A műszaki vizsgával nincs baj
Felborzolta a kedélyemet az a hír, hogy a műszaki vizsgán megbukó járműveket kapásból kivonják a forgalomból. Ez irtó rosszul hangzik. Érvénytelenítik a forgalmit, leszedik a matricát a rendszámról, és szevasz.
Gondoltam, megkérdezem a hivataloktól, hogy is lesz ez. Két alanya volt információkérő offenzívámnak, a Közlekedési, Vízügyi, satöbbi Minisztérium, mint a rendelet szerzője; és a Nemzeti Közlekedési Hatóság, mint gyakorlati illetékes. Az utóbbinál megérezték a megkülönböztetett figyelmet, és azonnal válaszoltak az e-mailemre, szemben a Közlekedési és Minden Más Ügyi Minisztériummal.
Annyit hozzátennék, hogy az állami hivatalokban a sajtósok nem úgy működnek, mint a versenyszférában, ahol valamilyen szinten kiképzik a PR-ost. A hivatalban olyan bonyolult a jogi környezet, hogy a sajtósnak csupán azt kell tudnia, ki az illetékes válaszadó. Csakhogy a válaszadónak megvan a rendes munkája, számára pluszmunka a válaszolgatás, nem csoda, ha nem gyorsak. Az sem kizárt, hogy pár hét múlva megérkezik a minisztérium válasza is, amit a bréking rovatban azonnal lehozunk.
Íme az NKH gyors válasza, az idézett paragrafusokat nem kötelező elolvasni, utána úgyis megpróbálom értelmezni.
– Mi indokolta ezeket a változtatásokat? (Nevezetesen, hogy a megbukott autót ki kell vonni a forgalomból.)
Az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló 2007. évi CLXXV. törvény módosította a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 24. §-át az alábbiak szerint:
"24. § (1.) Az üzemben tartó felelős azért, hogy a forgalomban tartott járműve a műszaki, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi követelményeknek megfeleljen.
(6.) Ha a jármű az (1.) bekezdésben említett követelményeknek nem felel meg, az időszakos vizsgálatot végző közlekedési hatóság a jármű forgalomban tartását megtiltja és erről informatikai rendszere útján - gépjármű, mezőgazdasági vontató, lassú jármű és ezek pótkocsija esetén - a közlekedési igazgatási szervet értesíti."
A törvény szövege 2008. január 1. óta hatályos. A miniszteri rendelet szövege most kerül összhangba a törvénnyel:
"(2.) Ha a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek nem felel meg, a közlekedési hatóság a forgalmi engedélyt érvényteleníti és a rendszámtábláról az érvényesítő címkét és - ha van - a plakettet eltávolítja, továbbá ezt elektronikus úton közli a Nyilvántartóval."
Az NKH 2009 júliusában elindított vizsgáztatási rendszere már az új törvényi feltételek szerint működött, ezért januártól a fenti módosítás nem jelent változást az autósok számára.
– Milyen többletkiadásokat okoz ez az autósnak? És mennyivel több ügyintézést okoz ez neki?
Megszűnik a korábbi "Korlátozottan alkalmas" minősítés, helyette a járművet "megfelelőnek" vagy alkalmatlannak" kell minősíteni. A korábbi "korlátozottan alkalmas" járművek aránya 0,2% volt. Az ő esetükben jelenthet a minősítés problémát.
– Egy érvénytelenített forgalmi engedéllyel, forgalomból kivont járművel hogyan távozik a jármű a vizsgáztató állomásról? Illetve utána hogyan javíttatja meg járművét az autós, nevezetesen, hogyan megy el szervizbe?
A törvény alapján az eljáró hatóságnak a jármű forgalomban tartását meg kell tiltani. Az üzemben tartó felelőssége, hogy a járművet hogy szállítja el a telephelyről.
– Nem tartanak-e attól, hogy így a korrupció súlyosbodik a vizsgaállomásokon?
