Zavaró az is, ha valamelyik dekni alól folyik az olaj. Ha tudod, vedd le a csöpögésnél lévő fedelet, az illeszkedő felületeket alaposan tisztítsd át nitrohígítós ronggyal, majd sziloplaszttal (de tartósabb a profi tömítőpaszta) rakd össze. Ha meg a víz folyik, használj hűtőtömítő adalékot. Amellett, hogy ez nem is túl káros, meglepően hatásos is tud lenni. De tömítőadalék híján tej, liszt, tojás is megteszi. Valamelyikből borítsál keveset a hűtőbe – a meleg vízben bármelyikből rántás lesz, ami nagy valószínűséggel eltömi a rést. Egyébként a hűtőtömítő adalék is így működik.
Térjünk vissza még egy pillanatra a szilóhoz, a sufniszerelő legjobb barátjához. Ha az autód karburátoros, és ingadozik az alapjárat (vagy egyáltalán nincs neki), valószínűleg a pillangószelep tengelye kopott el. A jó megoldás: új karbi, teljes felújítás. Az olcsó: a tengelyt alaposan körbetömködöd szilóval. Innentől nem szív falsot a motor, és mindjárt szebben ketyeg. Egy ideig.
Ha szétszeded a motort, a halott vezérléssel egyenesen csodákat művelhetsz CO-hegesztőkészülék és flex (azaz sikító) bevetésével. Iszonyatosan kinyúlt vezérműlánc? Hegessz a feszítőre egy méretben odaillő dugókulcsot. A vezérműtengely bütykei kopottak? Nagyjából hegeszd fel a bütyköt elektródával, majd köszörüld vissza méretre. Ugyanezt a lenyalt szelephimbákkal is megteheted.
A melegen járó motort is sokféleképpen lehet javítani. Persze óccsón, érted… A termosztátot például gondolkodás nélkül hajítsd a kukába. Ha termokuplungos a ventilátorod, hegeszd fixre, úgy mindig forog. Ha elektromos, kösd állandóra a ventilátor kapcsolóját. Így mindenképpen lejjebb megy majd a hőmérséklet. Ha túlságosan is, szedd szét a hőmérő műszert, és tedd kicsit feljebb a mutatót. Senkinek se fog feltűnni, hogy kicsit magasról indul, az sem lesz talán zavaró, hogy inog a mutató. És lásd be, egy vízfelforrást egyszerűen nem kockáztathatsz meg a próbaúton.
A csapágyas, haldokló turbó is jobban teszi, ha nem szól bele a dolgokba. Egy pötty CO a megfelelő lapátnál, egy alaposan bevert ék – máris nem forog többé. Ott van a helyén, darabra megvan, az meg, hogy alig vánszorog az autó, simán magyarázható. "Hát igen, kicsit foglalkozni kéne a beállítással" – a kábítás. Kicsit – muhaha.
Egyébként a dízelek is jó kókány-alanyok. Ha nem indul a kopott motor, a porlasztócsúcsok nyomását kell nagyobbra állítanod, ehhez persze nem árt egy szakember. De ha nyár van, és nem a laza indulás, hanem a finom járás a szempont, egy foggal odébb teheted a vezérlést. És a kipufogóból dőlő, fekete dízelfüstön sokat javíthat, ha jócskán szegényebbre tekered az adagolón a füstcsavart. Mindkét esetben drámaian csökken persze a motor ereje, de tudod, ilyenkor jöhet a régi nepperduma – "Mire számított, hiszen húsz éves az autó!"