A xenonnak is bealkonyul egyszer?

2008.05.09. 00:47
Megnézhettük a gyárat, próbálhattunk gyárilag LED-es autót, és összehasonlíthattunk különböző autós fényforrásokat. A jövő vakítóan fényes.

Helyszín: Lippstadt -Németország, a Hella főhadiszállása
Időjárás: tavaszias, némi felhősödés tapasztalható, eső csupán hazainduláskor
Apropó: a gyár jövőbeli stratégiájának ismertetése, az új LED fényszóró bemutatása, meg egy kis autódiagnosztika

A Hella főleg mint fényszóró él a köztudatban, bár jó pár más cucc is megtalálható a kínálatukban. Mindenesetre mostanság az újonnan kifejlesztett LED-fényszórók állnak az élen, melyek néhány év múlva alighanem átveszik az uralmat a xenon, bixenon és HiD fényforrásoktól. Egyelőre csupán egyetlen autó egyetlen konstrukciója kaphat némi napfényszerű világítást a Hella jóvoltából: a Cadillac Escalade, Platinum csomaggal. (Kivétel a Lexus GS 450h, és LS600h, ugyanis ezeken az autón már vannak LED fényszórók a japán Koito gyár fejlesztéseként.)

Aki hétköznapibb autóhoz szeretne LED-fényszórót, annak bizony még két kemény évig kell epekednie. A Hella 2010-re tervezi, hogy az Audi, VW, BMW legújabb modelljeire kifejleszti az odaillő fénykibocsátó diódákat. (Bár ezt nem erősítette meg senki, az információ biztosra vehető.) A gyártó bizakodó, szerintük a Xenonra sokan panaszkodnak és a jövőt a LED-ben látják. A lényeg, hogy a felmérések szerint a népek nem kedvelik a jellegzetesen kékes fényt, amit a Xenon sugároz. Ezért a Hellánál remélik, hogy az új LED-re nagy lesz a kereslet mind minőségi, mind küllemi indíttatásból.

Kinek milyen fény kényelmes? Hogyan észleli a sofőr a sötét éjszakában eléugró veszélyes kanyarokat? Melyik az a tartomány, ahol a fény pihentet, de jól láttat?

A Hella Aftermarket konferenciáján felmerült például a 4+2-es stratégia is, ami főleg a különféle európai országokból Lippstadt falai alá sereglett igazgatósági rétegek számára volt izgalmas. Természetesen felolvasták az új produktumok listáját, a vállalat logisztikai terveit, meg mindent, ami csak jellemzi a Hellát, a száz legnagyobb német iparvállalat egyikét, éves szinten 3,4 milliárd eurós forgalommal.

Utánaolvasni sem késő

Ha már elfelejtette, mit tanult az iskolában a különböző autós fényszórófajtákról, szeretettel ajánljuk ezt a cikkünket .

Az új Hella DDS 200 autódiagnosztikai rendszer prezentációján sem volt könnyű az angol szakszöveget hallgatni, de a lényeg így is átjött, amikor Peter Bradley saját, öregnek titulált 3-as BMW-jén illusztrálta az új rendszer tulajdonságait. A szervizeknek ez bizonyára megkönnyíti a dolgát, de nem hiszem, hogy pont most és pont itt kellene bővebben kifejteni a szoftverről és annak használatáról szóló instrukciókat. Jöjjön inkább a LED.

A LED, fénykibocsátó dióda (light emitting diode) félvezető fényforrás, mely alacsony, 2-4 volt feszültségen hideg fényt produkál. A mai korszerű fényszórók LED-csoportjai 1 amper áramerősségnél 600 lumen (a fényáram mértékegysége, a sugárzó fényforrás részéről a sugárzás formájában kibocsátott teljesítményből származtatott mennyiség) fényáramot állítanak elő, ami a LED-világítóegységek körében mindeddig elérhetetlennek számított. A LED-technika nagy előnye az autóiparban a közvetlen elektronikus működtethetőség, ami teljes egészében mozgó alkatrész nélküli használatra, meglévő fényszórótestebe való integrálhatóságára ad lehetőséget.

A prototípus első, működőképes változatát a Hella a VW mérnökeivel együtt, az aktuális Golf fényszóró alapjain fejlesztette ki és 2005 márciusában mutatta be. A tompított világítást a fényszóró felső részén öt, egymás alatt elhelyezett masszív műanyag lencséjű egység, a távolsági világítást pedig a fényszóró külső részén lévő két további világítóegység előbbiekhez kapcsolása hozza létre. A fényszórólámpák között két szabványos LED-et magába foglaló kis szögletes műanyag-optikai elem található. A csökkentett fényerővel működő távolsági fényszóróval együtt ezek gondoskodnak a nappali világításról.

A különféle világítási változatokat a vezérlőegység kapcsolási algoritmusaival variálják. Így a haladási sebesség és az elkormányzás függvényében mind a négy elem egybekapcsolható és lassan újból elhalványítható. Az előbbieken túlmenően az egyes elemek fokozatos dinamikájú kapcsolására is lehetőség nyílik, mindenkor a kanyarhelyzethez optimalizálva a kiegészítő biztonsági világítást.

