A Los Alamosi Nemzeti Kutatólaboratórium tudósai remélik, hogy mindörökre búcsút mondhatunk a hagyományos robbanómotornak. Az USA Energetikai Minisztériumával együttműködve kifejlesztettek egy új egyszerű, energiatakarékos meghajtóművet. A növekvô környezetszennyezés, a globális felmelegedés és a fosszilis tüzelôanyagok növekvô felhasználása irányította a figyelmet az alternatív üzemanyagellátási megoldásokra.
Az egyik módszer a tisztán elektromos meghajtás. Módozatai
kipróbálás alatt, már fut elektroautó az utcákon. Hidrogéncellás
válfaja szintén próbaüzemben.
A másik, sokkal hatékonyabbnak tűnô eljárás egy múlt századbeli
skót felfedezô, Robert Stirling nevéhez fűzôdik. A Stirling-kör írja le
azt a jelenséget, hogy
a gázok magas hômérésékleten kitágulnak, hidegben pedig
összesűrűsödnek. Ismerôs? A klasszikus Stirling motorban fix
mennyiségű hélium van, ami egy alacsony hômérsékletű hengerben
összesűrűsödik, majd átvezetve egy hevített hengerbe, hirtelen kitágul.
A folyamat robbanásszerű. A kitágult gáz - akárcsak az Otto-motorban -
egy dugattyút hajt meg. A gáz lehűlésével a folyamat kezdôdik
elölrôl.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Stirling motor |
Az eljárás teljesen környezetbarát, és kb. 30 %
hatásfokú (a hagyományos motor hatásfoka: 25-40 %). Az új motor
megépítése egyszerűbb a hagyományosénál, sokkal kevesebb mozgó
alkatrészt tartalmaz, egyszerűen a termodinamika törvényszerűségeit
használja ki. Mindezek miatt
elôállítása töredékébe kerül elôdeinek. Kevesebb a kopó
alkatrész, nincs szükség olajozásra, többféle anyag használható
hozzá.
Hogy mikor épül köré autó, egyelôre rejtély. Még sok a kidolgozandó kérdés. Mivel fűtsék a hengert? Mi van a hűtéssel? Hogyan szabályozható megbízhatóan a folyamat? Optimisták szerint, mindezekre a kérdésekre 1 éven belül választ kapunk. Vannak, akik azt tartják, egyelôre az otthonok számára lenen ideális, áramot termelhetne (generátor), miközben ellátná a fűtés és melegvízszolgáltatás feladatát is.
