Ha bármilyen belső égésű motorral szerelt járműről váltasz elektromos rollerre, eleve óriásit spórolsz a tankolásoknál jóval olcsóbb töltésekkel, ezen felül pedig a motorral kapcsolatos szervizeken is sokat megtakarítasz majd, ettől függetlenül azonban nem szabad azt gondolni, hogy az elektromos rollert csak megvenni és használni kell, mert akkor nagy csalódás fog érni.
2019 óta, közepesen aktív használattal én már ráköltöttem az akkor 130 ezer forint körüli Xiaomi rolleremre az árát még egyszer, de ez egyáltalán nem extrém eset, sőt, inkább átlagosnak mondható. Egy nagyüzemben dolgozó rollerszervizzel közösen fejtegettük, mennyibe kerül a rollertartás, és megéri-e inkább drágább rollert venni, hogy ne kelljen minden hónapban javíttatni rajta valamit.
Nekem a bő három év alatt összesen 3000 kilométer szaladt a Xiaomi rollerbe, ami egyáltalán nem hangzik soknak, de ha csak 5 kilométerenként számolok egy megspórolt BKV-jegyet vagy két-három óra megúszott parkolási díjat, akkor a matek vége mindenképpen kijön, nem is beszélve arról, hogy sokkal többet igazából szándékom sem lett volna rollerezni ezzel a rugózás nélküli, kis kerekű, viszonylag kényelmetlen géppel.
Kategóriák
Nagyjából három fő csoportra bonthatjuk az elektromos rollereket. Van az olcsó kategória, amit megveszel 100-200 ezer forint között, és kapsz egy használható, de teljesítményben és hatótávban kompromisszumos gépet, egy úgynevezett pálcikarollert, amire minden bizonnyal konstrukciós alulméretezésből adódóan is kell majd költeni. Ilyen például az én szeretett Xiaomi rollerem, de az olcsóbb Ninebot, Kugoo, Sencor, és ezekhez hasonló gépek is. A következő szint, ahol már tartósabb, stabilabb és erősebb alkatrészekkel felszerelve futnak a gépek, cserébe nehezebbek is, ami a cipelésüket, emelésüket teszi kellemetlenebbé, az áron pedig duplázunk egyet. Ilyen például a Kaabo Mantis Plus, a Zero 10X, a Kugoo Kirin G3: erős váz, erős csapágyak, aktív rugózás, nagyobb kerék, nagyobb teherbírás, combosabb motor, de fő cél továbbra is a sima közlekedés.
A harmadik kategória az elborult halálrollereket tartalmazza, mint például a Kaabo Wolf King GT, a Dualtron Storm vagy a Nami Burn-e 2, amik már abszolút sporteszközök, és leginkább ülés nélküli motorkerékpárként kell őket értelmezni, ennek megfelelő, bőven egymillió forint fölötti áron. Ebben a három kategóriában járjuk végig a karbantartási árszinteket, és az alkatrészek tipikus elhasználódási esélyét.
Átkozott defektek
A legnagyobb költséget nekem a defektek a jelentették. A gyárilag tömlős kerékkel szerelt Xiaomi M365 előírt guminyomása 3-3,5 bar körül van, de felhasználói tapasztalatok alapján 4-5 bar körülre érdemes fújni, mivel a defekteket jellemzően nem valamilyen külső sérülés, hanem az alacsony guminyomás okozza.
Kis kerékbe kevés levegő fér, tehát nagyon minimális nyomásveszteség mellett is gyorsan csökken a nyomás, ennek hatására a szokásosnál nagyobb terhelést kap a külső gumi oldalfala, elkezdenek eltörni és befelé kandikálni az oldalfalba vulkanizált merevítők, amik szépen kivágják a gumit, de olyan is előfordulhat, hogy maga a felni csípi el a belsőt ugyanebből az okból. A megoldás egyszerű lenne, rendszeresen ellenőrzött és folyamatosan 4 bar fölött tartott guminyomással sokan akár kilométerek ezreit is le tudják tekerni defekt nélkül, de az én szemszögemből ez csak egy városi legenda lehet, mert nekem sosem jött össze.
