Napnyugta után a Nemzeti Baleseti Központ (USA) adatai szerint kétszer több halálos baleset következik be, mint nappal. 1999-ban több mint 18.000 végzetes kimenetelű autóbaleset történt az USA-ban éjszaka (az éves összes balesetek száma kb. 300 ezer). Hozzávetőleg 3.500 gyalogost és 368 kerékpárost gázoltak el sötétedés után.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy férfi az út szélén rosszul lesz, részeg, kibotorkál az úttestre; szarvas keresztezi az autóutat -potencionálisan életveszélyes helyzetek, melyek a a rossz látási viszonyok között vezetőket nap mint nap fenyegetik.
Az autóiparban a legutóbbi fejlesztéseknek köszönhetően a ,,Night vision"-rendszert az ehhez hasonló balesetveszélyes helyzetek kiküszöbölésére fejlesztették ki. Az eredetileg a hadászatban alkalmazott eszköz célja, hogy a jármű körül egy széles sávban megfelelô látási viszonyok alakuljanak ki. Az átlagos autóvezető is képes éjszaka látni, hiszen autója fel van szerelve fényszórokkal. A fényszórók tökéletes megoldást nyújtanak néhány helyzetben. De nem látjuk a tehenet, amint az keresztül megy előttünk az úton, mert éppen holtsávban vagyunk az autónk takarása miatt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ködös úton vezetni szintén nagyon veszélyes. A fény, amelyet szemünk érzékel egy meglehetősen kis része a színskálának. A látható fény, amit érzékelünk, általában a visszavert fény. Egy test 0 Kelvin fok fölött infravörös fényt bocsát ki magából. Ez a fény nagyban függ a testtől és a test hőmérsékletétől. Egy ember, akinek 37 Celsius fokos a hőmérséklete, hozzávetőleg 9 különbözö hullámhosszú fényt bocsát ki önmagából.
A levegőben található nedvesség azonban megtöri ezeket, 8-12-féle hullámhosszú fényre. Ezeket a hullámhosszokat bemérve képessé válhatunk, hogy lássunk egy embert a ködön keresztül. (technologia.jpg) A General Motors Corp. az első autógyár, amely az először az Öbölháború alatt alkalmazott kiegészítőt ajánlja a saját DeVille Cadillac típusaihoz. (A Honda és a BMW is keresi a hasonló megoldásokat.) (uton.jpg)
![]() |
|
![]() |
![]() |
A rendszer a fenti elveken alapuló ún. infravörös képalkotási technológiát használja (a Raytheon Systems találmánya), felismeri az éjjel alig látható tereptárgyakat (pl. egy embert az út szélén), valamint a fényszóró közelében tartózkodó állatokat, és ezeket fekete-fehér negatív képként vetíti a szélvédő kb. 10X25 cm alsó részére, más megoldásban pedig a műszerfalra. A technológia tökéletesítésének köszönhetően egy bokorban rejtőző embert is észlelni tud, így biztonsági rendszerként is használható, nem kell tartani hirtelen támadástól., ha sötétben érünk haza. (autoban.jpg)
,,Ez kiegészítő rendszer. Képes vagy 3-5-ször távolabbra látni az úton az alacsony hullámú rendszerrel, és 3-szor távolabbra a magas hullámúval, mint korábban" - nyilatkozta John Smith, a Cadillac alelnöke és igazgatója. Egy hagyományos fényszórónál az ember megközelítőleg 90-100 méterre lát el. A ,,Night visionnal" azonban az autóvezető képes akár ennek az ötszörését is belátni, megkönnyítve például egy sávváltó biciklis felismerését. A kb. 2000 dollárba kerülő szerkezet automatikusan észleli a csökkent látási körülményeket, ilyenkor aktiválódik, fényes nappal még szándékosan sem kapcsolható be.
A rendszer csak egy kiegészítő szemet kínál, így nem képes 3D-s észlelésre. Vakok között azonban király a félszemű...
