Külföldön kötelező
Aki határainkon kívülre indul útnak, az mindenképp pattintson fel téli gumikat. Nemcsak azért, mert mondjuk az Alpokban vagy a Kárpátokban ezerszer valószínűbb, hogy hóeséssel és mínuszokkal szembesül, hanem azért is, mert sok helyen kötelező. Ausztriában például a síszezon alatt (november elsejétől április 15-éig). Mivel a határon már nem kell megállni, így nem is nézik a belépő kocsik abroncsait, de szúrópróba-szerűen bármikor ellenőrizhetnek. Ilyenkor a hólánc és láthatósági mellények meglétét is vizsgálják. Ráadásul, ha nyári gumis autónkkal télen balesetet okozunk, a szokásos gondok mellett vaskos bírsággal keseríti az életünket a svájci vagy az osztrák hatóság.
További országok, ahol kötelező a téli gumi: Szlovénia (november 15. és március 15. között), Finnország (december 1. és február 19. között) és Svédország (december 1. és március 31. között). Csehországban a Brno és Prága közötti autópályán biztosan kötelező, míg Olaszország és Franciaország síterepeinek közelében ad hoc kötelezővé tehetik, így ilyenkor oda is öngyilkosság nyári abroncsokkal útra kelni. Norvégiában, Dániában, Romániában, Ukrajnában és Svájcban nem írják elő kötelezően a téli gumi használatát, de ismerve időjárásukat, oda sem érdemes megfelelő abroncsok nélkül elindulni.
2008-ra kifejezetten nagy a nyüzsgés a 195/65 R15-ös méretosztályban. A tesztelt tizenkilenc típusból nyolc újdonság, a téli abroncsoknál a Goodyear, a Continental, a Vredestein, a Kumho, a Nokian és a Firestone újított. A négy évszakos mezőnyben mindkét résztvevő idei eresztés: a Vredestein Quatrac 3, és a már ismerős Goodyear Vector 4 Season is.
Utóbbi kettőtől azt vártuk, hogy száraz aszfalton mozognak otthonosan, s ez a Vredestein esetében így is van, simán nyeri ezt az értékelést. Előnye ugyan korántsem akkora, mint hinnénk, ami bizonyítja, hogy a jó téli gumi száraz körülmények között sem jelent vállalhatatlan kompromisszumot. De csak a jó. A Nankang, a Marshal és a Wanli viszont kifejezetten rossz, annyira, hogy a két utóbbi száraz aszfalton mutatott teljesítménye egyenesen sokkolta a tesztelőket.
Vizes aszfalton sem tud a sereghajtó trió javítani, sőt. Az ADAC munkatársai szívesen száműznék őket az utakról, annyira rosszul tapadnak. Pedig a mezőny nagyobbik részével elégedettek a tesztelők, 12 gumi kerül az erős átlag feliratú rovatba, négy pedig a kifejezetten jók közé. A vizes értékelés Magyarországon azért lényeges, mert a mi útjaink még keményebb tél idején is többnyire csak latyakosak, sónedvesek. Ilyen körülmények közé a Continental és Goodyear UltraGrip 7+ kínálja a legjobb megoldást.
Hóban a Vredestein Snowtrac 3 viszi el a pálmát, ha megbocsájtják ezt a súlyos képzavart. Kis különbséggel marad el tőle a Conti TS830, míg a többi gumi ismét az erős közepes minősítést kapja, a hátsó harmad kivételével. Ide került a két, egész évben használatos abroncs (ami nem meglepő) és a Wanli (ami még kevésbé meglepő). Utóbbinak hiába durva a mintázata, nem tud vele rendesen megkapaszkodni, így hóban is a legutolsó helyen végez.
Csodák nincsenek, a tükörjég még a legjobb téli gumival is csúszós marad, ráadásul itt a különbségek is kicsik. A Continental legjobb és az Uniroyal legrosszabb eredménye között nincs akkora eltérés, hogy azt mezei halandó érzékelje, vagy előnye származzon belőle. A jég csúszik és kész.
A nagy sebességű tesztnél a 196/65 R15-ös méretosztályban sincs dráma, mindegyik abroncs tudja, amit a sebességindexe ígér (T, azaz 190 km/óra, kivétel a Vredestein Quatrac, ami V, azaz 240 km/óráig használható). Nem ilyen egységes a kép a fogyasztásmérésnél, ahol ismét a Michelin Alpin A3 a nyerő. Igen jelentős, 15%-os megtakarítás érhető el vele a leggyengébben teljesítő négy évszakos Vredestein gumihoz képest, ami akár 1,2 liternyi megspórolt benzint is jelenthet 100 kilométerenként. E tekintetben az élmezőnyhöz tartozik még a Goodyear UltraGrip 7+ és a Pirelli Winter 190 Snowcontrol.
Ami a kopást illeti, ebben is a Michelin a legjobb, így a cég filozófiáját az Alpin A3 100%-osan követi. Hasonlóan jó teljesítményre képes a Goodyear Vector gumija, bár abszolút értékben kissé elmarad a francia abroncstól. Egyszerű a magyarázata, hogy mégis ugyanazt a pontszámot kapták: átlagos használat és évi 15 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett a Michelin előbb elöregszik, mint hogy mintázata 4 milliméteresnél alacsonyabbra kopna. Így a Goodyearhez képest a több kilométer elméleti lehetősége valódi előnnyel már nem jár, mindkettőt ugyanolyan hosszú ideig lehet használni.
A 195/65 R15-ös gumik részletes értékeléseit a következő oldalon olvashatja.
„Nagyon ajánlott” minősítést kapott a Goodyear UltraGrip 7+, a Continental WinterContact TS830, a Pirelli Winter 190 Snowcontrol és a Dunlop SP Winter Sport 3D. Tizenegy abroncs lett „ajánlott”, köztük külön említésre méltó a Goodyear Vector 4 Season négy évszakos gumi, amely nem kimondott téli abroncs, mégis jól szerepelt. A többi „ajánlott”: Michelin Alpin A3, Kumho I'ZEN KW 23, Vredestein Snowtrac 3, Uniroyal MS plus 66, Nokian WR G2, Bridgestone Blizzak LM 25, Yokohama W.drive, Hankook W440 Icebear, Semperit Speed-Grip, Firestone Winterhawk 2.
Ebben a méretosztályban egyetlen „feltételesen ajánlott” eredmény született, az pedig a másik egész éves használatra szánt gumié, a Vredestein Quatrac 3-é. Ez nemcsak havon és jégen mutatott gyengébb produkciójának köszönhető, téli vetélytársai vizes aszfalton is jobban teljesítenek.
Elsősorban a vízen bénázás miatt kifejezetten nem ajánlott lett három távol-keleti gumi, a Nankang Snow Viva SV-1, a Marshal I'ZEN KW 15 és a Wanli Winter-Challenger S1086. Ennyi volna az idei téligumi-teszt, tessék választani! De tényleg.