Punnyadunk, punnyadunk?

2010.03.10. 12:26 Módosítva: 2010.03.10. 12:26

Gyorsan menni ma már egy dízel is tud. Sőt. Az tud csak igazán, köd előtte, füst utána. Az ember csak odalép, és egy kétliteres is akkorát lép, hogy az döbbenet. Akár három-négy másodpercig is bírja.

Gyorsan menni a nagy luxusautók is tudnak. Valójában az, akinek van pénze AMG-Mercire (nem az optikai csomagos Smartokra gondolok), ha összeakad egy sima 911 Carrerával, röhögve legyorsulja. Például egy C63 AMG, automata váltóval.

De ez nagyon kevesek játéka.

Nekem viszont azok a kocsik hiányoznak, amik egyszerűek és elérhetők, mégis adnak valami élményt. Sosem vezettem, de elhiszem, hogy mondjuk húsz éve egy Kadett GSI olyat ütött, amilyet ma, egy szemlesütve eladott Astra OPC nem. És közben az Opel azon töri a fejét, hány Corsa Ecoflexet kellene elsózni ahhoz, hogy ezt rettenetes széndioxid-gomolyagot hatástalanítsa.

Ne tessék azt hinni, hogy a Golf más. A GTI kategória megteremtője ma már hatodik generációját tapossa, ugyanúgy meg lehet kapni hozzá a Golf I GTI kockás üléshuzatát. Csak az élményét nem. Remek turbós benzinest, azt igen, de ma már a VW is csak azért csinál benzines GTI-t, hogy az ugyanúgy kinéző dízelt jó sokan megvegyék.

Az ősöket én már nem vezettem, picit később kapcsolódtam be az erős kompaktok fejlődéstörténetébe. Talán pont a legjobbkor. Amikor megjelent a békalámpás Honda Civic, egy igazi kis pöcsköszörű, amit 160 lóerővel ki lehetett cibálni a semmilyen japókocsi imidzsből, úgy, hogy a Honda mind a mai napig ezek hírnevéből él Európában. Azóta nagyot fordult a világ, csendben árulják a Civic Type R-t, annyi hangszigeteléssel, hogy az ember már észre sem veszi, mikor vált a VTEC. Mégis, még mindig ez az egyik legjobb, a maga műfajában, az aktuális konkurencia mellett.

Igaz, közben a Honda is meg akarja magyarázni az emberiségnek, hogy mostantól ilyen Insight-szerű izékkel, vagy hidrogénes FCX-ekkel kellene közlekedni. Ettől függetlenül a nagy széndioxid-számolós világban rájöttek a japánok, hogyan kell megőrizni a jó flottaátlagot: sugárhajtású repülőt kell árulni. Az kajálhat sokat, nem számít.

Emlékszem, amikor a békalámpás Civickel előzni kezdtem, jöttek szemből. Pont a jó pillanatban kapcsolt át a szelepvezérlés ordító üzemmódba, és röhögve elfértem. Azóta ezt olyan sokszor átéltem az Accord és Civic Type-R-ben, Integrában, és társaikban. Még most is feláll. A szőr a hátamon, amikor rágondolok.

Pedig akkoriban egy sima 1,5-ös Civic nem volt nagy truváj, egészen takarékos volt és kicsit szűk. Mint mondjuk egy Insight, csak olcsóbban.

A kilencvenes évek végén szinte dőzsöltünk az ilyen autókban. Még a Golf II GTI szelleme is visszatért a legeslegelső Seat Ibiza Cupra testében, sőt, a Vályi Pista-féle 323F-be is belesuszteroltak egy V6-os(!), kétliteres motort a Mazdánál. Még az olyan, alapvetően punnyadt autókból is csináltak ütőset, mint a Citroën Xsara, meg a Peugeot 306. 160 lóerősek voltak, de készült hajmeresztő Nissan Almera is, amiből ütőképes raliautót építettek. Ez ma science fiction lenne. Később megjött a Renault Clio Sport, hátborzongató erővel. Jó volt akkor Csikósnak, Balázs Viktornak, Papptibinek, vagy bárki más autós újságírónak lenni. Most tudjuk csak, mennyire.

De már akkor beláttam, hogy egy jó autózáshoz még ennyi sem kell. Pont a franciák mutatták meg. Elég egy icipici autó, mint a Saxo, vagy a 106-os Peugeot, dugjanak bele vagy 120 lóerőt, és kész. Még a VW Polóból is volt GTI – és ezekkel a ma már szánalmasan zajos és szűk, fröccsöntött izékkel olyat lehetett autózni, amihez foghatót nehéz átélni. A vicc az, hogy igazán gyorsan sem kellett menni hozzá, az ember vére mégis habzott az adrenalintól.

Aztán gyanús dolog történt. Megjött az Astra Coupé Turbo, no more GSI. Egyre többen akasztottak turbót a motorjaikra, a Golftól a Mazda3-ig. Lett egy csomó nagyon erős gép, csakhogy a német újságírók nyígtak, hogy hangosak autópályán. Kaptak hát hangszigetelést. Meg persze ötcsillagos töréstesztet, nagy csomagtartót és sok extrát, sztereó digitklímával. És ahogy a kocsik híztak, csavarták feljebb és feljebb a turbókat, amihez persze erősebb váltó is kellett, meg hát a futóművel is kellett kezdeni valamit, nehogy a kormány tekerje fel a vezetőt egy óvatlan pillanatban.

Közben pedig egyre szivárogtak be a dízelek, és a világ megmentésének központi kérdésévé vált, hogy minél több kormoló jármű legyen az utakon. Csak az számított, hogy a laborban keveset fogyasszanak. A GTI-k, GSI-k pedig egyre zsenántabbakká váltak. Tessék csak megnézni, ma hány cég gyárt ilyesmit.

Oké, például ott a 300 lóerős Ford Focus RS, valóban!

Mennyibe kerül? Tíz milkába? És eláruljam, hogy még így is buknak rajta? Legyártanak belőle pár ezret, hogy épüljön a Focus imidzse, de maga az RS a masszív mínuszban van üzleti szempontból. És még nyomják a nagy dumát, hogy azért gyártanak ilyen keveset, mert így akarják megőrizni az exkluzivitását.

És ami a legdurvább: közben a GTI-k egy re nehezebbek, erősebbek és hihetetlen műszaki színvonalúak lettek, rengeteg elektronikus segédlettel. Gyorsultak is, nem keveset. Húsz éve még elment, ha 8-9 másodperc alatt százon gyorsulni, ma 6-7 másodperc táján jár a pár jármű, ami megmaradt. Ez tényleg drámai különbség a versenypályán. Kár, hogy nem érezni belőle semmit, akkor sem, ha agyament közveszélyesen közlekedik az ember.

Azt hiszem, valamit félreértettek a mérnök urak. Mert miközben egyre ingerszegényebb környezetben száguldozhatunk egyre gyorsabban, az élmény meghalt. Ha ma nem az álszent zöldség lenne a trendi, Toyota Aygóból biztos lenne egy 120 lóerős méregzsák, kilencezret pörgő motorral, és akkor nem panaszkodnék. De nincs. Ami meg van, felfoghatatlanul drága és elérhetetlen. Kár, mert függővé tettek, és félek, hogy most hoppon maradok.

(Ui: nem feledkeztem meg a Clio RS-ről sem, meg még van néhány kivétel. Csak túl kevés. Vagy tévedek? Véleményeket a blogposztba!)

Az oldalról ajánljuk

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

6 órája
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21