A Hella idénre ígérte az első szériaérett LED-fényszóró bemutatását, és ígéretét részben teljesítette is. Már kapható ugyanis a Hella nappali LED-es helyzetfénye, amely utólag is felszerelhető az autókra. A tesztek szerint a fénye nappal könnyebben észlelhető, mint a jelenlegi tompított fény, azonban energiaigénye a tizede, tehát használata mellett nem is mérhető a többlet-üzemanyagfogyasztás.

Energiaigényük alacsony, a fényerejük eléri a legjobb mai xenonfényszórókét, ráadásul azoknál pihentetőbb tónusú fehér fényt bocsátanak ki. További előny, hogy az ilyen fényszórók szerkezete egyszerűbb a xenonnál, mert nincs szükség mechanikus mozgatásra a fényüzemmód váltásához, sőt az ívkövető funkció (kanyarfény) is megoldható tisztán elektronikus szabályozással. És a várható élettartamban abszolút nyerő a LED.

A LED-es fényszórók várhatóan áttörést hoznak a design terén is. Szinte bármilyen alakzat megformálható, ugyanis egy-egy világítóegység több LED-szemből áll. (Az Audi, BMW, Saab helyzetjelzőiben már játszik is a LED-ekkel.)

Némi prezentációs agytágítás után volt szerencsém megtekinteni a hangoztatott különbségeket egy úgynevezett fényalagútban, ahol a LED-fényszóróval felszerelt Cadillac mellett egy henger váltogatta az eddig elterjedt fényforrásokat. Így folyamatosan össze lehetett hasonlítani az új fejlesztést a sima halogén lámpákkal, a xenonokkal és a bixenonnal. Nem hittem volna, de a különbség igen markáns. A LED tényleg olyan, akár a nappali fény. A szemnek pihentető és a bevilágított terület sem szakad meg olyan hirtelen, nem vágja el a fényes és sötét szakasz határvonalát, mint a xenon.

Mindazonáltal a xenon még így is nagyobb távolságot volt képes befogni. Nem olyan kényelmes a szemnek, de többet lehet vele látni és előbbre is. Még egy kifogás: nagyon vakító a LED, főleg egy ilyen méretű autónál, mint az Escalade. Pont abban a magasságban vannak elhelyezve a fényszórók, ahol a személyautók utasainak feje. A szembejövőnek tehát kifolyik a szeme. A kékes fény, illetve a halogén nem képes napfényszerű világításra, a LED viszont igen, és pont ezért a szemre gyakorolt hatása is sokkal erősebb. Ezt főleg akkor volt lehetőségem megtapasztalni, mikor kipróbálhattam a hatalmas fehér luxusterepjárót.

A hivatalos programban a vacsora közbeni időszakra volt ütemezve a tesztvezetés, így volt mit várnom egész nap. Eljött az este, végre besötétedett, és a vacsora helyszínéül szolgáló étterem elől elindulhattunk az Escalade-del. A PR-munkatárs az autóhoz közeledve szerényen távirányítóval indította a gépet.

Mikor elindultunk, még nem én ültem a volán mögött, mert Martin-John PR-munkatárs illusztrálni kívánta a LED fantasztikumát, közben folyamatosan mantrázva az előnyeit. A fény tényleg nagyon kellemes volt a szemnek, de csak a mienknek, a szembe jövőket továbbra is sajnáltam. Aztán átülhettem. Többen is terpeszkedtünk az autóban, hogy mindenki megfigyelhesse az új fejlesztést, de csupán én nem fogyasztottam a vacsorához igazi vastag helyi német sört, így én vezethettem.

Következett a gyárlátogatás, ahol nem engedélyezték a fotózást. Mindegy, ugyanolyan lámpagyár, mint a többi (gondolom), csak itt a 7-es BMW fényszórói is készülnek.

A gyors gyártósori séta után a fényszórók tesztlaborja következett. Kezdve egy 90 ezer eurós hőérzékelő kamerával, folytatva egy napfényt előállító berendezéssel (feltalálták volna a fúziós reaktort?), bevégezve egy olyan kamrával, ami plusz 260 Celsius-fokról három perc alatt -60-ra képes hűteni, és fordítva. A fényszórók prototípusait mind-mind erősen meggyötrik az állandó munkába fogás előtt. Vízsugarak, rezgőberendezések, hő, fagy – ha ezt kibírják, mehetnek a gyártásra.

Minden autónak van egyfajta tekintete, de a márka és típusfüggő nézés meghatározza a jármű egyéniségét, a benne ülő sofőr habitusát, illetve a többi autóhoz és a közlekedéshez való hozzáállást. Tehát a kulcs a design, és a gyártók ezt szinte mindennél előbbre helyezik: ha nincs lehengerlő profil, profit sincs. Most a LED-del állnak neki kaszálni, de kíváncsi leszek az újabb ötletekre. Ők már valószínűleg most tudják, mi lesz az, hiszen – csakúgy, mint az autógyártók, Helláék is jó öt évvel előre tervezik a stratégiát.