Nem, a vizsgáztatási rendszer folyamatos szigorításával, az objektivitás növelésével, folyamatos ellenőrzéssel biztosítjuk a szabályszerű vizsgáztatást.
Üdvözlettel, satöbbi.”
Egyébként a minisztériumhoz képest az NKH két extra kérdést is kapott, de ezek véletlenül kimaradtak a válaszadásból. A hiányt már jeleztem, de az illetékesnek megint rá kell érnie:
– Minden hiba megbuktatással jár-e? Például, ha megnézik a fényszórók beállítását, de rosszul világít, akkor megbukik és kivonják a forgalomból?
– Végül a környezetvédelmi vizsgálat megszüntetésének terve megvalósul január 1-től, vagy sem?
Azt hiszem, ezek a kérdések joggal foglalkoztatnak engem, az autóst. Nem mintha attól tartanék, hogy az autónk nem megy át a vizsgán, hanem azért, mert át tudom érezni azoknak a nyomorult helyzetét, akik valóban ott ragadnak egy kivont járművel a vizsgaállomáson. (Ha tréleres cégem lenne, tutira kiraknám az elérhetőségeimet.)
Sajnos az e-mailes kérdezz-felelek nem olyan, mint az élőszó, pedig párszor biztos visszakérdeztem volna. Például rögtön az elején, a változtatás indoklásánál. Lényegében azt a választ kaptam, hogy azért, mert ez a törvény. De miért lett ez a törvény? Nyilván nem égi sugallatra, hanem azért, mert valakik ezt indokoltnak látták. Lehet, hogy ez már a Közlekedési Stb. Minisztérium asztala?
Mindegy. Csupán a vizsgázó autók 0,2 százalékát érinti.
Viszont van egy furcsa dolog. Pár éve egy cég próbarendszámos tesztautót adott. Sajnos nem szabályosan vezették a próbanaplót, és amikor a rendőr megállított, hiába volt jól kitöltve az én sorom, úgy döntött, hogy bevonja a próbarendszámot. Ekkor kaptam tőle egy engedélyt, amellyel úgymond a „telephelyemre távozhattam” a járművel – meglepő módon rendszám nélkül.
Ez az új KRESZ ismeretében elvileg ma már nem működhetne. Csakhogy a forgalomból kivonás nem jelenti a rendszám elvételét, a matricát szedik le róla – ilyenkor miért nem kap a nyomorult egy útvonalengedélyt hazáig? Ez nem műszaki kérdés, hanem embertelenség. Nem mindenki a Mozaik utcába jár vizsgáztatni, ahonnan simán hazamegy HÉV-vel. Mi lesz azokkal, akik Haláltökefalváról mennek a megyeszékhelyre, de aznap már nincs több vonat vagy busz?
Eláruljam, mi lesz? Mindenki szépen hazamegy, az érvénytelenített forgalmijával, matricátlan rendszámával. Nagyon kicsi a valószínűsége, hogy lekapcsolják. A rendőröknek egyszerűen nincs erre kapacitásuk. Ahogy arra sincs, hogy az érvényes forgalmijú, de a műszaki előírásoknak nyilvánvalóan nem megfelelő járműveket kiszűrjék. Olyan kipufogóval, amely a fájdalomküszöbön ordít, háborítatlanul járhat bárki, de ha a kocsi nem látszik a saját füstjétől, akkor sem bántják. A hússzoros fényerővel égbe világító, gányolt xenonokról, a miszlikbe tört orrú, lámpátlan-indextelen autókról, meg hasonló apróságokról már nem is beszélnék. Akkor meg mi értelme az egésznek? Hogy a lúzerek ücsöröghessenek még fél napot?
Mert azért lássuk be, akinek ma Magyarországon műszaki vizsgán megbukik az autója, az vagy lúzer, vagy olyan messze él a civilizációtól, hogy még egy vizsganepper ismerőse sincs. Mert érdekes módon vannak olyan emberek, akik nap mint nap több autót tolnak át a vizsgasoron. Ha ugyanezeket a kocsikat a gazdájuk vinné oda, megbuknának.
