Egy évig bírja töltés nélkül a magyar nyomkövető
Teszt: General Track NaBi 5G
A tavalyi év egyik legforróbb tech-kategóriája volt a nyomkövető. Persze nem arról van szó, hogy a korábbi években ne lettek volna tele a kínai webáruházak mindenféle hasonló kütyüvel, de ahogy nagyon sok más eszköznél, itt is az Apple keltette fel az emberek figyelmét az AirTag piacra dobásával.
Időközben fejlődik hozzá a technológia is, egyik oldalról az ultra szélessávú, nagyon pontos helymeghatározás lépett be a képbe az AirTag és a Samsung SmartTag+ kapcsán, másik oldalról pedig az 5G-hálózatokon elinduló, roppant hatékony adat- és energiafelhasználású mobilkommunikáció ágyazott meg ezeknek az eszközöknek, ez utóbbi a magyar fejlesztésű NaBi legnagyobb előnye.
A NaBi lényege, hogy mindig nagyon pontos helymeghatározást tud adni magáról, és elég pontosan elmondja, mikor hol járt, ráadásul mindezt úgy, hogy saját akkumulátorával hónapokig nem kell tölteni, bárhova elrejthetjük a járművön belül. Néhányan rakják kutyára, macskára, táskába, férjre, feleségre, de a forgalmazó állítása szerint az ügyfelek túlnyomó többsége a gépjárműves felhasználás miatt veszi meg.
Megkérdeztük az Ultimate e-Bike-ot is, hogy szerintük elektromos rolleren vagy biciklin mennyire lenne használható, de ők azt mondták, hogy sajnos a legtöbb ilyen gépben nincs annyi szabad, mégis rejtett hely, hogy egy ekkora kütyüt el lehessen helyezni.
Egy év üzemidő! Hol a trükk?
Leginkább a nagyon hatékony adatkommunikációs technológiában. Egy IoT eszközök számára elkülönített keskenysávú mobilfrekvencián, nagyon kis energiahasználattal tud sugározni, ezért egy krumpli méretű hengert úgy rejthet el bárki az autóban vagy a motorban, hogy semmit nem kell szerelni, nincs rákötve az elektromos rendszerre, nem meríti le a jármű akkuját, de közben akár egy évet kibír mindenféle gondozás nélkül, és ha kell, bármikor átrakhatod máshova.
Egy darab 34 x 61,5 milliméteres elem van benne (szaknevén 34615), ami 14 Ah-t tárol – ez egy mai mobilban lévő akku 3-5-szörös kapacitása –, kettőt adnak hozzá, de ha mindkettő lemerül, akkor ki kell dobni az elemet, és párezer forintért venni hozzá egy másikat.
A NaBi méretének 80%-át ez az elem adja, a strapabíró, víz- és ütésálló burkolat nagyjából 15%-ot jelent, és a maradék 5%-on van minden más: egy kétszázas érme méretű nyáklap elég az adatkommunikációs modul, a beépített SIM-kártya, a mozgásérzékelő szenzorok és a GPS-vevő számára. Az egy év üzemidő nagyjából úgy néz ki, hogy 4 percenként szinkronizálja magában a koordinátát, 15 percenként küld információt, ezen felül induláskor és megálláskor, illetve motoros mód esetén dőlésről küld nekünk azonnali értesítést. Ezeken felül beállíthatunk egy virtuális ketrecet, hogy ha egy adott területen belül mozog az eszköz, akkor ne riasszon feleslegesen, de amint elhagyja a zónát, azonnal szóljon.
A szakaszos adatkommunikáció velejárója, hogy folyamatosan nem ad rádiójelet magáról a termék, tehát ha valaki esetleg nem önszántából válik felhasználóvá, hanem épp egy titkos lenyomozás helyzetébe kerül, akkor helyi szinten már emiatt is nehezebb lesz megtalálnia a nyomkövetőt. Normál állapotban teljesen passzív rádiójelek szempontjából, hangot semmilyen formában nem ad ki magából, és amikor kommunikál, akkor is csak másodpercekig teszi.
