A 2002-es Cadillac Seville STS új fejezetet nyitott a lengéscsillapítás terén. Ebben a modellben debütált a mágneses menetstabilizátor (Magnetic Ride Control). Úgy tűnik, a kis méretű alkatrészekből felépülő, számítógépes vezérlésű lengéscsillapító örökre elfeledteti velünk a folyadékba merülő dugattyúkat.
A hagyományos eljárás során sűrű folyadékba merülő dugattyúk egyenlítik ki az út keltette rázkódásokat. A csillapítás mértéke attól függ, milyen gyorsan engedik át a szelepek a dugattyú mellett a sűrű folyadékot. Kifinomultabb rendszerekben a számítógépvezérelt elektromechanikus szelepek szabályozzák a folyadék áramlását.
A 2003-as Chevrolett Corvette szériatartozéka a mágneses menetstabilizátor |
A mágneses menetstabilizátor szükségtelenné teszi a szelepeket.
Az alkatrészek kisebbek, a reagálás villámgyors. Szintetikus
szénhidrogén folyadékba kevernek mikroszkópikus vasszemcséket,
melyek mágneses mező hatására alakzatba rendeződnek, így az
ásványolaj konzisztenciájú folyadék egy ezredmásodperc alatt sűrű
gélszerű masszává változik.
Ha megszűnik a mágneses erőtér, a vasszemcsék azonnal véletlenszerű elrendezésbe mennek át, a folyadék ismét híg lesz. (A folyamat mélyebb ismeretére vágyók a rheonetic.com oldalon találnak kimerítő elemzéseket.) Az elektromágneses tekercs a lengéscsillapító hengerének belsejében van.
A vezérlő számítógép másodpercenként 1000 utasítást ad a
kerekenként alkalmazott lengéscsillapító elektromágneses
tekercsének. Mivel a folyadék a másodperc tört része alatt
változtatja jellemzőit, ötször gyorsabb reakcióidő érhető el, mint
bármely korábbi lengéscsillapító esetében. A számítógép több
érzékelő jeléből kalkulálja ki utasításait: figyeli a kormány
szögét, az autó emelkedését, süllyedését, a sebességet, valamennyi
kerék forgási pozícióját, a külső hőmérsékletet.
Valamennyi kerék saját lengéscsillapítóval rendelkezik, ezek
teljesítménye az útviszonyok függvényében folyamatosan változik.
Még a legrázósabb úton is könnyedén siklik át a jármű, hiszen a
professzionális számítógépes rendszer szinte végtelen
nyomásvariációt képes generálni.
A kerekek jobban fekszenek az úton, nő a menetstabilitás. Energiafelvétele minimális. A mágneses elvű lengéscsillapító alig kopik, megbízhatósága kiváló, bár kissé drágább az előállítása, mint hagyományos társaié. Csak akkor üthet be a krach, ha a vezérlőegység meghibásodik.
Az okos kamionülés |
Az újításra más iparágak képviselői is felfigyeltek. Az
szinte természetes, hogy a kamiongyártók beépíthetik az ülések alá,
így a hosszú úton is folyamatosn kényelmesen ülhet a vezető,
automatika kalkulál a súlyával, az útfekvésnek megfelelően
módosítja a pozíciót. Hasznos lehet földrengésveszélyes területeken
a toronyházak biztosítására, vagy éppen a szélsőséges időjárási
viszonyokat kiállni hivatott hidak felfüggesztésében.
|