A védekezés legális eszközei
A teljes védelem érdekében radardetektorra és lézerblokkolóra is szükség van. Egy jó minőségű szettért legalább 189 ezer forintot kérnek. Az összeg első ránézésre soknak tűnik, de legalább csak egyszer kell kifizetni. Ha megvettük, többé nincs az a sasszem, aki csőbe húz. Ha valaki maximalista, valamivel több mint 300 ezerért már csúcsminőségű detektor-blokkoló páros vigyáz rá.
A nagy áruházláncok által forgalmazott, 30 000 forint alatti termékek közül kipróbáltunk kettőt. Az olcsóbb készülékek zavarszűrése nem túl jó, ezért városban megállás nélkül sípolnak, és kicsit későn kapnak észbe, ha tényleg baj van. Azt nem állítom, hogy használhatatlanok, de 100%-os biztonságot nem adnak.
A drágább detektorok közül a jelenleg 140 000 forintos BEL/Target Euro 550 -est már kipróbáltuk egy korábbi cikk kapcsán, most ennek kistestvérét, a BEL/Target Euro 330 -at teszteltük. Ez ugyan kevesebb frekvenciát ismer, de a Magyarországon használatban lévő radarokat mind észleli, és jóval olcsóbb is, 80 000 forint az ára.
A detektort a szélvédőre kell felhelyezni két tapadókorong segítségével. Eleinte nem hittem benne, hogy ott is marad, de tényleg nem esett le. Sajnos még ezekben a jobb minőségű műszerekben sem tökéletes a zavarszűrés, így sokat csipognak feleslegesen, bár korántsem annyit, mint a gyengébbek. Városban eleinte zavart a sok téves riasztás, de hozzászoktam. Aztán kipróbáltam élesben is.
Solymáron több helyen van radaros mérőműszer, nagy piros számokkal vágja a gyorshajtó arcába aktuális sebességét, így csillapítja a kedélyeket. Az Euro 330-as már jó 200 méterről megbízhatóan jelzett, ráadásul 9-es erősségű jelet mutatott, míg az egyéb, téves riasztások alkalmával ez a szám általában egy és három között mozgott, és maximum hatig ment fel. A radardetektor országúton és autópályán működik igazán kulturáltan, hiszen itt kevés a téves riasztás. Városban a biztonságért vállalni kell a csipogást.
A Beltronics detektor család egy drágább tagja a BEL/Target Euro 966R . Ez az egység beépíthető, vagyis láthatatlan, ami főleg külföldi utaknál érdekes, hiszen a Magyarországon legális készüléket Európa egyéb országaiban nem nézik jó szemmel. További előnye, hogy fémgőzölt, hővédő üvegű autóban is tökéletesen működik, és 20 000 forintért kiegészítő lézerszenzort vásárolhatunk hozzá, ami ugyan nem blokkol, de jelez.
Lézerblokkolóból kettőt tettünk próbára, a Blinder M20 X-TREME -et, és a Target LT-400 -ast. Míg előbbi kizárólag a sebességmérés lehetetlenné tételében jeleskedik, utóbbi képes rá, hogy kertkaput, vagy garázsajtót is működtessen, ugyanis ahogy lézer által leadott jelt észlel, automatikusan sugározni kezd, amitől vagy az ajtó nyílik, vagy a Fáma lézer válik használhatatlanná.
A teszthez egy PRO LASER II típusú mérőkészüléket használtunk, ami a rendőrség tulajdonában lévő Fámákhoz hasonló elven működik. A műszer a másodperc tört része alatt tökéletes precizitással méri le az autók sebességét és a távolságukat.
Csak meghúztam a ravaszt, és máris kiírta, hogy a sárga Suzuki tőlem 110 méterre 32-vel poroszkál. A jó fényvisszaverő felületeken - rendszámtábla, fényszóró - érzi leginkább elemében magát, de pár száz méterről egy tök fekete autó sebességének megállapítása sem okoz neki gondot.
A blokkoló azonban megőrjíti. A megvakított kamera sípolással jelzi, hogy valami nem frankó, és számok helyett kis vízszintes vonalak jelennek meg a kijelzőjén. Mindkét blokkoló megbízhatóan működött. A PRO LASER II addig vakoskodott, amíg a tesztautó 100-150 méterre meg nem közelítette.
Van egy pont, ami után a visszaverődő jel már erősebb annál, amit a blokkoló bocsát ki, de a mért autó könnyedén lelassíthat, mire ideér, hiszen a rendőrség minimum 200 méterről, de inkább messzebbről kezd mérni, a blokkolók pedig ahogy észlelik a lézert, vadul jeleznek.
A detektort és a blokkoló nem csodaszer. Aki 200-zal közlekedik lakott területen belül, annak még egy komoly arzenállal felfegyverkezve sem lesz esélye, mert még ha meg is hallja az adrenalinmámor közepette a figyelmeztető jelzést, nem fog tudni olyan gyorsan reagálni, hogy le tudjon lassítani a megfelelő sebességre.
Ha viszont valaki sokat jár autóval, és szeret egy picit csípni a menetidőből, vagy csak egyszerűen nem szereti egyfolytában a kilométerórát és az út szélét felváltva vizslatni vezetés közben, érdemes beruházni. További információk a LÉZER és RADARDETEKTOR a gyakorlatban fórumon .