Megölnek a körforgalomban

2010.03.31. 08:52

Naponta kétszer veszem igénybe a budakalászi kettős körforgalmat. Naponta kétszer akarnak megölni. Rázzák az öklüket, dudálnak és hörögve fékeznek, pedig esküszöm: ott szabályosan vezetek. Én tudom, hogy kell egy ilyen szituációban vezetni, ők nem – a hülyék mégis mindig átkozottul magabiztosak.

Pedig az építőket a jó szándék vezérelte, hisz kicseszhettek volna mindenkivel, és telepíthettek volna szemafordzsumbujt is. Ez esetben reggelenként nem Budakalászig érne a dugó, hanem Szentendréig, plusz a Megyeri-híd is járhatatlan lenne. Azzal, hogy nem szimpla, hanem dupla körforgalmat építettek a kereszteződésbe, tovább mérsékelték volna a fennakadásokat. Jól terveztek, csupán egy dologgal nem számoltak: a magyar autósok tetemes hányadának elképzelése sincs, minek festettek oda két sávot, és hogyan kell azt használni.

Mit tesznek hát? Szépen beállnak a külsőbe, abból baj nem lehet. A kormányra hajolva értetlenül néznek arra, aki a belsőben mellettük halad, aztán szellemi képességeik határát is elérik, amikor valaki balról irányjelzőt villantva betérne eléjük, hogy elhagyja a körforgalmat. Aztán fékcsikorgás és esetleg csattanás. Majd a dugó.

Az emberre jellemző, hogy a kisebb ellenállás irányába halad. Éppen ezért sokan, akik tisztában vannak a rendszer működésével, nem használják szabályosan logikusan a sávokat. Hisz valaki majd jól beléjük hajt, mikor kisorolnának. Inkább beállnak a külső sávba és óvatoskodva, szinte alapgázon végigstresszelik az ívet. Vagyis lassítják a haladást, ami mit okoz? Jól mondják: dugót.

Van a harmadik típusú találkozás, amikor a szerencsétlen szarik bele a felfestésbe, láthatóan élvezi, hogy milyen széles körforgalom jutott neki. Nem aggódik, hogy valaki a behajtóról elé kanyarodik, mert annyit még pont képes volt megjegyezni, hogy a már körgyűrűben haladónak előnye van. Megy a közepén, rajta kívül senki nem sejti, merre van az arra. Aki behajtana, nem mer, aki mellé menne, nem fér el. Naná, hogy hízik a dugó.

A kevés külföldi, vagy bátor és pallérozott magyar semmit nem sejt. Ha nem akar a következő kihajtón távozni, mondjuk a barkácsáruház irányába, beáll a helyére, a bal sávba, majd huszonöt méterrel odébb meglepődik. Egyrészt a hülyék dinamitos virtusán, másrészt hogy mennyire nem tanították meg az embereket körforgalomban logikusan közlekedni.

Pedig egyszerű, még a rendőrök is meg tudták fogalmazni: „A körforgalomban - a körfogalmú út szélességétől függően, például kétsávos - a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek. Ez azt jelenti, hogy a kör ívén párhuzamosan, egymás mellett két autó is mehet. A jobb oldali sávban a jobbra hamarabb kilépő, míg a belső sávban a később kilépő haladhat, majd a kilépőponthoz közeledve - jobb oldalra besorolva - irányjelzéssel kihajt.

Aki már a körforgalomban közlekedik, elsőbbséget élvez a körforgalomba belépő járművekkel szemben. Belépéskor nem kell irányjelzést adni, de kilépésnél kötelező! Sávváltásnál szintén jelezni kell a sávváltási szándékot.”

Ennyi, nem nagy truváj, ugye? Aki nem értené, még egyszerűbben is le tudom írni: csak akkor hajts be a körforgalom külső sávjába ha az első kijáraton mész ki, minden más esetben a belsőbe menj. Ha balról jobbra irányt váltanál, indexelj, majd a körforgalmat a külső sávból hadd el. És kifelé is indexelj!

Igen, az irányjelző elhagyása további hibaforrás, ennek ellenére az autósok nagyjából fele nem csak a szimpla, hanem az ilyen, saját hülyeségük miatt rizikóssá váló dupla körforgalmakban sem használja. Gyakran még az sem, aki a sávok használatával amúgy tisztában van.

Mit lépnénk honfitársaink az olyan szörnyekre, mint a The Magic Roundabout az angliai Swindonban? Átmennének keresztben? Megpróbálnák kisakkozni, hogy vajon létezik-e balkéz-szabály, vagy ott is a jobbkéz-szabály van életben? Besorolnának és forognának, amikor még az is gondot okoz emberek ezreinek, hogy a hídról lehajtva elinduljanak a város felé?

A győri irányított körforgalom is sokakat pánikhelyzetbe hoz, és hány millió jogosítvánnyal rendelkező nem hajtott még be a miskolci 3-as főút bevezető szakászánál, az új üzletközpontok mellett átadott speciális gyűrűbe. Ott a napi negyven-hatvanezer autó okozta potenciális káoszt úgy oldották meg, hogy lámpával szabályozott az áthaladó forgalom, és a shoppingolók számára szintén lámpás körforgalom is épült. Értik: mint egy áthúzott nulla. Öt sávon.

Pedig az igazán bonyolult körforgalmak, mint a sok kezdő által rettegett érdi sem kell, hogy nehézséget okozzanak. Ott táblák és felfestések segítenek. Azonban tisztelettel jeleznénk az információs táblákat figyelmen kívül hagyóknak, hogy a friss KRESZ-változtatás alapján hiába hisznek saját igazukban: „azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást a besorolás rendjét jelző tábla és az útburkolati jelek jelzéseinek megfelelően kell végrehajtani, vagy a jobb oldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első kihajtási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.”

Naponta kétszer hajtok be az aránylag egyszerű budakalászi körforgalomba, naponta kétszer rettegek. És a félelem csak fokozódik, hisz itt a motoros szezon, lassan két keréken járok majd munkába. A motort pedig a szimpla gyűrűben sem veszik észre az autósok, hát hogy vennék észre a duplában, amikor a nagy hibázásban azzal vannak elfoglalva, hogy másokat, feltehetőleg a szabályoson haladókat hülyézzék le acsarkodva a volán mögül.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!