Robbanómotor - a múlt?

2000.10.27. 10:41

A Los Alamosi Nemzeti Kutatólaboratórium tudósai remélik, hogy mindörökre búcsút mondhatunk a hagyományos robbanómotornak. Az USA Energetikai Minisztériumával együttműködve kifejlesztettek egy új egyszerű, energiatakarékos meghajtóművet. A növekvô környezetszennyezés, a globális felmelegedés és a fosszilis tüzelôanyagok növekvô felhasználása irányította a figyelmet az alternatív üzemanyagellátási megoldásokra.

Az egyik módszer a tisztán elektromos meghajtás. Módozatai kipróbálás alatt, már fut elektroautó az utcákon. Hidrogéncellás válfaja szintén próbaüzemben.
A másik, sokkal hatékonyabbnak tűnô eljárás egy múlt századbeli skót felfedezô, Robert Stirling nevéhez fűzôdik. A Stirling-kör írja le azt a jelenséget, hogy a gázok magas hômérésékleten kitágulnak, hidegben pedig összesűrűsödnek. Ismerôs? A klasszikus Stirling motorban fix mennyiségű hélium van, ami egy alacsony hômérsékletű hengerben összesűrűsödik, majd átvezetve egy hevített hengerbe, hirtelen kitágul. A folyamat robbanásszerű. A kitágult gáz - akárcsak az Otto-motorban - egy dugattyút hajt meg. A gáz lehűlésével a folyamat kezdôdik elölrôl.

 
   
    Stirling motor

Az eljárás teljesen környezetbarát, és kb. 30 % hatásfokú (a hagyományos motor hatásfoka: 25-40 %). Az új motor megépítése egyszerűbb a hagyományosénál, sokkal kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaz, egyszerűen a termodinamika törvényszerűségeit használja ki. Mindezek miatt elôállítása töredékébe kerül elôdeinek. Kevesebb a kopó alkatrész, nincs szükség olajozásra, többféle anyag használható hozzá.

Hogy mikor épül köré autó, egyelôre rejtély. Még sok a kidolgozandó kérdés. Mivel fűtsék a hengert? Mi van a hűtéssel? Hogyan szabályozható megbízhatóan a folyamat? Optimisták szerint, mindezekre a kérdésekre 1 éven belül választ kapunk. Vannak, akik azt tartják, egyelôre az otthonok számára lenen ideális, áramot termelhetne (generátor), miközben ellátná a fűtés és melegvízszolgáltatás feladatát is.