Nagyjából 10 defektet csináltam meg, ami nekem az első két szervizlátogatás után felocsúdva már csak anyagköltségbe és néhány órányi, rutintalanságból elkövetett szenvedésbe került, de akinek nincs ehhez legalább egy satupadja vagy egy jó szerelőállványa, annak a házi módszereket nem feltétlenül javaslom, főleg nem az első keréken, ahol a motorba futó kábelt a keréknél meg sem lehet bontani a Xiaomi rolleren. Az Ultimate eBike szervizében a kis rollerekhez 4-4 ezer forintba kerül a külső és a belső gumi, a szerelésnek pedig további 6 ezer forintos költsége van – a belső gumi ritkán menthető, de a külső is csak akkor, ha végig figyelt a felhasználó a guminyomásra, szóval a hanyagság ára nagyjából 14 ezer forint.
A nagyobb kerekű gépek esetén kevésbé hajlamos megbosszulni magát az alacsonyabb guminyomás, és ellenőrizni, fújni is kényelmesebb, viszont a külső gumik ára bőven tizenezer forintos kategória, a legdrágább rollerekre pedig akár 30-40 ezer forint is lehet egy darab külső gumi, miközben a belsők ára lényegében egyáltalán nem tér el a méret miatt.
Vegyünk inkább tömör gumit?
Volt, hogy nagyon rosszkor jött egy defekt – épp siettem valahova, ráadásul nem is sokkal azelőtt javítottam ugyanazt a kereket, ekkor döntöttem úgy, hogy tömör gumis arc leszek. 14 ezer forintot költöttem a modern, keresztben perforált tömör gumira, ami elég bután néz ki, de egy minimális rugózást ad az alapvetően betonkemény guminak. Mindenki rémisztgetett, hogy szívás lesz felrakni, csökkenni fog a hatótávom, szét fogja rázni a testem és az akkumulátor forrasztásait, de aztán rájöttem, hogy ez nem is igaz: az akkut még nem rázta szét.
Senki ne lepődjön meg, ha egy szerviz másfélszeres pénzt kér a tömör gumi felrakásáért, mert sok technológiai trükkel együtt is egy hatalmas szívás a tömör gumit szerelni, a hatótáv tényleg azonnal csökkent nagyjából 10-15%-ot, és hiába vettem egy viszonylag jó szett gumit, az a minimális utazási komfort is eltűnt: most konkrétan betonkemény rollerem van, viszont már egy éve úgy indulok el minden útra, hogy biztos vagyok benne, hogy nem lesz defektem, ami nekem felbecsülhetetlen, és nekem megéri a kompromisszumokat. Óriási hitvita van emögött, tömör és tömlős gumi egyházak keresztes háborúját lehet látni az összes vonatkozó Facebook-csoport komment szekciójában, szerintem valójában csak rossz és rosszabb opció van erre, számomra a tömör a kevésbé rossz megoldás, de tiszta szívvel ajánlani nem tudom.
Futómű, fék
Mivel a Xiaomi esetén nincs rugózás, a tempó pedig alacsony, ezért itt nem kell komoly költségekkel számolni. Az első kerék egy forró nyári napon erős morgó hanggal jelezte elégedetlenségét, félreálltam, majd körülbelül 10 perc várakozás után lehűlt annyira, hogy komolyabb fennakadás nélkül hazajutottam vele, de ekkor tudtam, hogy az első motor által termelt hőhatások, vagy csak a százkilós terheléssel töltött kilométerek százai tönkretették a kerékcsapágyat.
