Szuperturha a csúcstechnika ellen

2007.04.16. 07:43

Hiányos gumicukor-öntési kísérleteink kudarca után a használati utasítás hosszas tanulmányozásával kiiktattuk a szkennert, és autólopást szimuláltunk. A klasszikus, elefántfül-lemelegítős módszert természetesen csak imitáltuk, végül Égő Ákos egyszerűen beült, és elvitte. Az Autovéd lényege, hogy olyan autókba való igazán, amelyikben nem sejtenek ilyen rendszert, tehát nem használnak GSM-blokkolót. Ilyenkor, jogtalan eltulajdonítás esetén azonnal kapjuk is az SMS-t, és kérésre az autónk pozícióját, útirányát és sebességét. Ekkor épp van annyi időnk, hogy szóljunk a haveroknak, hozzák a sokkolót, vagy ami van. Remélem, nem vagyok demagóg, ha azt mondom, a rendőrségre a legkevésbé sem számíthatunk. A keresésben használhatunk a műholdas koordinátákat egy navigációs készülékkel, vagy mehetünk címre egy hagyományos térképpel.

A GPS-es nyomkövetőkkel felszerelt autók ellopására régóta megvan az infrastruktúra. A zárt tréleres elszállítás csak az egyik, kevésbé elegáns lehetőség. A másik a sima, hagyományos lopás, ami azon alapul, hogy bár a nyomkövetés GPS-es (globális műholdas helymeghatározó) alapon történik, az autó a mobiltelefonos GSM-hálózaton adja le a vészjeleket. GSM-blokkolókat pedig már 50 ezer forint körül kaphatunk. Változatos külsejű, általában feltűnés nélkül hordozható dobozkák, melyeket eredetileg nyilván inkább olyasmire fejlesztettek ki, hogy egy temetésen tutira ne csörrenjen meg egy mobil se, de hát a dinamit is bányaművelő eszköznek volt szánva.

Szerintem...

Ez az eddigi legértelmesebb riasztónak nevezett cucc, amit autóba lehet szerelni. Valójában egy mobiltelefon, rendes SIM kátyával. Ez lehet előfizetéses vagy akár feltöltős is. A beépítés után rendszergazdaként megadjuk neki a telefonszámunkat, és utána olyan lesz, mint a jó házőrző, csak tőlünk fogad el bármit (a sajátunkon kívül lehet még további számokat is megadni neki, akikel kommunikál). Ha hívják, nem veszi fel, ha SMS-t kap idegen számról, azt továbbítja nekünk. Így tudjuk, ha lemerülőben van a feltöltés, mivel azt a szolgáltató SMS-ben jelzi. Sőt ha a tolvajok külföldre viszik, akkor megkapjuk az idegen szolgáltató üdvözletét is, így ha máshonnan nem, innen tudhatjuk merre jár autónk.

A blokkolás működése roppant egyszerű. Tőszavas SMS parancsokkal utasíthatjuk különböző dolgokra. A be- és kikapcsolás is így történik, vagyis a telefonunk a távirányító. Persze minden kiszállás után SMS-t küldeni, majd beszálllás előtt ismét, kicsit macerás, de van lehetőség automata aktiválásra is parancsot adni. Ekkor a gyújtás levétele után a megadott idő múlva magától élesedik, nekünk csak egy törlő parancsot kell kiadnunk mielőtt beszállnánk a kocsiba. Igen, ez sok SMS-t jelent, ám cserébe nincs havi díj. És felveti azt a kérdést, hogy mi történik velünk, ha mélygarázsba (pl. a TotalCar szerkesztősége alattiba) parkolunk, ahol nincs térerő. Lazán, a beépített cuccal kocsinkban leparkolunk, a riasztó automatikusan aktiválja magát... és soha az életbe nem tudjuk többé kikapcsolni, mivel nem tudunk neki SMS-t küldeni...

