A LED-es izzó tartósabb, gyorsabban reagál, egyenletesebb a fénye. Elvileg. Az utólagos LED-esítésnek megvannak az árnyoldalai.
Családi nevén fénykibocsátó diódának hívják, de legtöbben LED-ként (Light Emitting Diode) ismerjük. Eredete 1955-re nyúlik vissza, amikor egy amerikai bácsi, Rubin Braunstein felfedezte a gallium-arzenid (GaAs) és egyéb félvezető-ötvözetek infravörös fénykibocsátását. Használható formában 1961-ben kezdte meg forgalmazását a General Electric. Nálunk a nyolcvanas években csak piros, zöld és sárga színben volt kapható, és úgy emlékszem, az egyes Golfban sem tudták megoldani, hogy a LED-es reflektor-visszajelző kék legyen. Persze azóta sokat fejlődött a technológia, megjelentek a nagy fényerejű, színtelen (ami igazából kék) LED-ek, és filléres holmivá váltak.
Evidens tehát, hogy ezt az energiatakarékos, modern fényforrást használják az autók lámpáiban. Az autógyártók LED-es lámpáival párhuzamosan megjelentek az izzószálas körtéket kiváltó LED-es cseredarabok is. Szinte minden méretben és foglalattal kaphatók, fehér, piros és narancs színben.
Ki kellett próbálnom, mivel tudnak többet ezek az izzók, és tényleg kiválthatók-e velük a hagyományosak. Nem olcsó játék, ezért szépen fokozatosan vásárolgattam, ügyelve, nehogy összeszámoljam, mennyi pénzt költöttem erre a hülyeségre.
Mielőtt az ember belekezd a gányolásba, érdemes megvizsgálnia autóját, no meg körbenézni a piacon. Többen forgalmaznak ilyen izzót, de előfordulhat, hogy belefutunk számunkra használhatatlan termékekbe is. Egy hagyományos izzószálas izzó minden irányba vetíti a fényt, viszont a legtöbb LED-es izzón egy irányban helyezkednek el a diódák, ilyen fényforrást tükrös foglalatba szerelve sokkal rosszabb lesz a lámpánk hatásfoka, mint volt.
Először a hátsó lámpát kezdtem átalakítani. Mivel sikerült olyan piros fényű, 5/21 W-os LED-es izzót vásárolnom, ami oldalra is vetít, ezzel nem volt baj. A fénye szép, az eredeti fém tükör egyenletesen vetíti a fényt. Viszont a Saabnak hátul több részre van osztva a hátsó lámpája, van egy hely, ahova 5 W-os izzó illik. Ilyet nem is találtam, csak olyat, aminek a tetején ülnek a LED-ek. Ezzel ronda lett a fény, a műanyagon középen volt egy erős fénykör, szórt fénynek nyoma sem volt. Visszaraktam inkább az izzószálast.
Ráadásul első körben véletlenül piros helyett fehér volt a dobozban. Elvileg ugye a hagyományos izzónak is sárgásfehér a fénye, gondoltam jó lesz az, a bura úgyis piros. De nem, a LED-del a szép piros búra narancssárga lett, ezért feltétlen piros kell a piros búra alá.
A sok ki- és beszerelés próbára tette az új izzókat, és azt vettem észre, hogy nem egyforma a két szélső helyzetjelző fényereje. Megint kiszerelés, és valóban: néhány LED nem világított. Látom is, hogy a forrasztások megadták magukat. A forgalmazó természetesen 12 hónap garanciát vállal ezekre az izzókra, én tuti nem rohangászom velük vissza a boltba, magam forrasztgattam meg őket. Mint később megtudtam, ilyen jellegű kontakthibáról a nagy rázkódásnak kitett hátsó lámpájú terepmotorosok panaszkodtak.
A következő az irányjelző lett volna, de sajnos a LED-es izzókat beszerelve a villogás veszett gyors lett. Riadtan visszacseréltem őket, amíg meg nem született a megoldás.
Három utat választhatunk:
Egyik módszer az, hogy 10 ohm körüli ellenállást forrasztunk párhuzamosan az irányjelző izzójával. Ezeknek az ellenállásoknak nagy teljesítményűeknek (10 W) kell lenniük, mert igencsak melegednek. Az erre a célra kapható speciális változatot hűtőbordával szerelik. Egy olvasó arról is beszámolt, hogy az így átalakított motorkerékpár-indexnél az ellenállás megolvasztotta a környező műanyagalkatrészeket. Ez talán a legegyszerűbb átalakítás, vettem is két ellenállást háromszáz forintért, de mire ki akartam próbálni, már nem találtam meg őket.
Második megoldás, hogy átgányoljuk a gyári relét. Persze ennek feltétele, hogy szétszedhető és gányolható legyen. Nekem szerencsém volt, tovább tartott kibányászni a műszerfal alól a relét, mint szétkapni. Előttem az egyszerű rendszer, kapcsolómágnes, néhány ellenállás, kondi és egy IC. Éljen az internet! - azonnal találok egy adatlapot az IC-ről, még a belső felépítését is tanulmányozhatom. Mindig lelkes barkácsoló voltam minimális tudással, de ez nagyon egyszerűen és logikusan megérthető: a villogás üteme a kondin és az egyik ellenálláson múlik.
A műszerfal alatt nagyon szar helyen van az indexrelé foglalata, ezért először készítettem egy célszerszámot, vagyis egy toldást, amivel kivezethetem ez utastérbe a csatlakozót, hogy kísérletezni tudjak. Na ez tovább tartott, mint a relé átgányolása. Aztán először a kondit cseréltem ki. A 10 mikrofarádos helyett egy 33-ast forrasztottam be. És kész is, tökéletesen működik. LED-es izzóval úgy villog, ahogy régen. Illetve talán az első felvillanás ideje egy nagyon picit hosszabb. Na mindegy, vissza a gyári kondi, most egy kis változtatható ellenállást raktam a villogásért felelős ellenállás helyére. Ezzel most már szabályozhatom is a villogás sebességét. A poti túl nagy, inkább beraktam helyette egy fix ellenállást, amivel szintén úgy villog, ahogy régen. Visszapattintom a műanyag burkolatot, és kezemben a gyári átgányolt relé LED-es izzóhoz.
De van más megoldás is, techno-analfabéta barkácsolóknak a következő oldalon.