Nepperek, rettegjetek! - itt a lidlös rétegvastagság-mérő!
Nagyjából az összes autós FB-csoportba bedobta valaki a hirdetést: hamarosan elárasztja a Lidl az országot a Parkside rétegvastagság mérővel. Ott lebegett mindenki előtt: potom pénzért bárkiből Autórevizor lehet, pillanatok alatt lebuktathatja a sumákoló neppert, meg a hazudós tulajt. Gyorsan kiderülhet, ha a nyugdíjas pap bevásárolni és a misére is csak egy zúzós roncsderbi után gurult el.
3500 forintért manapság épeszű ember nem számít csodákra, még a diszkont hamburgerezőkben is találni ennél drágább menüket. Így aztán azon nem érdemes meglepődni, hogy a rétegvastagságot maximum századmilliméterben tudja megmondani – az ezredmillimétert meghagyták a villantós, mikronbanmérős gépeknek. Ezzel együtt, szerintem szimpla hobbistáknak tökéletesen megfelelhet a gép, nem akkor vannak bajok, ha pár ezreddel vastagabb a lakk, az újrafényezett elemek inkább századokkal, esetleg tizedekkel lesznek húsosabbak a gyáriaknál. De az biztos, hogy fura látni a profi gépek kijelzőjén megjelenő, mondjuk 120 mikronhoz képest a 0,12 millimétert, nem is megy mindig elsőre az értelmezés.
Ennél a kis műszernél talán csak a vajas kenyér egyszerűbb: akkora, mint egy bicskakulcs, gombból sincs rajta több - kettővel mindent meg lehet rajta oldani. A kisebbikkel a mértékegységek közt lehet váltani: mm és mil a két lehetőség, de ugye épeszű embernek már ez is sok. Rendes ember SI-rendszerben mér, nem inchben/collban/hüvelykben, bár kétségtelen, hogy az ezred inch lényegesen épelméjűbben hangzik, mint mondjuk csavaroknál az 5/32-edes, vagy 7/16-odos és egyéb változatos törtekben kifejezett méretek. Ja, ha nem automata állásban használjuk a műszert, itt válthatunk mágnesezhető (Fe, azaz Ferrous) és nem mágnesezhető (NFe, azaz Non-Ferrous) mérési módok közt, amit ugye az átlag júzer nem fog megtenni, tehát ez a gomb nem fog sokat kopni a használat során.
A másik gombbal ki- és bekapcsolhatjuk a készüléket. Ezek nagyjából a funkciói, illetve természetesen lehet a műszert a mellékelt alu lemezdarab és a plexi lap segítségével, meg a két gomb nyomkodásával kalibrálni. Ennek a menetébe itt most nem merülnék el, egyrészt, a kezelési leírás szerint az egésznek csak a manuálisan kiválasztott mérési módok használata előtt van értelme, illetve akkor muszáj is, másrészt hiába kalibrálhatunk mágnesezhető és nem mágnesezhető felületek méréséhez, ha csak egy alu lemezt kapunk, azzal meg asszem elég nehéz lesz vaslemezhez kalibrálni a műszert. A kezelési útmutató nem megy bele, hogy akkor mégis mi lenne a megfelelő megoldás (gondolom, szerezni egy csupasz vaslemezt és azzal kalibrálni), de mivel „Auto” állásban rámértem a kalibrációs lemezre, és hibahatáron belüli értéket dobott a gép, arra jutottam, jó lesz ez. Kár, hogy azt nem köti az orrunkra, hogy most épp vasat vagy alut talált a bevonat/kalibráló plexi lap alatt.
