Az autótervezés egyik legdrágább szakasza a szélcsatornás tesztelés, ahol a prototípus légellenállási mutatói vizsgálhatók. A neves gyártók nemhiába fektettek milliókat a folyamat számítógépes szimulációval történő helyettesítésébe.
A Komputeres Áramlási Dinamika (CFD) fedőnevű projekt teljesen
átalakíthatja az aerodinamika tervezési folyamatát. A tervezőknek
lehetővé teszi, hogy
már a design kialakításának kezdeti periódusában bármennyi
tesztet lefuttassanak. Ráadásul nincs szükség kicsinyített modellek
többszöri megépítésére, majd a valósághű makett tesztelésére,
ezáltal jelentős idő- és anyagi megtakarítás érhető el.
Az eljárás tisztán matematikai alapokon nyugszik, azt használja ki, hogy minden folyadék vagy gáz áramlása egzakt matematikai egyenletekkel írható le. (A matematikai alapokat az 1983-ban alapított Fluent Europe tudományos csoport fektette le.)
Valódi szélcsatornás teszt |
A CFD valós életbe ültetése a CAD (számítógépes tervezés)
rendszerek intelligenssé válásának egyenes következménye.
Megszületett a RAMPANT nevű programcsomag, amibe száz százalékig
beépítették a CFD és CAD eredményeit. A számítógép képes a sűrűség,
viszkozitás, nyomásváltozás, különböző hőmérsékletviszonyok alatt
bekövetkező felületváltozás szimulálására is.
A hagyományos eljárásban használt füsttel szemben rögtön egzakt vektoradatok kaphatók, nincs szükség további rajzokra, számításokra. Elsősorban a versenyautók tervezésében lehet kihasználni a végtelen változó paraméter beiktatásának lehetőségét.
Virtuális teszt |
A szimulálás kis felbontásban kezdődik, majd az igények
szerint a virtuális modell akár mikrométeres kidolgozottságig
finomítható. A futtató gép sebességétől függően pl. egy hűtőborda
komplett megtervezése akár egy óra alatt megvalósítható. Nem okoz
problémát a nyitott autó, a vizes vagy jeges járgány elemzése sem.
Az aerodinamikai jellemzők vizsgálatán túl a szoftver töréstesztek szimulálására is képes. Az anyagjellemzőket a szélcsatornás teszthez is be kellett táplálni, az alkatrészek alakváltozását eddig is folyamatosan jelezte a rendszer. A végső eredményt a szoftver képes táblázatban számadatokként megadni, de akár valósághű három dimenziós képként megjeleníteni.
Különbséget tud tenni egyes alkatrészek között, azokat a
többivel való kölcsönhatásában vizsgálni úgy, hogy a környezet
paramétereit nem változtatja. Valamennyi anyagfajta vagy alkatrész
erő hatására történő deformációja néhány perc alatt megkapható.
Természetesen a továbbiakban sem hagyható el a szélcsatornás tesztelés, de szerepe a számítások igazolása csupán, illetve a végső alakítások elvégzése.
|