Van ennek BÁRMI értelme?
Elsőre nem értettem, ki és miért venne kilencezerért egy akkumulátor nélküli akkus zsebpumpát? Ki kellett próbálni.
Ha hiányzik a gumiból egy kis nyomás, elmegyek a kútra, ott van sűrített levegő. Vagy bekapcsolom a kompresszoromat, és pillanatok alatt felfújom a lapos gumit. Sok autóban meg eleve ott a defektjavító készlet 12 voltos kompresszora. Minek vegyen valaki egy akkumulátoros zsebkompresszort, egy elemespumpát?
Nem nehéz belátni, van az úgy, hogy messze a benzinkút, nincs otthon egy rendes kompresszor, sőt, ha motorba vagy bringába akar az ember izzadásmentesen levegőt pumpálni, akkor még egy nyamvadt szivargyújtóba dugható kompresszor se segít rajtunk. Pedig a Lidl 12 voltosát teszteltük anno, működött. Na, ilyenkor jól jöhet az akkus kompresszor. Csak ugye ebben a készletben nincsen akku.
Ez az akku nélküli kiszerelés lehet, hogy magyarázatra szorul, mert nem mindenki kel-fekszik a Lidl barkácsgép kínálatával. Több olyan akkus szerszám sorozata van a Parkside-nak, amelyiknek a tagjai egy bizonyos akkumulátor családhoz vannak tervezve. Ezek közül az X20V talán a legelterjedtebb – az X20V akkuk elég nagyok ahhoz, hogy kávéfőzőtől a kerékkulcsig, sőt, több akksis rendszerben akár nagyflexet vagy fűnyírót is elvigyenek. Tehát, ha van az embernek egy-két X20V akkuja, akkor ezeket a gépeket mindet tudja üzemeltetni. És az is tök jogos, hogy akkor meg minek adjanak/vegyenek meg az emberek minden egyes géphez egy külön akkut, meg töltőt. Teljesen felesleges pénzkidobás és akkuhalmozás. Tehát van egy rakás olyan X20V gép, aminek a dobozában csak a csupasz gépet találjuk, akku és töltő nélkül. Természetesen nem a Lidl okos ennyire, a spanyolviaszkot már rég feltalálta a többi szerszámgyártó, a Parkside (ebben is) csak másolja őket.
Tehát, ha van már legalább egy X20V akksink (és ehhez a géphez elég egy 2Ah-s is), akkor 8.990,- forintból van egy használható akkus pumpánk. Ha nincs, akkor vettünk egy hasznavehetetlen gépet, vagy vásárolhatunk egy akku-töltő kombót durván tizenötezerért (de ennél anyagilag általában jobb megoldás egy komplett gépet venni, amiben eleve ott az akksi meg a töltő). A gép kilencezer forintos árát érdemes úgy nézni, hogy a Lidlben egy nyomásmérős, egész masszívnak ható bringás kézi pumpa 4.990,- forint. Innen nézve plusz négyezer forintért egész sok lihegéstől megkímélhetjük magunkat.
Természetesen a kilencezer forintunkért nem csak egy mini kompresszort kapunk, hanem ott a csatos műanyag dobozban a kerékfújó tömlő, meg még hat másik adapter is. Tűszelep a labdákhoz, egy-egy adapter a Dunlop és szingó szelepes bringákhoz, meg három másik az úszógumikhoz és egyebekhez. De mi most koncentráljuk a bringa/autógumikra. Már csak azért is, mert a múltkor villanybringa-összeszerelést ott hagytuk abba, hogy kéne a bütykös gumikba egy kis nyomás. Olyan 3,5 barnyi.
Fullra töltött akksival ugrottunk a 29-es gumiknak. A kartonból kivett bringa ballonos mtb kerekein hátul 0,4 Bar, elöl pedig 0,5 Bar nyomást mértünk, amit szinte másodpercre pontosan egy-egy perc alatt fújt fel 3,5 Barra. Azt nem mondom, hogy halk a gép (garantált hangereje maximum 88 dB), de azért olyan nagyon nem is hangos, és hát közel nulláról egy perc alatt 3 bart belevarázsolni egy ekkora bicikli abroncsba egész jó eredmény. És két gumi felfújása után az akksi még mindig telinek mutatta magát. De ennyivel nem úszhatta meg, ki kellett próbálni autó abronccsal is.
Egy Renault Zoe 195/55R16 gumiját eresztettük le nullára, és a cél 2,5 Bar nyomás volt. Kakuszi Zoli készült egy rendes, klasszikus stopperrel is, de hamar kiderült, hogy nem századmásodperces pontosságra lesz itt szükség, a régi, MÁV-nál rendszeresített óra (amibe kakusziék varázsoltak elektronikát, mert ezek az órák eredetileg csak egy impulzust kaptak egy központi órától, önmagukban nem tudtak időt mérni, csak mutatni) és a perces pontosság is elég volt a nagyságrend érzékeltetéséhez: öt és fél perc alatt megvolt a 0-2,5. Ami akkor igazán érdekes, ha mellé tesszük, hogy a szivargyújtós, lényegesen nagyobb kompresszor anno 4 perc alatt fújta fel a Octavia kerekét 2,2 barra. Ami egészen érdekes, hogy a két bicikli gumi és az autó abroncsának felfújása, azaz durván hét és fél perc üzem alatt sem fogyasztott annyit, hogy az akkumulátor töltöttség-jelzőjéről eltűnjön egy osztás.
A szivargyújtós kompresszorhoz hasonló teljesítménnyel dolgozik, de egy megvilágított LCD kijelzőn mutatja a nyomást, és a legnagyobb trükk nem is ez, hanem hogy miután a +/- gombokkal beállítjuk a kívánt nyomást, csak megnyomjuk a bekapcsoló gombot, és a gép addig berreg, amíg el nem éri a kívánt értéket, aztán magától leáll. Ahogy katonáknál mondani szokás, „fire and forget”. Azt sajnos a gép adattábláján nem közlik, hogy hány liter/perc a teljesítménye, de ha a 35 liter/perces szivargyújtóshoz hasonlóan dogozik, akkor valahol ezen a környéken kell lennie az akkus teljesítményének is. Ja, el ne felejtsem: a gépen van egy kis LED is, hogy este se okozzon gondot a szelep megtalálása.
Hogy megéri-e megvenni? Magam is meglepődtem rajta, de a teszt végére azt kell mondjam, ha van már X20V akkumulátorunk, akkor igen. Egész kompakt a gép, gyorsan és kevés macerával el lehet intézni a kerékfújást egy ilyennel. Persze nem arra van, hogy ha mind a négy gumink leeresztett, ezzel fújjuk fel (tilos is 20 percnél tovább használni egy huzamban), de akár 7 Bar nyomást is bele tud szuszakolni egy gumiba, az meg a legtöbb esetben, szinte mindenkinek elég.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!