Tény, hogy kalibrált üzemmódokban elvileg sokkal pontosabb a műszer (+/- 0,05 mm tűrés), „Auto” módban viszont alumíniumnál ehhez még hozzájön a mért érték 2 százaléka, vaslemeznél meg a mért érték 10 százaléka. Ez azt jelenti, hogy tipikusan 0,06-0,07 mm-t tévedhet oda-vissza (hiszen általában vaslemezből készült autókat vizsgálunk, amiken jó esetben 1-2 réteg festék van). Másképpen: 0,06-0,07 mm az 60-70 mikron. Ez mondjuk elég rosszul hangzik, ha tudjuk, hogy egy gyári bevonatréteg valahol 80-120 mikron közt van. De gyanítom, ennyit azért csak akkor hord félre, ha több dolog is összefog ellenünk. Mint mondtam, a kalibráló lemezt nagyjából jól mérte, ahány általam ismert festékvastagságú autóra rámértem, azokon is jó értékeket mondott.
Ad egy kis bizonytalanságérzetet, hogy a műszer háza a mérőfej körül nem sík, kicsit tud billegni, de a mérőfej úgy van megkonstruálva, hogy ezt a billegést le tudja követni. Illetve kicsit sajnálom, hogy a kijelző nincs megvilágítva, bár az is igaz, hogy sötétben autót vásárolni nem tartozik a legjobb döntések közé.
Ezután jöhetett a nepperek riogatása: először Balló Marcit rohantam le, mérjük össze a Kedvencnél használt műszerrel a Parkside-ot. Egyik kollégájának is sikerült szereznie az elsejei szállítmányból, így nagy meglepetést nem okoztam a műszer méreteivel. De a méregetések során sikerült párszor felszaladni a szemöldökünknek. Aztán kirongyoltam Gödöllőre a Becsületesnepperhez, és azonnal Honda Jazzekre vetettük magunkat. Illetve rámértünk a Kopasz régi Caddyjére is, mert hirtelen csak azon találtunk gittelt elemet :)
Ha röviden össze akarom foglalni: nem volt konzisztens a mérések eredménye. Mindig volt különbség a durván tizennégyszer drágább, profi műszerek és a Parkside közt, a baj csak az, hogy a Kedvencnél az egyik autón akár kétszeres differenciát is mértünk. A gittelt elemeknél is elég nagy tudott lenni a mellémérés. Ha ennél többre vagy kíváncsi, nézed meg a videót (őszintén, Kopasz feje, amikor meglátta a műszert, önmagában megérte az elköltött pénzt).
Ha nem lett volna a teljesen érthetetlenül össze-vissza mérése a piros BMW-n, azt mondanám, hogy általános tájékozódásra, nagy disznóságok leleplezésére jó lehet ez a kis műszer. De ez a bénázás elbizonytalanított. Az sem segített, hogy amikor később kipróbáltam a kalibrálási funkciót, teljesen-össze-vissza kezdett mutatni. Automata módban a korábban jól (1,72 körüli értékre) mért kalibrációs lapot már 1,66 környékére mérte, pedig az ugye 1,76 +/-0,02 mm vastag. Ráadásul ugye erre nem is kellene hatással legyen a kalibráció. De ha direktben, NFe módban mértem a műszerhez kapott alumínium lapot, akkor csak egyszerűen semmit nem volt hajlandó mérni. Se önmagában, se a kalibrációs lappal, se más rétegvastagsággal. Vaslemezzel egy kicsit jobb volt a helyzet: igaz, teljesen fals értékeket írt, de legalább valamit mért. Mondjuk a vasra kalibrálás után már megint 1,72 körüli értékeket mért az alulapon...
Ezek után csak azért nem mondom senkinek, hogy ne vegye meg, mert ugye már nem is lehet kapni – szokás szerint 2-3 órával nyitás után már szinte sehol sem volt belőle. Általában persze szoktak az ilyen sikertermékekkel újrázni, tehát jó eséllyel lesz megint a Lidlben ezekből, ha nem idén, akkor egy év múlva. De akárhogy is, nepperbosszantásra biztosan jó. Ha jól működik, és lebuktatjuk a gittelőfantomot, akkor azért. Ha meg épp hülyeségeket ír a kijelzőjére, de a kedves ügyfél ilyenkor kellő magabiztossággal mutogatja a számokat, és bizonygatja a tényleg egygazdás, valóban sérülésmentes autó mellett, hogy azt bizony kétszer körbefújták, biztos meglesz a hatása.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!