Kevésbé barkácsolósoknak létezik egy harmadik megoldás: a LED-es izzókhoz kapható spéci indexrelé. A Louis motorosboltokban kapható ilyesmi gyári kivitelben is, de az csak olyan rendszerbe szerelhető, ahol két lába van a relének, és egyáltalán nem biztos, hogy a villogás sebessége tökéletes lesz. Az interneten kutatva persze találunk autóhoz készült relét is, de csodálkoztam volna, ha nincs Magyarországon valaki, aki erre szakosodott.
Az egyik olvasó írta, hogy keressem Xenon Gézát, ő olyat gyárt, amilyet akarok, annyi lábbal, ahányra a rendszernek szüksége van. Telefonos egyeztetés, épp sötétedés előtt érem ki Tahitótfaluba. Előre egyeztettük a paramétereket, a relé már készen várt, csak a szerencsétlenkedés a relécserével tartott egy kis ideig. Géza elmondja, hogy minden rendszer más, minden kocsihoz külön kell gyártania relét. Amit nekem készített, az is kicsit gyorsabban villogtatott a kelleténél. Mindegy, teszteljem, amíg csinál egy másikat . Az ő reléje annyiból jobb, mint az én gyári relém, hogy nem tartalmaz mechanikus alkatrészt, vagyis nem mágnesrelé villogtat, hanem elektromos eszköz szaggatja az áramkört. Műgyantával ki is van öntve ez egész.
Később még a tolatólámpa, a ködlámpa és az első helyzetjelzők cseréjével már kész is voltam az átalakítással.
Tapasztalatom szerint bármilyen tuningolásnak megvan az árnyoldala. A LED-es izzók tekintetében is van egy dolog, ami kellemetlenséget okozhat. A LED-ek a stabil feszültséget szeretik, nagyon kényesek a túlfeszültségre. A generátor töltése során nagyfeszültségű tűimpulzusok keletkeznek, melyet egy jó állapotú akkumulátor csillapít ugyan, de a LED-ekre nézve ez nem biztos, hogy kielégítő. Az akkuhoz közel elhelyezkedő izzók - név szerint az első helyzetjelzők - nagyobb igénybevételnek vannak kitéve. A hátsó izzókig hosszú madzag vezet, amihez tartozik néhány csatlakozás is, így az jócskán csillapít, vagyis a hátsó izzók nincsenek veszélyben. A forgalmazó tapasztalatai szerint is csak a helyzetjelezők szoktak pusztulni, valamint az új francia autók túltöltenek, ezért ezek nem szeretik a LED-esítést.
Egyébként a piacon kapható drágább LED-es izzók védelemmel is rendelkeznek. Szét is szedtem egyet, és csupán egy diódára leltem, ez elvileg csak a fordított bekötéstől véd. Géza mégis azt javasolta, a helyzetjelzők elé kössünk sorba egy 200 ohmos, 2 W-os ellenállást (vagy egy 33 ohm 5 W-osat), ami megoldás lehet a hosszú élettartamra. Ha megnézünk egy gyári LED-es lámpát - pár éve egy ismeretlen olvasótól kaptunk egy Golf belső részt - látjuk, hogy a nyáklemezen bizony akad elektronika gazdagon. Úgy néz ki, hogy ezeket a lámpákat tényleg örök életre tervezték.
Az átépítésnek van még egy előnyös tulajdonsága. A napszítta, kissé kifakult műanyag burák színes LED-es izzók használatával ismét tündökölhetnek. Az én, viszonylag jó állapotú hátsó lámpám is sokkal szebb fénnyel világít, mégsem vakító a fénye, mint az idegesítő színtelen burás LED-es autóknak. Nem olcsó az átépítés, darabonként 1500-2500 Ft körül vannak a fénytestek. Már az alap lámpák cseréje is durva összeg, és akkor még nem beszéltünk az utastér LED-esítéséről.