Párszor ki és be kellett szerelni az izzót, de azt hiszem, sikerült beállítani. Természetesen ne feledjük, hogy az új rendszerben a lámpán is állítsunk. Mivel nekem eredetileg műszerrel volt beállítva, ahhoz igazítva felrajzoltam a garázsban az autó elé a falra egy csíkot, ahhoz állítottam a xenont is.
A madzagok bujtatgatása után a jobb lámpa a helyén volt. Ennél a lámpánál kellett rátolni a régi izzó csatlakozójára a xenon ellendarabját. A rendszernek külön tápja van trafónként egy-egy biztosítékkal, a régi csatlakozó csak a vezérlésre szolgál. Innen fogja tudni, városit vagy reflektort szeretnénk.
Az egyik kör teljesen kész volt, vettem egy mély lélegzetet, és fényt kapcsoltam. A lámpa a gyári xenonokhoz hasonlóan gyulladt meg, vagyis pár másodpercig kicsit kevésbé majd fél perc után teljes fényerővel világított. A gyári lámpák látványos szintellenőrzése természetesen kimarad, mert ezek az olcsó rendszerek erre nem alkalmasak. Elsősorban ezért aggályos az ilyen fényforrások használata. Kicsit jobban megpakolt autóval – dinamikus szintellenőrzés hiányában – tényleg büntethetjük a szembejövőket.
Az előírások
Kicsit kutattam, a " 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről" rendeletben.
A fénnyel kapcsolatban csak a misztikus 38. § paragrafust 2.
bekezdését találtam:
"A világító és fényjelző berendezések által kibocsátott,
illetőleg visszavert fények színkoordinátáit az 1980. évi 3.
törvényerejű rendeletben meghirdetett -, az 1968. évi november
hó 8. napján Bécsben aláírásra megnyitott - Közúti Közlekedési
Egyezmény határozza meg." Na ezzel nem lettem okosabb. Viszont
a 37. § 4-es bekezdése viszont eléggé világosan fogalmaz: "A
világító és a fényjelző berendezésekben
csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel
rendelkező izzólámpát szabad használni."
A KöHÉM rendelet 1. és 2. számú mellékletei viszont feketén-fehéren szabályozzák a gázkisüléses fényszórókra vonatkozó előírásokat, vagyis "A 48. és 98. ENSZ-EGB előírások tartalmazzák az automatikus magasság állítás és a szintén automatikus fényszórómosás kötelezettségét". Természetesen ilyen készletek is léteznek, de ezek a földi halandónak gyakorlatilag megfizethetetlenek, az olcsók tízszeresébe is kerülnek.
Összegezve: az automatikus ablakmosónak és szintszabályozás nélküli utólagos beépítéseknek hivatalosan hugyoztak. Ne higgyünk a forgalmazóknak, ha azt mondják, ebből nem lehet gáz, és ne csodálkozzunk, ha közúti ellenőrzés során jó esetben megbüntetnek, rossz esetben akár soron kívüli műszaki vizsgára rendelnek. Vizsgára se menjünk ilyen autóval.
A másik lámpát már rutinszerűen kötöttem be. Két és fél óra alatt kész voltam az egész beépítéssel. Az első kérdés, ami bennem is felötlött, hogy mit fog tenni ez az erős fény a szépen felújított foncsorommal. Hát semmit. Ugyanis ezek a rendszerek a gyári 55/60 W helyett csupán 35 W-ot fogyasztanak (bár mostanában divatba jöttek az 55 W-os HID-rendszerek is), és ennek megfelelően kevésbé melegszenek. Vagyis nemcsak a foncsort óvják, hanem az autó elektromos hálózatát is kevésbé terhelik.
Ez persze galibát is okozhat. Ugyanis a modern autóelektronikák (CAN bus, vagyis Controller Area Network) legtöbbje figyeli a fogyasztókat, és figyelmeztet a kiégett izzókra. Az olcsó HID-rendszerek beszerelése után azonnal szólni fog a számítógép. Ezt úgy szüntethetjük meg, hogy szakszervizben kikapcsolják a komputerből az izzófigyelést, vagy olyan utólagos rendszert vásárolunk, ahol egy elektronikus berendezés plusz 20 W teljesítményfelvételt generál, ezzel verve át az autó rendszerét.