Alkatrésszel együtt ez egy 15 ezer forint körüli költséget jelentett, de elvileg a gyárinál jobb minőségű csapágy került bele, ami eddig bizonyított is, hiszen a csere óta bő 2000 kilométer ment a rollerbe hiba nélkül, hátul még a gyári csapágy fut hibátlanul. Fékbetétre nem volt szükség még, viszont már többször is feszítettem a bovdenen, tehát valószínűleg az is el fog jönni, ezek maximum párezer forintos tételek akkor is, ha mindent a szervizben csináltatunk.
Minél több futóműalkatrész van egy rollerben, annál több minden tud elromlani, de cserébe létező utazási komfort és tartósabb kialakítás jellemző rájuk, erősebb csapágyakkal, vaskosabb tengelyekkel, amik a rugózás miatt ráadásul kevésbé is vannak terhelve. A 400 ezer forint fölötti kategóriában futó Kaabo Mantis 8-hoz 19 ezer forint egy lengőkar, amiből összesen négyet találunk rajta, a gumik ára is duplázódik, viszont a féktárcsák és a fékbetétek ára ugyanúgy minimális, cserébe a nagyobb tempó miatt valószínűleg több kell belőlük. Ha fellépünk a milliós Wolf King-szintre, ott már 65 ezer forintos lengéscsillapítókkal fogunk találkozni, és a nagy sebességhez passzoló, tapadós gumipárra is elkölthetjük egy használt Xiaomi roller árát, de ezek már lényegében sporteszközök, nem közlekedési tárgyak, a hobbijára pedig általában sokat költ az ember.
Motor, vezérlés, elektronika
A motorok jellemzően a rollerek élettartamára szólnak, ha cserélni kell, az szerencsétlenség vagy erős túlhajtás miatt lehetséges. Előfordulhatnak kiesett mágnesek vagy leégett motorok, épp a mi szervizlátogatásunk alkalmával is láttunk ilyet, ekkor már csak a komplett csere segít, de ez ritka. Ha baj van, 30-40 ezer forintért lehet kapni a legolcsóbb rollerekhez motort, a Mantis-szinten 95 ezer forint körül alakul egy motor, a milliós rollerekhez pedig a motor is 150 ezer forint fölött van, és ott már mindig kettő van, ami adott esetben tönkremehet, de méretezése miatt viszonylag csekély eséllyel.
A motorvezérlővel már több baj lehet. A régi, filléres Kugoo rollerek vízállósági problémái miatt elég sok beázott esőben, ami egyértelműen cserét von maga után, de a sok átfolyó áram miatt a melegedés is egy aktív probléma lehet, ez is nagyjából arányos a motorok árával, egymotoros, gyenge rollernél 30 ezer forintból meg lehet úszni az alkatrészt, a komolyabb gépeknél hatszámjegyű összegekbe csúszhat a csere, ha kell. Egy beázott kijelző, törött töltőcsatlakozó gyakrabban előfordulhat, és a töltők is meghibásodhatnak, ezekre is érdemes félretenni néhány húszezrest, bármilyen kategóriában is számolunk.
Egyéb apróságok
Mivel a Xiaomi M365 nagyon gyorsan lett népszerű, ugyanakkor elég sok konstrukciós kezdetlegesség volt benne, ezért kialakult egy elég komoly ipar a 3D-nyomtatott kiegészítőkre is. Nekem a rolleres időszak elején még nem volt ismerősöm, aki 3D-nyomtatással foglalkozott, illetve Sipos Gerit sem ismertem személyesen, így ezeket a 3D-nyomtatott, egyébként CAD-fájl szinten ingyenesen letölthető kiegészítőket magam vettem meg, mint például a sárvédő-merevítő (hogy ne törjön le a gyári sárvédő), a kormányrúd-hézagoló (mert ha elkezd lötyögni, akkor hézagolni kell, hogy ne váljon drasztikussá a kopás) vagy a jobb minőségű csatlakozóvédő.
Ezekre is elment egy bő tízezres, ilyen költségekkel mindenképp számolni kell, ha más nem, egy telefontartóra vagy egy jobb lámpára esélyesen megjön az igény.
Újat vagy használtat?
