Az autók számítógépes rendszerének integrálása kábelkötegek garmadájával jár. A közelmúltban születtek alternatív megoldások is, de ezek mindegyikének megvannak a gyengéi.
Az egyik reménykeltő próbálkozás a Bluetooth
technológia bevetése volt. Ekkor nagyon magas frekvenciájú rádiójel
a vivőcsatorna. Előnye, hogy bármiféle vezeték nélkül,
csupán kisméretű antennák segítségével jelentős mennyiségű
(kb. 1.2 MB/s) adat vihető át. A rádiójel nem zavarja a telefont, a
vezérlést, és ez általában fordítva is igaz, az általánosan
használt rádiófrekvenciák nincsenek hatással a Bluetooth jelre.
A gond csak az, hogy váratlan környezeti tényezők, illetve előre be nem kalkulált árnyékolás megszakíthatják a jelfolyamot. Így hát létfontosságú berendezések csatlakoztatásához nem használható, megmarad a műholdas navigációs rendszer, a fedélzeti rádió, vagy éppen a garázsajtó-nyitó eszközének.
A másik, igen jó eredményekkel kecsegtető
eszköz az autóba épített
optikai kábelhálózat. Ennek átviteli sebessége sokszorosa az
előbbinek, a teljes fedélzeti számítógéprendszer, a már említett
GPS, de akár mobil internet eszközök is csatlakoztathatók rá.
Ráadásul fixen beépíthető bármely autóba, a megfelelő szabványosított dugaszok által pedig szabadon variálható a felhasználása, az utasok videofilmeket nézhetnek, a vezető a fedélzeti komputert használhatja rajta, kihangosítható a hálón keresztül a telefon, vagy éppen egy laptopot, esetleg palmtopot köthetünk rá. A szervizben az ellenőrző műszer is rácsatlakoztatható, így a fedélzeti számítógép adatai könnyen kinyerhetők. A módszer hátránya az üvegszálak sérülékenysége, viszonylagos merevsége, rendkívül körülményes illeszthetősége, és emiatt a magas előállítási és beüzemelési költség.
Úgy tűnik, most
megszületett az optikai hálózat autóhoz optimalizált
változata, a POF (polymer optical fibre), azaz műanyag alapú
optikai vezeték. A DaimlerChrysler cég 14 további autógyártóval
együtt dolgozik a standard kidolgozásán. Ha valaki S osztályú
Mercit vásárol, már ma is megrendelheti a fedélzeti adathálózatot,
természetesen akkor, ha mélyen a zsebébe nyúl. Az Asahi Glass által
kifejlesztett vezetékre épített hálózat kiépítési költsége
megegyezik a rézvezetékessel, kb. 70-80 százalékkal olcsóbb az
üvegszálasnál.
Segítségével csak 100 méteres hálózat építhető
ki, de egy autóban ez tökéletesen megfelelő. A műanyag kábelek kb.
1/10 milliméter átmérőjüek (az üveg 10 mikrométer), ezáltal
könnyebben illeszthetők, tökéletesen hajlékonyak, rugalmasak, és -
szemben az üveggel -
nem érzékenyek a vibrációra. (Ugyanakkor ebből is több száz
kötegelhető egybe.) A közeljövőben várhatóan megszületik az Apple
által kidolgozott FireWire (IEEE1394) csatlakozási szabvány POF-ra
adaptálása is, így további multimédia eszközökkkel, kamerával,
feldolgozó egységgel és központi egységgel bővíthető a fedélzeti
vezérlőrendszer.
A műanyag alapú optikai hálózat autókon kívül más járművekben, például repülőgépekben is jól használható lesz, ottani teljeskörű felhasználásának egyelőre a 100 méter elméleti kábelhossz szab csak gátat.