A xenonégőben nincs izzószál, ezért nem érzékeny a hőingadozásra, és ugyanezért bírja jobban a rázkódást is. Élettartama 2500 üzemóra, vagyis több mint hatszorosa a hagyományos halogénlámpákénak. De nem kell megriadni: a 2600-at is túl lehet élni, sokan forgalmaznak trafót, izzót alkatrésznek. Nem mindig érdemes ráugrani a legolcsóbb vételre. Érdemes informálódni, kinek mi vált be. És ha valami gáz van, tartsunk a csomagtartóban két hagyományos izzót is. Pár perc alatt akár az út szélén is visszaalakíthatjuk a fényforrást.
Nemcsak az első, a hátsó izzóinkat is tuningolhatjuk. Nem túl olcsó játék, de 1500-4000 forintos darabáron LED-esre cserélhetjük az összes fényforrást. Ha elragadtatjuk magunkat, simán a xenon árát is túlszárnyalhatjuk. Ezek a fényforrások gyorsabban reagálnak, ezért a féklámpához kifejezetten ajánlom, de gyakorlatilag minden izzószálas fényforrást kiválthatunk hosszabb élettartamú LED-es izzókkal. Én a vásárolt izzók felét átforrasztottam, mert az első beszerelés után kontakthibásak lettek.
Azóta nincs gond.
Az irányjelző izzóval viszont megszívtam, mert a kisebb
terhelés miatt sokkal gyorsabban villog, mint kéne.
Kulturáltan az irányjelző relét kéne hekkelni, gányolva a
csomagtartóban elhelyezni egy párhuzamosan kötött hagyományos
izzót.
Esetleg ha van valakinek valami jó ötlete, örömmel
fogadom. (több megoldást is kaptam)
Nekem még újdonság, hosszú távon nem próbáltam, de eddig úgy tűnik, nagyobb respektje lett az autónak a belső sávban. De kit érdekel? A lényeg, hogy egy jót barkácsoltam, és ha megunom, fél óra alatt nyomtalanul kiszedhetem. Az igazi haszontalan nagyágyú - az utólagosan beépíthető head up display - még a polcomon figyel. Kitartás, annak is eljön még az ideje!
Olvasói szívás a xenonnal
Én is rászántam magam, hogy az 1 hónapos CAN-bus-os Zafira B-be xenon-t tegyek. Azóta már nincs benne..... Szóval a neten jól reklámozott debreceni cégtől meg is rendeltük a H7-es 6000K-s készletet, ismerős autóvillamosságis be is szerelte. Ekkor augusztus volt, nagyon frankón is világitott éjjel és nappal. Bár azt meg kell jegyezni, hogy ehez ki kellett szerelni a lámpákat, leszedni a lökháritót, különben hozzáférhetetlen. A nagyobb gondot a trafók elhelyezése jelentette, de a mellékelt lemezkével egy tuti helyre rögzitettük.
Az első gondok akkor jelentkeztek, amikor ősz gyanánt megjelentek az esős napok, és párásabb lett a levegő. Először csak az egyik oldalon csinálta, hogy felvillanás után fél perccel lealudt, aztán néha már a másik oldalon. Valszeg a trafó nem csípi a párát, a nagy feszkók eltévednek a vezetéken kivülre is. Áttettük a trafót még tutibb helyre, mint te, a lámpa mögé. Ott átmenetileg megszűnt ez a hiba. Majd októberre, amikor már hűvösebb is lett, addig nem volt hajlandó felkapcsolódni, amig a motortérben elég meleg nem lett, és a trafó már jobban érezhette magát. Innentől faszán vakitott, de addig meg semoccant. Ja és nem lehet azt mondani, hogy szart kaptam, mert 1 hét különbséggel a jobb és bal oldal is ezt produkálta.
Ekkor váltam profi lökhárító le, lámpa ki, régi halogén be, lámpa be és lökhárító felszerelővé. A cuccost visszaküldtem a debreceni cégnek, az ismerős segitségével sikerült is elérni, hogy soha többet ne küldjenek xenon szettet, inkább a vételárat vissza. Igaz ami igaz, jól világitott amig világitott, de az nem hiányzott, hogy egy hideg estén a kocsimba pattanva előbb melegitsem a trafót, hogy hajlandó legyen felpattanni, majd csak utána indulhassak el. Szal maradtam a régi jól bevált H7-es-nél, lecserélve a mágikus "+50%" fényerősre, amiről nem vagyok meggyőződve hogy télleg jobb-e, de ez akkor világit, amikor én akarom. Egyébként a cég a Philips belsőre hivatkozik, de valszeg ezt is a Sanghaji Filipsz gyártotta. A villamoságis srácnak is van az SX4-es szuzijában hasonló darab xenon, büszke is volt rá vagy fél évig, hogy az övé hibátlanul hegeszt, de már nála is jelentkeznek a hasonló gondok, a végeredményre kiváncsi leszek...
üdv
GG