Így működik a vezetésedet megfigyelő szoftver
Van egy amerikai adatbázis (FARS - Fatality Analysis Reporting System), amelybe bekerül az összes állam összes halálos balesete. Publikusan elérhető, vannak statisztikák, és érdekes látni, hogy a millió kilométerre vetített halálos balesetek száma az évtizedek alatt folyamatosan csökkent, aztán ez a trend hirtelen megfordult, és átcsapott emelkedőbe. Ez a változás, mit ad isten, egybeesett az okostelefonok elterjedésével. Ötven év fejlődése lett oda.
A statisztika azért is meglepő, mert hiába lett a hőskortól kezdve évről évre több autó az utakon, ezzel együtt folyamatosan az egész közlekedés egyre biztonságosabbá vált. Lett visszapillantó, biztonsági öv, gyűrődőzóna, ABS, és ezek mind javították a statisztikákat. Egy idő után viszont mindez kevésnek bizonyult, mert amikor a vezető egészen máshova figyel, semmi nem menti meg. Ugyanakkor rendkívül érdekes, hogy miközben az okostelefon a bajok egyik forrása, a technológiai cégek éppen az okostelefonban látják a megoldást.
Van a vezetés közbeni telefonálásnál is sokkal rosszabb dolog
Ismerkedjünk meg a vezetés közben videótelefonálók szubkultúrájával.
Ki jár jól vele?
Az egyik ilyen cég a Cambridge Mobile Telematics, ez egy bostoni székhelyű vállalat, melynek Budapesten is van fejlesztőközpontja, és egyik fontos termékük egy applikáció, amely a vezetőt figyeli, és a vezetési szokásairól gyűjt adatot - mennyit megy, hajlamos-e gyorshajtásra, erős fékezésekre, vagy éppen mennyit nyomkodja menet közben a telefonját. A megrendelőik pedig a nagy biztosítók, akik ezek alapján tudnak jobb ajánlatot adni az ügyfeleiknek.

Magyarországon a kötelező biztosítás nem számít drágának - A0 esetén 50-60 ezer forintokról beszélünk, míg Amerikában vagy az Egyesült Királyságban ezer dollárokról van szó. Az viszont mindenhol igaz, hogy a biztosítási díjak kevés felelőtlen vezető miatt magasak, egy szűk réteg miatt kell mindenkinek többet fizetnie. Ezt a rendszert lehet arányosítani azzal, ha a biztosítási díjat valós vezetési szokások alapján határozzák meg, nem pedig olyan adatok alapján, mint az autó típusa, a vezető életkora és a lakhelye, melyek az egyén vezetési szokásairól nem sokat árulnak el. Nem mindegy, hogy a sok egyedi esetből következtetünk a tendenciára, vagy a tendeciából próbálunk egyedi esettel kapcsolatban megállapításokat tenni. Például ha egy háztömbben sok gázos arc lakik, akkor az egy rossz környék, de ha egy rossz környéken laksz, még nem leszel automatikusan strici vagy drogdíler. A vezetést figyelő szoftver az ilyen anomáliákat hivatott kiszűrni.
Ez egy tipikus win-win szituáció: jó a biztosítónak, mert olcsóbban tud adni biztosítást, ezáltal versenyképesebb a technológiát nem használó konkurenseknél, jó az ügyfélnek, mert a valós kockázat alapján fizet, és van egy társadalmi hasznosság is, hiszen ha minden biztosító ez alapján szabja az árakat, akkor egyre többen fognak anyagi alapon kevesebb kockázatot vállalni a közlekedésben. Arról nem is beszélve, hogy a vezetést figyelő alkalmazás képes visszajelzést adni a vezetőnek is, például felhívja a figyelmet arra, hogy túl sokszor kényszerül nagyot fékezni, vagy túl sűrűn nyúl a telefonjához vezetés közben.
Honnan tudja a telefon, hogy mit csinálok?
A CMT vezetést figyelő szoftvere itthon is letölthető, a Safest Driver nálunk is használható, tettem is vele egy próbát, hogy kiderítsem, milyen sofőr vagyok. Az önértékelés vékony jég, Magyarországon ugyanis a többség úgy véli, hogy az átlagnál kicsit jobban vezet, meg ugye alapból elég sokféleképpen lehet értelmezni a biztonságos vezetést. Például ha úgy jellemzed magad, hogy azért ahol és amennyivel lehet, ott elmész, és mivel így is balesetmentesen eljársz, következtetésképpen jól vezetsz, az ugyanúgy félrevezető, mintha biztonságos sofőrnek ítéled magad, mert mindig 5-10%-kal a megengedett sebességhatár alatt autózol.

Jó, de honnan tudja egy program a frankót? A Safest Driver kizárólag a telefon szenzoraiból dolgozik, nem kap jelet az OBD csatlakozóról, nem tudja, milyen autóbanl ülsz, így első sorban a telefon IMU-jából (gyorsulásmérő) és a GPS vevőjéből dolgozik. Az utóbbi adataiból például következet arra, hogy elindultál, az előbbiből pedig felismeri a hirtelen manővereket. Ám ahhoz, hogy mindezeket az adatokat értelmezni tudja, ahhoz szükség van a mesterséges intelligenciára, aminek az alapja egy tanítási folyamat volt - először a fejlesztők rengeteg adatot vittek be, melyeket felcímkéztek, hogy az például egy vészfékezés, irányváltás vagy gyorsítás volt, majd amikor rengeteg ilyen gyűlt össze, azok alapján a mesterséges intelligencia már be tudta azonosítani a friss, bejövő adatokat.
Mostanra eljutottak odáig, hogy a szoftver meg tudja különböztetni, hogy a saját autódat vezeted, vagy egy buszon utazol - például a rezgésekből és a sebességi adatokból meg megmondja a jármű tengelytávolságát, de olyan dolgokból is szűrhet le információt, mint a közelben lévő Bluetooth kapcsolatok száma - a tömegközlekedési eszközökön, ezekből valószínűleg több van. Egy dolgot nem tud megmondani, hogy ki vezeti az autót, és hogy ez ugyanaz a személy-e, aki menet közben a kijelzőt nyomkodja. Ezt a biztosítóhoz bekötött eszközöknél egy olyan opcióval oldják fel, hogy az út végén meg lehet adni, hogy nem te vezettél. Ez viszont a hazai felhasználás szempontjából lényegtelen, hiszen nálunk egyetlen biztosító sem használ még telematikai megoldást a biztosítási díjaknál.
Mire jó még?
A CMT technológiája alapvetően adatokat gyűjt, és feldolgozza azokat - ezeket pedig nem csak a biztosítóknak lehet hasznos. Például van az Open Road applikációjuk (az amerikai app store-ban érhető csak el), amely ugyanezt a technológiát használja, és ezáltal képes felismerni a különböző helyzeteket, például egy balesetet, aminek a helyszínére mentőt vagy technikai segítséget küld automatikusan. Ezen felül a kárrendezés folyamatában is segítséget jelent, sőt, egy baleset után a bíróságon bizonyíthatja, hogy a sofőr tényleg ötvennel ment, vagy adatot szolgáltathat arról, hogy pontosan mikor is kezdett fékezni. De magában az adatbázisban és a mesterséges intelligenciában ezeken túl is bőven van lehetőség, biztonsági cégek és közösségi autómegosztók is látják a fantáziát a technológiában.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