Rendeltetésszerű használat esetén viszont nagyon hasznos kis cucc. Bármelyik pillanatban lekérhetjük az autó pozícióját, ami kicsit többe kerül ugyan mint egy sima SMS, mivel egy központ a GPS kordinátákat rögtön utcanevekké alakítja, és mi ezt kapjuk meg. Így egy térképpel rögtön megtalálhatjuk. Persze van lehetőség a GPS kordináták lekérésére is. Sőt interneten is nyomon követhejük autónkat, mert a rendszert integrálták a Google Mapsszel. Persze itt is van egy kis azonosítási procedúra, hogy más ne férjen hozzá a pozíciókhoz, de ez is SMS-ben megy. Szóval csak egészség legyen meg térerő, és autónkról mindig tudjuk, merre jár épp. Vagy merre áll. Mert ha úgy gondoljuk, bármikor küldhetünk neki egy STOP üzenetet, és abban a pillantban leáll a motorja. Újraindítani pedig csak mi tudjuk ám... egy SMS-sel.

Kari

Ha a GSM-blokkolóval az autó mellé állunk, már nem tud segítségért kiáltani, akkor aztán ellophatjuk, ahogy egyébként tudjuk. Az Autovédben annyi a jó, hogy ezt kifejezetten olcsóbb autókhoz találták ki. Egy F Astrában vagy tízéves japánban csak a paranoid tolvaj gyanít ilyesmit, amikor legtöbben még egy rendes riasztóra is sajnálják a pénzt. És ha a tolvaj sikeresen ellopta az autót, a rendszer pedig regisztrálta az útvonalat, akár komplett bűnbandát is foghatunk, ahogy erre volt is már példa .

Esetünkben XIII. kerület, Zsilip utca, mondta az SMS. Én egyből indultam volna, de Karinak eszébe jutott, hogy ez hülyeség: az a Zsilip utca, amire én gondolok, és a Népszigetre visz, a IV. kerületben van. Az utolsó előtti SMS szerint viszont a szerkesztőségi Zsiguli a Váci úton kifelé mozgott. Megbeszéltük Ákossal, hogy előbb hagyjuk elbújni, és csak utána tiltjuk le a motort egy STOP-üzenettel. Így megtalálni is nehezebb volt, főleg mert mint utólag kiderült, olyan helyre bújt, amiről azt gondolta, nincs is a térképen.

Ez a GPS-es megoldás egy kicsit a polgári önszerveződés felé viszi a lopott autók ügyének kezelését. Akinek lopták már el autóját, vagy általában bármijét, sokszor ábrándozik arról, milyen jó volna a tolvaj szemébe nézni. Aztán addig ütni-rúgni a rosszhiszeműt, amíg ki se lát a fejéből - mondom ábrándozik, azt végül is szabad. Most viszont a károsult viszonylag könnyen valósíthatja meg az önbíráskodás tényállását.

Először is megkapja az autóba természetesen sunyi módon, nem láthatóan beépített egységtől a figyelmeztető SMS-t. Miközben a Zsigulival tréningeztünk, a sikertelen próbálkozások alkalmával gyakran szólalt meg a riasztó. Ilyenkor szépen lehúztuk az egyik drótot a dudáról, és csend lesz. Nagyjából ennyit is ér egy riasztó hangjelzése: a lakótelep parkolójában egy üvöltő Zsigulin barkácsoló kámzsás alakok manapság senkit nem zavarnak.

Az Autovédet mindenféle érdekes konstrukcióban megrendelhetjük, havi 5250 forintért diszpécser figyeli autónk jeleit, és a megfelelő módon intézkedik. Például alkalmanként 7000 plusz áfáért járőrt küld a helyszínre, ami kényelmes, ha épp más dolgunk van. Járőrt átalányban elő is fizethetünk, úgy havi háromezer adódik az 5250-hez. Ilyesmiket a Skyguard is tud. Az igazi okosság az Autovédben, ha nem rendelünk semmit, ez az AV Mini, beszereléssel, érzékelőstül 133 ezer forint, amit részletben is fizethetünk.

Térítésmentes hatósági közreműködés

A műholdas lopás- és rablásvédelem magyarországi úttörője a Skyguard. 10 éve kínálják szolgáltatásukat, és van olyan autóforgalmazó, amelyik Skyguard nélkül nem is engedett ki az ajtón autókat bizonyos értékhatár felett. Sokszor meg is szívtuk a tesztautókkal: ha nem gépeltük elég gyorsan a kódot, vagy nem a megfelelő sorrendben nyitottuk az ajtókat, jött a tiltás, az üvöltő autó és a megcsörrenő telefon a kedves diszpécserrel. Kedvencem a Skyguard honlapjáról a következő idézet: "Szükség esetén térítésmentes hatósági közreműködést biztosítunk Magyarországon." Nem is nagyon merem értelmezni.

