Kicsit aggódtam, hogy kifogy a benzin, de így is nyomtunk egy kört. Nem hiszem, hogy valaki észrevesz 5% teljesítménynövekedést, a dolognak inkább pszichikai hatása lehet, hogy juj, de jó, most optimalizálva vagyok, de igazából jelentős változás nem észlelhető. Itt a bizonyíték, hogy szériaautóba miért értelmetlen beszerelni ezt az elektronikát.

Aztán telitankoltuk E85-tel. Egy kicsit a harmadik - benzin-E85 - állásban mentünk, míg sejthetően kiürül szervezetünkből az átkozott benzin. Aztán jött a négyes fokozat, az alkohol. Voltak fenntartásaim a dologgal kapcsolatban, de be kellett látnom, tagadhatatlanul jobban ment az autó. Nem mondom, hogy vaddá vált az Almera, de a benzines üzemmódhoz képest érezhetően dinamikusabb lett. Laci két hónapja jár E85-tel, és bár elmúlt hetek -10 fokai ugyan bezavartak képbe, kiváló fogyasztási értékekről tud beszámolni.

Almera fogyasztáscsökkentése számokban

A benzines átlagfogyasztás: 6,5 liter/100 km × 300 Ft = 1950 Ft/100 km
Etanolos átlagfogyasztás csak Hunflexszel: 7,7 liter/100 km × 215 Ft = 1655 Ft/100 km
Etanolos átlagf. Hunflexszel és VGC-240-nel: 7,2 liter/100 km × 215 Ft = 1548 Ft/100 km (ez pontosítandó érték, de különösen autópályázásokkor reális az eddigiek alapján)
Pénzkiadás szempontjából ez megfelel egy kb. 5 literes átlagfogyasztásnak benzinből - nagyobb erő mellett! (1548/300 =5,16 liter) Nem beszélve a károsanyag-kibocsátás csökkenéséről.

A megtérülés ezek alapján így néz ki:
Beruházás (HunFlex + VGC-240, beszereléssel együtt): 102 000 Ft
Megtakarítás 100 km-en: 400 Ft
102 000 / 400 = 255 × 100 = 25 500 km, azaz kb. ennyi megtétele után térül meg a beruházás, ha közben csak etanollal jár az autó.)

Az előgyújtás-vezérlő rendszer kétdimenziós változata, szoftverrel, adatkábellel 18 000 Ft, a MAP-szenzoros háromdimenziós 20 000 Ft-ba kerül. Beépítést kb. 10 000 Ft-ért végeznek, de részletes leírással segítséget adnak a vállalkozó kedvűeknek is, akik nekiesnek otthon. A programozás a legdrágább művelet, akár 20-30 000 Ft-ra is dagadhat, ha sokat kell vacakolni vele, érdemes magunk megcsinálni, ha van hozzáértés.

Előgyújtás-vezérlőelektronika

Mielőtt nem próbáltam, meg voltam győződve, hogy nekem ilyen nem kell. Igaz, hogy csak E85-tel járok, de Saabban van kopogásérzékelő, csak megoldja a dolgot. Most viszont, hogy szépen lassan felfogtam ezt az egészet, igen nagy kedvet érzek egy ilyen kapcsolható rendszerhez. Ha meg barkácsolhatok is vele egy kicsit, külön élvezet.