Jogosan merül fel a kérdés, hogy ennyi kopó-fogyó alkatrész mellett érdemes-e a használtpiacot figyelni rollervásárlásnál, vagy mindenképpen csak az új gépek felé érdemes menni. Az Ultimate e-Bike szerint nyilván az új fogja megérni a felhasználónak, alkalmasint egy megfelelő hitelkonstrukcióval a drágább gépek esetén, de forgalmazóként ők nem is mondhatnának mást, nekem ennél jóval árnyaltabb a véleményem. A lehasznált, karban nem tartott, rossz állapotú gépek némi balszerencsével sokkal többe tudnak kerülni, mint ugyanaz újonnan, viszont a diagnosztikai lehetőségek elég bőségesek, és általánosságban is érződik egy rollerről, hogy intenzív használat mellett sok törődést is kapott, esetleg megvette, de egyáltalán nem is használta az első tulajdonosa.
A cég diagnosztikai eszközei között egy automatikus akkumulátortesztelő szett is van (13 és 20 ezer forint között van a komplex tesztelés ára, jegyzőkönyvvel együtt), amivel nagyon pontosan meg lehet mondani, hogy a roller akkucsomagja milyen állapotban van, de a Xiaomi például elég komplex képet ad magáról okostelefonra is – kiolvasható vele az összes megtett kilométer, az akkumulátorcellák közt lévő feszültségkülönbség, ami miatt akár a teljes akkupakk teljesítménye gyengébb lehet, de azt is láthatjuk, hogy összesen hányszor volt töltve a roller, és nagyjából hogy áll az elérhető kapacitása.
Számolni kell azzal, hogy ha egy rollert rossz állapotú kopó-fogyó dolgokkal, esésre utaló nyomokkal és gyenge akkuval kínálnak eladásra, akkor a javítás horribilis összegekbe kerülhet, viszont a szent grál szerintem továbbra is a garázsban porosodó, soha nem használt roller, amit új áránál jelentősen olcsóbban, ideális esetben még aktív garanciával kínálnak vásárlásra. Ezekből van nagyon kevés, és amikor meghirdetik, akkor nagyjából tíz perc után már nem te leszel az első érdeklődő.
Így válassz rollert
A szervizesek tapasztalatai alapján nagyon nagy szórás van abban, hogy milyen sűrűn kell cserélni a rollereken az alkatrészeket, egy erősebb rolleren ugyanúgy el tud fogyni 300 kilométer alatt egy gumiszett, mint ahogy el lehet vele meni akár 4000 kilométert is, ugyanez az arány vonatkozik a fékekre és a futóműalkatrészekre is. Ami nagyon fontos, hogy mindenki a valós igényeinek megfelelő rollert válasszon, a hibátlan minőségű bicikliúton, padkák nélkül valószínűleg évekig elgurul egy Xiaomi roller is a technikára vigyázó, 75 kilós ember alatt, de ha rosszak az utak, vannak padkák, nagyobb a terhelés, és a kellő odafigyelés sincs meg, akkor nagyon kell a robusztus technika, hogy élmény, és ne szívás legyen a rollerezés.
Velem a bő 3 év tapasztalat azt mondatja hogy igenis meg lehet venni az olcsó rollert, pláne kezdésnek egy nagyon jó alternatíva arra, hogy az ember egyáltalán rájöjjön, akar-e így közlekedni, viszont azt is megértem, aki gyorsan lép fel a ranglétrán, és egy jobb teljesítményű, stabilabb, kényelmesebb gépre akar állni a napi ingázásához. Elképzelhető, hogy az én közlekedési stílusom mellett jóval kevesebb szervizköltségem lett volna egy robusztusabb Kaabo Mantis-jellegű géppel, és azzal biztosan több helyre is akartam volna menni, így talán a kilométer, ezzel arányosan pedig a megspórolt üzemanyag és parkolási költség is gyorsabban gyűlt volna. De a legjobb roller mindig az, ami van, működik és elvisz minket oda, ahova elindultunk.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!