A rendőrség tehetetlen. A politikusok korruptak. A várost elönti a szenny. Semmi sem olyan, mint rég. De a polgárok összefognak, hogy bosszút álljanak a szemét autótolvajokon. Ennek a megoldásnak is kéne valami rendes marketingnév, mert a riadólánc elég régiesen hangzik. Nevezzük mondjuk Charles Bronson csomagnak.

Ha alszanak a haverok, hívja a polgárőrt!

A tárgyban említett cikkel kapcsolatban felhívnám figyelmeteket arra, hogy pl. Budapesten működik a Budapesti és Agglomerációs Polgárőr Szövetség 24 órás ügyeleti központja, mely a szövetséghez tartozó 60valahány polgárőr egyesület szolgálatban lévő tagjait mindig tudja riasztani, ha esemény történik. Ez hasznos lenne pl. az Autovéd lopásjelzések civil kezelésére is, ha a központunk időben megkapná az információkat. Állítom, hogy legkevesebb 4-6 járőr mindig kint van a területen, akik tudnának perceken belül reagálni egy küldésre... lehetne több eredmény az elfogásokban. Ez a központ jónéhány vidéki egyesülettel is kapcsoaltban áll, illetve rendelkezik a rendőrség (akár egyes járőrökre lebontott szintű) közvetlen elérésének lehetőségével. (Ne kelljen várni a 107-es számra percekig, míg felveszik végre...) Ha érdekel titeket a téma, várom válaszotokat! Talán megérne pár percet egy műsorban is.
Budapest Központ telefonszámai:
06 30 621 2222
06 1 251 5366
Címe: 1145 Budapest, XIV. ker. Erzsébet királyné útja 17.
(Egyben a Zuglói Polgárőrség központja is.)
Üdv!
Mozsgai Endre
BPSZ Elnökség tagja
és a Polgárőrség Szentendre elnöke

Kedves Róbert!

Köszönöm a munkátokat és az oldalakon való megjelenését, de a termékünkről írt cikkben leírtakkal kapcsolatban helyreigazítást kérek:

A Cikkben az alábbiakat írod:
"A blokkolás működése roppant egyszerű. Tőszavas SMS parancsokkal utasíthatjuk különböző dolgokra. A be- és kikapcsolás is így történik, vagyis a telefonunk a távirányító. Persze minden kiszállás után SMS-t küldeni, majd beszálllás előtt ismét, kicsit macerás, de van lehetőség automata aktiválásra is parancsot adni. Ekkor a gyújtás levétele után a megadott idő múlva magától élesedik, nekünk csak egy törlő parancsot kell kiadnunk mielőtt beszállnánk a kocsiba. Igen, ez sok SMS-t jelent, ám cserébe nincs havi díj. És felveti azt a kérdést, hogy mi történik velünk, ha mélygarázsba (pl. a TotalCar szerkesztősége alattiba) parkolunk, ahol nincs térerő. Lazán, a beépített cuccal kocsinkban leparkolunk, a riasztó automatikusan aktiválja magát... és soha az életbe nem tudjuk többé kikapcsolni, mivel nem tudunk neki SMS-t küldeni..."

Ezúton szeretném pontosítani, hogy a készülék hanghívással be- és kikapcsolható, vagyis nem kell SMS-t küldeni minden be-illetve kiszállásnál. Hanghívás esetén a készülék azonosítja a felhasználót, majd megszakítja a hívást. Ez esetenként egy illetve két csörgésszámot jelent ami a legtöbb mobilszolgáltatónál 0.-Ft-ba kerül (kapcsolási díj). Mélygarázsos szituáció esetén (nincs térerő, nincs hálózati lefedettség), a készülék nem tilt le, hiszen ebben az esetben akadályozná ügyfelünket a szabad helyváltoztatásban (mint ahogy írod is). Ilyen esetben engedi a jármű mozgását mindaddig, míg a jármű GSM hálózat által lefedett területre ér (vagyis ahol helyzetmeghatározás és a kikpacsolás is működik),majd ezután történik meg a leállítás.

Üdvözlettel:

Lízer István
Kereskedelmi vezető