El sem merem képzelni, hogyan működhet ez a rendszer.
Persze a vizsgasorok bekamerázása változtathat a helyzeten, és az NKH is ezt mondja. Azonban itt vannak nekünk referenciaként a világ fejlettebb részéről származó, eurózónás, szlovák állampolgár kollégáink, akiknél már két éve bekamerázták a vizsgaállomásokat. Mégis ugyanúgy lehet levelező tagozaton vizsgázni, mint azelőtt. Bár ez nem jelenti azt, hogy nálunk is így lesz.
Csak valószínűsíti.
Ezennel ki is dühöngtem magam, és hideg fejjel támadt egy ötletem. Nézzük már meg, hogy a balesetek hány százalékát okozza műszaki hiba! Elmentem a rendőrség jól strukturált oldalára, és pár órácska keresgélés és guglizás után már tudtam.
Megkapaszkodtak?
Tavaly a személyi sérüléses balesetek 0,3-0,4 százalékát. Az idén novemberig már annyira kevés ilyen volt, hogy a vonatkozó sajtdiagramon nullaként jelölik. Azaz cirka tizenhatezer balesetből ötvennyolc darabot okozott műszaki hiba.
Akkor mit rugózunk mi itt a műszaki vizsgán? Hiszen az időszakos ellenőrzés eléri a célját, alig van műszaki okokra visszavezethető baleset. Minek még tovább szigorítani? Netán mind az 58 jármű pont a megismételt vizsgája előtt állt? Többet érne, ha jó helyre kiraknának két-három automata traffipaxot (4300 baleset) vagy alaposabban megtanítanák az elsőbbségi szabályokat (3900 baleset).
Igen kérem, a műszaki vizsga eredményesen működő intézmény. Akinek jó a kocsija, annak mindegy, befizet némi pénzt, amiből eltartódik egy része az állami gépezetnek. Akinek rosszabb az autója, az nem csak az államot pénzeli, hanem hozzájárul a (vélhetően nem túlfizetett) vizsgáztatók jobb megélhetéséhez is, sőt, rendszeres jövedelmet biztosít a vizsganepperek családjainak is.
A hátszeles vizsgázó tudja, hogy az autója nem tökéletes, ezért óvatosabban közlekedik, tehát nem okoz balesetet. Az ilyeneknek mindig mondanak valami kicsit ijesztőt, hogy „hát ez a kormánygép legközelebb már nem lesz jó...”. De persze legközelebb is jó. És tény, hogy van egy minimum szint, amelyen már hátszéllel sem engednek át, elvégre az ember megbecsül egy ilyen remek állást. Valójában a könnyített vizsgán átmenő autók nem annyira rosszak, hogy egy kis óvatossággal ne lehetne velük közlekedni. Ha pedig jövőre a vizsga része lesz a zöld kártya, tovább csökken a korrupció, hiszen az emberek nem kétfelé fognak tejelni. Ezáltal kevesebb pénz megy adózatlanul a szürke gazdaságba, az állam több bevételhez jut, satöbbi, satöbbi, és a végén felvirágzunk.
Ám mint minden rendszernek, ennek is vannak áldozatai. Az a 0,2 százalék alkalmatlan, aki elvből ellenzi a hátszeles vizsgát, vagy nincs pénze arra, hogy minimálisan rendbe hozza a kocsiját, az picit elgondolkodhat, amíg a megismételt vizsgát várva, hajnaltól sorakozik. És délutánra, három rendszerlefagyás és két megismételt mérés után rájön, hogy ez nem Németország, ahol 28 perc egy vizsga, zöldkártyázással együtt. Nincs más választása, be kell állnia a sorba, oda kell tolnia a zsét, mert ez az ország így működik.