A bölcsek azt mondják, soha ne próbálj meg összeadni semmilyen apró, de rendszeres költséget, mert ijesztő számok jönnek ki – a dohányosok papíron már 10 év aktív cigizés helyett Porschéban ülhetnének, de 30 év után akár egy Ferrari Mondialra is válthatnának, és ugyanígy eléghet a pénz csokira, kávéra, sörre, vagy bármilyen más szenvedélyre.
Hasonló a helyzet az autód károsanyag-kibocsátásával is: bele sem gondolsz, hogy nézhet ki az az égéstermék, amit egy év alatt elautózol, hiszen látszatra egy súlytalan, légnemű anyag távozik a kipufogón keresztül. Azonban, ha csak a legegyszerűbb CO2-emissziót nézzük, akkor is jó eséllyel egy afrikai elefánt 3-6 tonnás tömegét pufogod ki 12 hónap alatt.

Mondom a saját példám: tavaly február végén vásároltam meg az egyébként elég takarékos dízelmotorral szerelt Audi A4-esem, bő egy év alatt pedig közel 32 ezer kilométert mentem vele 5,63 literes átlagfogyasztással. A valós, tehát nem a papírforma szerint hazudott CO2-kibocsátásom 148,58 gramm kilométerenként, ami egy egyszerű szorzással közel 5 tonnát jelent a gyakorlatban, kizárólag CO2-ből.
Mindezt úgy, hogy nem járok minden nap autóval, sokat van nálam tesztautó, és soha nem volt még ennyire kis fogyasztású kocsim. Egy 10-11 liter fogyasztású autó esetén nyugodtan számolhattam volna egyenes arányossággal dupla kibocsátást, ami már konkrétan ijesztő, de a mai üzemanyagárak mellett a pénztárca is nagyon megérzi.
Akár financiális, akár környezeti oldalról vizsgáljuk a problémát, mindenképpen érdemes keresni az enyhítési lehetőségeket. Bár az elektromos autó egy remek alternatíva sokaknak, teljes megoldást a mai jelenben aligha hoz, hiszen nem felejthetjük el, hogy Európában 300 milliónál is több autó közlekedik, a világ többi részén pedig további 1 milliárd.
Bármilyen gyorsan is cserélődhet az állomány, hosszú évekbe, de inkább évtizedekbe telik még az átállás, bármilyen gyorsan is próbáljuk pörgetni. Én a magam részéről valószínűleg nem is tudnék reálisan beleugrani egy új elektromos autóba, de rengeteg olyan céget is ismerek, ahol egyszerűen még nagyon nem adja ki a matek és/vagy a hatótáv.
Emellett a gépjárműgyártók által évente előállított kínálat is korlátos, legalábbis a fenti 1,3 milliárdnyi, hosszú évtizedek alatt összegyűlt gépjárműállományhoz viszonyítva. Van viszont egy egyszerűbben és nagyon gyorsan megvalósítható megoldás a lábnyom csökkentésére, amit nevezzünk egyszerűen flottamenedzsmentnek.
A 15%-os spórolást ígérő költségszervezés két alaptézisre épít: ha vezeted a költségeidet és igyekszel elkerülni az indokolatlan túlhasználatot, kevesebbet és okosabb útvonalszervezéssel fogsz autózni, nem mellesleg pedig jobban odafigyelsz majd az autód fogyasztására. Az előbbiből 10%, az utóbbiból pedig legalább 5% marad meg a végén, legyen szó akár magán, akár céges használatról.
A dolog pszichológiai részét én akkor éltem át először, amikor kezdtem el olyan autót használni, ami kiírja a pillanatnyi- és átlagfogyasztásomat. Az első tankolásokhoz képest a végére 1,5 literrel tudtam csökkenteni az akkor BMW 320i-m teljes életciklusra vetített átlagfogyasztását, tehát nekem bőven az elméleti 5% felett volt a megtakarítás. Továbbá, amikor elkezdtem alkalmazásban is vezetni a költségeket, akkor a szervizköltségeket is jobban kordában tudtam tartani, nem elhanyagolással, hanem pontosabb szervezéssel.

Oké, tehát vegyük azt a szerencsés helyzetet, hogy te vagy a céged meg tudsz spórolni akár 15%-nyi költséget azzal, ha használsz egy olyan flottamenedzsment szolgáltatást, amit például az Urbaniqe is nyújt, ráadásul itt ez mindenféle eszközigény nélkül, minimális havi költséggel is elérhető. De hogy lesz ebből jelentősen kisebb CO2-lábnyom? Karbonkredit-vásárlással. Hazánkban nem túl ismert, de létező opció, hogy a kibocsátott szén-dioxid terhelésünket karbonkreditekkel megválthatjuk, nemzetközi szervezetek által felügyelt, transzparens módon.
A pénzből hivatalosan olyan, megújuló energiát használó projekteket támogat a vásárló, amelyek korábban fosszilis energiaforrásokat használtak, vagy olyanokat, amelyek kifejezetten az úgynevezett tiszta energia előállítására jöttek létre. De erdővédelmi és erdőtelepítési, vagy akár megújuló mezőgazdasági projektek is jogosultak kreditkibocsátásra, a valós CO2-kibocsátáscsökkentés, mint megkötés teljesítése esetén.
Az Urbaniqe pedig a flottamenedzsment funkció használatával megspórolt forintok zöld gazdaságba történő befektetése segítségével támogat abban, hogy az alkalmazáson belül vehess valódi, bizonyítható forrásból származó karbonkreditet. Karbonkreditek vásárlásával nagyjából a tankolásod üzemanyagköltsége 15%-ának megfelelő összeggel kompenzálható az üvegházhatású gázok kibocsátásából származó környezetterhelés 650 forintos üzemanyagárral számolva. Így a nap végén akár többletköltség nélkül üzemeltetheted sokkal tisztábban a belsőégésű motorral szerelt idősödő autódat, vagy flottádat is.

Az Urbaniqe egy mobil-alapon működő, tehát semmilyen külön eszközt nem igénylő flottakezelő szolgáltatás, ami segít vezetni az autózás költségeit, GPS-alapon monitorozza az útvonalat és vezetési tanácsokkal is ellátja a felhasználót.
A mobilalkalmazás egyik új funkciója pedig az integrált karbonkredit-vásárlási lehetőség, ami egyes tankolásokra, vagy akár időszaki összes tankolásra segít megvásárolni az azok környezetterhelését semlegesítő erőforrást. Ezáltal komoly beruházás nélkül (kalkulátor itt) tudod sokkal környezetbarátabban üzemeltetni autódat vagy a céges flottádat, aminek magánszemélyként elsősorban lelki oldalról örülhetsz, de vállalkozásként jól kommunikálható márkaértéket is faraghatsz belőle, vagy ezáltal megfelelhetsz az olyan vevőid elvárásának, akik elvárják a karbonsemleges működést a beszállítóiktól. Az Urbaniqe alkalmazás egy regisztrációs lap kitöltése után ingyenesen kipróbálható, és bruttó 1990 forintos havidíjú, hűségmentes előfizetési szolgáltatást kínál, tehát nagy kockázata nincs.
A cikket az Urbaniqe alkalmazás fejlesztője, az Emprovia Zrt. támogatta.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
