Több kilométer kábel helyett

2001.06.28. 10:35

Már több mint 400 000 Citroen és Peugeot tulajdonosa élvezheti a számítógépes irányítási rendszer kényelmét. A kitüntetett helyzetben lévô francia autók a PSA Peugeot Citroen ún. MIIŽ (Multiplexage Intelligent Integre) szisztémájával futnak. A hangzatos elnevezés nem takar forradalmi újításokat, a más gyártóknál már alkalmazott VAN (Vehicle Area network) és CAN (Controller Area Network) adatbuszt integrálja.

A korábbi modellekben több, mint két kilométer kábel kötötte össze az érzékelôket és a központi egységet a műszerfallal. Több mint hatéves fejlesztés eredményeképp felfedezték a spanyolviaszt: az érzékelôket és az értük felelôs mikrokontrollereket a CAN buszra integrálták, míg az irányító számítógépek és a fedélzeti komfortberendezések a VAN-ra csatlakoznak.

Az elsô példányok már 1994-ben legördültek a futószalagról, ezer Citroen XM-en tesztelték a technológiát. Ezután az egész fejlesztés eredményét saját márkanév alatt védették le. Függetlenül attól, hogy saját szabadalomról van szó, vagy adaptálták a technológiát, a hatás nem maradt el. Az egyszerű és irányított kábelezés következtében a rendszer a korábbiaknál sokkal érzékenyebben reagál, és sokkal jobbak a jármű menettulajdonságai.

 
   
   

A Peugeot 607 MII rendszere 24 számítógépbôl álló hálózat (nem teljes kiépítésű számítógépre kell gondolni, ahogy a gyártó sugallja, sokkal inkább jól méretezett mikrokontrollerrôl van szó), a részek egymással kommunikáló, általában egyetlen szoftver által irányított csoportokra oszlanak. Az ESP (Elektronikus Stabilitás Program) például négy modult foglal magába: az elektronikus fékerôszabályozó rendszert, az ABS-t, a kipörgésgátlót és dinamikus stabilitásszabályozást.

A légzsákvezérlés is különálló blokk. Az elektronikus vezérlésű változó lengéscsillapítók 9 csillapítási függvény szerint képesek működni, külön szabályozzák az elsô és a hátsó felfüggesztést. A gumiabroncsokban elhelyezett nyomásérzékelô tájékoztatja a rendszert és a vezetôt a defektre.

A motorblokk az MII egyik legfôbb eleme, bár a részecskeszűrôs HDi motor eredményes működéséhez nem törvényszerű a gyors rendszerbusz. Sötétedéskor az érzékelôk automatikusan bekapcsolják a tompított fényszórót. Meglepônek tűnik, de éppen a fényszabályozás terheli meg a legjobban a rendszerbuszt. Össze van kötve ugyanis az esôérzékelôvel, szabályozza a belsô világítást, szükség esetén a kijelzôk fényerejét.

 
   
 

A fentieken kívül a Multiplex Rendszer felügyeli az opcionális fedélzeti navigációs rendszert, a karbantartás esedékességét jelzô műszert, a visszapillantó tükröt, a működésellenôrzô kijelzôt. Olyan luxusszolgáltatásokat is hozzárendeltek, mint a sebességfüggô rádióhangszabályozás vagy éppen a memóriával ellátott vezetôoldali ülésállítás.

A Párizsi Autóshow-n mutatták be a a Xsara Picasso hálózatra optimalizált változatát, ami web-alapú szolgáltatások egész sorát nyújtja: online diagnosztika, lopásvédelem, távoli alkatrészfelügyelet. A felügyelet WAP-os telefonon, PDA-n, PC-n és egyéb más készülékekeken át lehetséges. Megszületésében nemcsak az IT hátteret biztosító IBM-nek van sorsdöntô szerepe, hanem az eszközök összekötését biztosító MII alkalmazásának is.

A csúcsmodellek után várhatóan a közép- vagy alsó kategóriájú autókat is ellátják az MII rendszerrel, amit a gyártási költségmegtakarítás is indokol. Az olcsó chipek korában nem érdeke a fejlesztôknek az anyagigényes és bonyolult régi szisztémák erôltetése.