Telemetriai pontosságú követésre nem alkalmas, tehát nem fogod vele megmondani, hogy mennyivel lett bökősebb a kedvenc kanyarod hazaúton, mint odafelé, de ez nyilván aligha feladata egy ilyen kütyünek: a legfeszesebb mérési mód úgy néz ki, hogy 15 másodpercenként frissít koordinátát és 5 percenként szinkronizál a szerverrel: ezzel nagyjából 8 hónapos élettartam várható, ha napi 1 órát mozog a kocsi vagy a motor. Előfordulhat, hogy épp nagyon le vagyunk árnyékolva a műholdak felé, akkor GPS helyett cellainformációból számolja ki a helyzetünket, ez csak néhány százméteres pontosságot ad, de jelentősen több a semminél.
A NaBi által használt NB IoT hálózat lefedettségi szempontból egyelőre még gyerekcipőben jár. A külön frekvencia nem probléma, mivel az új mobilhálózatok már erre felkészülve épülnek ki, viszont sokszor még tesztfázisban vannak ezek a megoldások, és az országok mobilszolgáltatói eltérő gyorsasággal adják meg a publikus használat lehetőségét, így egyelőre még hiányos a lefedettségi térkép.
A General Track által leggyakrabban használt szolgáltató 2022 június eleji térképe a fenti képen látható, külön kiemelik, hogy ha valakinek szüksége van például horvát lefedettségre, akkor egyéb költség nélkül tudnak szolgáltatót váltani a NaBi mögé, amivel viszont egyelőre Románia veszik el. Ez a probléma remélhetőleg tényleg nagyon rövid időn belül megoldja magát a hétről hétre történő frissítéssel, most viszont még mindenképp érdemes felvenni a forgalmazóval a kapcsolatot, hogy milyen külföldi országokban tervezzük használni a nyomkövetőt, van-e ott hálózat.
A hozzá tartozó app nem fog úgy Red Dot design díjat nyerni, mint maga a termék, látványvilága inkább negatív, mint pozitív élmény, és sajnos nem is ad meg minden beállítási lehetőséget: ha például szeretnénk beállítani a virtuális ketrecet, ahhoz mindenképpen böngészőből, bejelentkezés után férünk hozzá. Arra alkalmas az Androidra, iOS-re és Harmony OS-re elérhető alkalmazás, hogy gyorsan ránézzünk, hol jár, aktív-e és mikor frissült utoljára, illetve beállíthatjuk rajta, hogy épp az energiatakarékosság, vagy a gyakori frissítés a fontosabb tényező. Előny, hogy tud értesítéseket küldeni a váratlan helyzetekről, de egyébként e-mail formájában is meg tud nyilvánulni, az sem érezhetően lassabb.
Mennyi?! 66 ezer?
A cég weboldala szerint 80 ezer forint lesz a végső, teljes ár, bevezető akció keretein belül 66 ezer forintot kérnek a nyomkövetőért. Ennyi pénzért két évnyi biztos működést kapunk, normál használat mellett a tartozékként járó két darab elem kibírja addig, illetve természetesen a két év hálózati előfizetés is része ennek az egyszeri összegnek, utána évi 12 900 forintért használhatjuk tovább. Lehet választani viszonylag barátságos előfizetéses konstrukciót is, ami úgy néz ki, hogy egyszer kifizetünk 40 ezer forintot az eszközért, utána pedig hűségidő alapján legalább két évig kell havi 1290 forintot fizetnünk érte.
Gyakran váltogatott, alkalmi cégautókba, publikus helyen tárolt járművekbe sok esetben megérheti egy ilyen kütyü. A hozzá tartozó alkalmazás kezdetlegesnek hat, az utólagos térképrajzolás nem olyan pontos, mint egy komolyabb, beépített nyomkövetőnél, vannak benne apróbb hibák, viszont az alapkoncepció nagyon jó, a dőlésekről, esésekről, indulásokról és megállásokról nagyon pontosan értesített, és mivel elég pici, ezért autós-motoros környezetben minden további nélkül el tudja rejteni egy felhasználó is. Őszintén remélem, hogy a vásárlók többsége az etikus használatot fogja előnyben részesíteni.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!