A bölcsek azt mondják, soha ne próbálj meg összeadni semmilyen apró, de rendszeres költséget, mert ijesztő számok jönnek ki – a dohányosok papíron már 10 év aktív cigizés helyett Porschéban ülhetnének, de 30 év után akár egy Ferrari Mondialra is válthatnának, és ugyanígy eléghet a pénz csokira, kávéra, sörre, vagy bármilyen más szenvedélyre.
Hasonló a helyzet az autód károsanyag-kibocsátásával is: bele sem gondolsz, hogy nézhet ki az az égéstermék, amit egy év alatt elautózol, hiszen látszatra egy súlytalan, légnemű anyag távozik a kipufogón keresztül. Azonban, ha csak a legegyszerűbb CO2-emissziót nézzük, akkor is jó eséllyel egy afrikai elefánt 3-6 tonnás tömegét pufogod ki 12 hónap alatt.
Mondom a saját példám: tavaly február végén vásároltam meg az egyébként elég takarékos dízelmotorral szerelt Audi A4-esem, bő egy év alatt pedig közel 32 ezer kilométert mentem vele 5,63 literes átlagfogyasztással. A valós, tehát nem a papírforma szerint hazudott CO2-kibocsátásom 148,58 gramm kilométerenként, ami egy egyszerű szorzással közel 5 tonnát jelent a gyakorlatban, kizárólag CO2-ből.
Mindezt úgy, hogy nem járok minden nap autóval, sokat van nálam tesztautó, és soha nem volt még ennyire kis fogyasztású kocsim. Egy 10-11 liter fogyasztású autó esetén nyugodtan számolhattam volna egyenes arányossággal dupla kibocsátást, ami már konkrétan ijesztő, de a mai üzemanyagárak mellett a pénztárca is nagyon megérzi.
Akár financiális, akár környezeti oldalról vizsgáljuk a problémát, mindenképpen érdemes keresni az enyhítési lehetőségeket. Bár az elektromos autó egy remek alternatíva sokaknak, teljes megoldást a mai jelenben aligha hoz, hiszen nem felejthetjük el, hogy Európában 300 milliónál is több autó közlekedik, a világ többi részén pedig további 1 milliárd.
Bármilyen gyorsan is cserélődhet az állomány, hosszú évekbe, de inkább évtizedekbe telik még az átállás, bármilyen gyorsan is próbáljuk pörgetni. Én a magam részéről valószínűleg nem is tudnék reálisan beleugrani egy új elektromos autóba, de rengeteg olyan céget is ismerek, ahol egyszerűen még nagyon nem adja ki a matek és/vagy a hatótáv.
Emellett a gépjárműgyártók által évente előállított kínálat is korlátos, legalábbis a fenti 1,3 milliárdnyi, hosszú évtizedek alatt összegyűlt gépjárműállományhoz viszonyítva. Van viszont egy egyszerűbben és nagyon gyorsan megvalósítható megoldás a lábnyom csökkentésére, amit nevezzünk egyszerűen flottamenedzsmentnek.
A 15%-os spórolást ígérő költségszervezés két alaptézisre épít: ha vezeted a költségeidet és igyekszel elkerülni az indokolatlan túlhasználatot, kevesebbet és okosabb útvonalszervezéssel fogsz autózni, nem mellesleg pedig jobban odafigyelsz majd az autód fogyasztására. Az előbbiből 10%, az utóbbiból pedig legalább 5% marad meg a végén, legyen szó akár magán, akár céges használatról.
A dolog pszichológiai részét én akkor éltem át először, amikor kezdtem el olyan autót használni, ami kiírja a pillanatnyi- és átlagfogyasztásomat. Az első tankolásokhoz képest a végére 1,5 literrel tudtam csökkenteni az akkor BMW 320i-m teljes életciklusra vetített átlagfogyasztását, tehát nekem bőven az elméleti 5% felett volt a megtakarítás. Továbbá, amikor elkezdtem alkalmazásban is vezetni a költségeket, akkor a szervizköltségeket is jobban kordában tudtam tartani, nem elhanyagolással, hanem pontosabb szervezéssel.
Oké, tehát vegyük azt a szerencsés helyzetet, hogy te vagy a céged meg tudsz spórolni akár 15%-nyi költséget azzal, ha használsz egy olyan flottamenedzsment szolgáltatást, amit például az Urbaniqe is nyújt, ráadásul itt ez mindenféle eszközigény nélkül, minimális havi költséggel is elérhető. De hogy lesz ebből jelentősen kisebb CO2-lábnyom? Karbonkredit-vásárlással. Hazánkban nem túl ismert, de létező opció, hogy a kibocsátott szén-dioxid terhelésünket karbonkreditekkel megválthatjuk, nemzetközi szervezetek által felügyelt, transzparens módon.
A pénzből hivatalosan olyan, megújuló energiát használó projekteket támogat a vásárló, amelyek korábban fosszilis energiaforrásokat használtak, vagy olyanokat, amelyek kifejezetten az úgynevezett tiszta energia előállítására jöttek létre. De erdővédelmi és erdőtelepítési, vagy akár megújuló mezőgazdasági projektek is jogosultak kreditkibocsátásra, a valós CO2-kibocsátáscsökkentés, mint megkötés teljesítése esetén.
Az Urbaniqe pedig a flottamenedzsment funkció használatával megspórolt forintok zöld gazdaságba történő befektetése segítségével támogat abban, hogy az alkalmazáson belül vehess valódi, bizonyítható forrásból származó karbonkreditet. Karbonkreditek vásárlásával nagyjából a tankolásod üzemanyagköltsége 15%-ának megfelelő összeggel kompenzálható az üvegházhatású gázok kibocsátásából származó környezetterhelés 650 forintos üzemanyagárral számolva. Így a nap végén akár többletköltség nélkül üzemeltetheted sokkal tisztábban a belsőégésű motorral szerelt idősödő autódat, vagy flottádat is.
Az Urbaniqe egy mobil-alapon működő, tehát semmilyen külön eszközt nem igénylő flottakezelő szolgáltatás, ami segít vezetni az autózás költségeit, GPS-alapon monitorozza az útvonalat és vezetési tanácsokkal is ellátja a felhasználót.
A mobilalkalmazás egyik új funkciója pedig az integrált karbonkredit-vásárlási lehetőség, ami egyes tankolásokra, vagy akár időszaki összes tankolásra segít megvásárolni az azok környezetterhelését semlegesítő erőforrást. Ezáltal komoly beruházás nélkül (kalkulátor itt) tudod sokkal környezetbarátabban üzemeltetni autódat vagy a céges flottádat, aminek magánszemélyként elsősorban lelki oldalról örülhetsz, de vállalkozásként jól kommunikálható márkaértéket is faraghatsz belőle, vagy ezáltal megfelelhetsz az olyan vevőid elvárásának, akik elvárják a karbonsemleges működést a beszállítóiktól. Az Urbaniqe alkalmazás egy regisztrációs lap kitöltése után ingyenesen kipróbálható, és bruttó 1990 forintos havidíjú, hűségmentes előfizetési szolgáltatást kínál, tehát nagy kockázata nincs.
A cikket az Urbaniqe alkalmazás fejlesztője, az Emprovia Zrt. támogatta.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!