A hadászatból a civil életbe

2000.09.01. 09:44

Napnyugta után a Nemzeti Baleseti Központ (USA) adatai szerint kétszer több halálos baleset következik be, mint nappal. 1999-ban több mint 18.000 végzetes kimenetelű autóbaleset történt az USA-ban éjszaka (az éves összes balesetek száma kb. 300 ezer). Hozzávetőleg 3.500 gyalogost és 368 kerékpárost gázoltak el sötétedés után.

 
   

Egy férfi az út szélén rosszul lesz, részeg, kibotorkál az úttestre; szarvas keresztezi az autóutat -potencionálisan életveszélyes helyzetek, melyek a a rossz látási viszonyok között vezetőket nap mint nap fenyegetik.

Az autóiparban a legutóbbi fejlesztéseknek köszönhetően a ,,Night vision"-rendszert az ehhez hasonló balesetveszélyes helyzetek kiküszöbölésére fejlesztették ki. Az eredetileg a hadászatban alkalmazott eszköz célja, hogy a jármű körül egy széles sávban megfelelô látási viszonyok alakuljanak ki. Az átlagos autóvezető is képes éjszaka látni, hiszen autója fel van szerelve fényszórokkal. A fényszórók tökéletes megoldást nyújtanak néhány helyzetben. De nem látjuk a tehenet, amint az keresztül megy előttünk az úton, mert éppen holtsávban vagyunk az autónk takarása miatt.

 
   

Ködös úton vezetni szintén nagyon veszélyes. A fény, amelyet szemünk érzékel egy meglehetősen kis része a színskálának. A látható fény, amit érzékelünk, általában a visszavert fény. Egy test 0 Kelvin fok fölött infravörös fényt bocsát ki magából. Ez a fény nagyban függ a testtől és a test hőmérsékletétől. Egy ember, akinek 37 Celsius fokos a hőmérséklete, hozzávetőleg 9 különbözö hullámhosszú fényt bocsát ki önmagából.

A levegőben található nedvesség azonban megtöri ezeket, 8-12-féle hullámhosszú fényre. Ezeket a hullámhosszokat bemérve képessé válhatunk, hogy lássunk egy embert a ködön keresztül. (technologia.jpg) A General Motors Corp. az első autógyár, amely az először az Öbölháború alatt alkalmazott kiegészítőt ajánlja a saját DeVille Cadillac típusaihoz. (A Honda és a BMW is keresi a hasonló megoldásokat.) (uton.jpg)

 
   

A rendszer a fenti elveken alapuló ún. infravörös képalkotási technológiát használja (a Raytheon Systems találmánya), felismeri az éjjel alig látható tereptárgyakat (pl. egy embert az út szélén), valamint a fényszóró közelében tartózkodó állatokat, és ezeket fekete-fehér negatív képként vetíti a szélvédő kb. 10X25 cm alsó részére, más megoldásban pedig a műszerfalra. A technológia tökéletesítésének köszönhetően egy bokorban rejtőző embert is észlelni tud, így biztonsági rendszerként is használható, nem kell tartani hirtelen támadástól., ha sötétben érünk haza. (autoban.jpg)

,,Ez kiegészítő rendszer. Képes vagy 3-5-ször távolabbra látni az úton az alacsony hullámú rendszerrel, és 3-szor távolabbra a magas hullámúval, mint korábban" - nyilatkozta John Smith, a Cadillac alelnöke és igazgatója. Egy hagyományos fényszórónál az ember megközelítőleg 90-100 méterre lát el. A ,,Night visionnal" azonban az autóvezető képes akár ennek az ötszörését is belátni, megkönnyítve például egy sávváltó biciklis felismerését. A kb. 2000 dollárba kerülő szerkezet automatikusan észleli a csökkent látási körülményeket, ilyenkor aktiválódik, fényes nappal még szándékosan sem kapcsolható be.

A rendszer csak egy kiegészítő szemet kínál, így nem képes 3D-s észlelésre. Vakok között azonban király a félszemű...