A regadóemeléssel csak tovább hazudunk

2011.07.06. 08:19

A nemrég belengetett új regisztrációs adó táblázat, amit a napokban bizonyára meg is szavaz az Országgyűlés, minden ígérgetés ellenére a jelenlegi állapotot konzerválja. Az osztatlan közutálatnak örvendő járulék által teremtett helyzetből, ha belegondolunk, nem könnyű kilábalni, de az emelés semmiképpen nem jó irány.

Kezdjük a száraz tényekkel. Bő egy hete látott napvilágot a 2012-től érvényes regisztrációs adó táblázat, amely a tételek módosítása mellett két tekintetben változott. Egyrészt balról beszúrtak egy új oszlopot, aminek éppen ideje volt már, hiszen eddig az Euro 4-es szabványnál jobbal eddig érdemben nem foglalkozott a károsanyag-kibocsátási alapon kategorizáló tábla. Idéntől pedig – kivételektől eltekintve – már csak legalább Euro 5-ös besorolású új autókat szabad forgalomba helyezni, amiket valóban igazságos lenne előnyben részesíteni. Másrészt, töröltek a főtábla aljáról egy sort, amivel megszűnik az eddigi legzaftosabb osztály, a 3000 köbcenti fölötti benzinesek és a 3,5 liternél nagyobb dízelek rubrikája, ennek eredményeképpen az eggyel kisebb kategória lett felfelé nyitott.

Regisztrációs adó 2011-2012 (ezer Ft)
  Euro 5 vagy jobb Euro 4 Euro 3 Euro 2 Euro 1 vagy rosszabb
  2012 2011 2012 2011 2012 2011 2012 2011 2012
Benzines 1100 cm³-ig és dízel 1300 cm³-ig 250 250 290 372 500 499 750 749 1000
Benzines 1101–1400 cm³-ig és dízel 1301–1500 cm³-ig 350 361 400 542 700 722 1100 1083 1400
Benzines 1401–1600 cm³-ig és dízel 1501–1700 cm³-ig 500 478 580 722 1000 966 1500 1434 2000
Benzines 1601–1800 cm³-ig és dízel 1701–2000 cm³-ig 750 743 860 1104 1500 1476 2500 2230 3000
Benzines 1801–2000 cm³-ig és dízel 2001–2500 cm³-ig 1000 1020 1150 1529 2000 2039 3000 3059 4000
Benzines 2001–2500 cm³-ig és dízel 2501–3000 cm³-ig 1500 1466 1730 2198 3000 2931 4500 4397 6000
Benzines 2501–3000 cm³-ig és dízel 3001–3500 cm³-ig (2012-től benzines 2501 cm³ felett és dízel 3000 cm³ felett) 2000 2230 2300 3345 4000 4460 6000 6691 8000
Benzines 3000 cm³ felett és dízel 3500 cm³ felett   3207   4821   6425   9622  

Ha végignézzük a számokat, nem nehéz észrevenni, hogy az első oszlop, ami lényegében az új autóké, csak minimálisan változott. Vagyis egy ugyanakkora Euro 5-ös, esetleg túlbuzgó 6-os, azaz korszerűbb, illatosabb levegőt kibocsátó új autóra jövőre nagyjából annyit kell becsengetni az államkasszába, mint eddig az Euro 4-esekre. A többi, használt autóra vonatkozó tétel pedig szépen feljebb csúszott, vagyis aki jövőre szeretne behozni jó kis importárut, kortól és köbcentitől függően pár tíz-, illetve százezerrel többet fizethet.

Egyetlen kivétel ez alól a nagy köbcentis kategória, ahol némileg enyhült a szigor azzal, hogy a felfelé nyitott géposztály eggyel lejjebb került, de nem gondolom, hogy az eddigi 3,2 milliós tétel bő harmincszázalékos diszkontja meggyőzné egy BMW X6-os vásárlóját a magyar rendszám előnyeiről. Erről majd gondoskodik a fordított bizonyítás elve, illetve az adókerülőket hazaédesgető akciós regisztráció, de itt nem is szeretnék igazságot tenni.

Sokkal érdekesebb ennél, hogy mit üzen ezzel a kormány. Könnyítünk a huszon-, harmincmilliós batárokat sújtó sarcon, tovább szedjük a sápot az új autókra, a használt tragacsok beáramlását pedig még erősebben fékezzük. Egyszerű lenne egy jólesőt kurvaanyázni, megint jól kitolnak a csórókkal, miért nem szüntetik meg az egész értelmetlen baromságot, de ennél bonyolultabb a helyzet.

Tudjuk, hogy a regadót anno a kieső vámbevételek pótlására találták ki, úgymond vészmegoldásként, aztán az Unió dorgálására finomítgattak rajta egy keveset, míg mára, ha nem is elfogadott, de megszokott intézménnyé vált. Hozzá idomult a piac, az új és használt autók árát egy rettenetesen torz rendszerbe kényszerítve. Bár a közvetlen bevétel, tavaly mintegy 40 milliárd forint, nem olyan jelentős tétel az államháztartásban, a regadó által fenntartott állapot több oldalról is védhető, annak ellenére, hogy sokan kívánják a pokolba a kitalálóját.

A válság által hasba szúrt importőröknek, márkakereskedőknek például nem elhanyagolható bevétel az úgynevezett reexport. Mivel regisztrációs adó nélkül, de néha még azzal együtt is sok típus olcsóbb Magyarországon, mint tőlünk nyugatabbra, a magyar hálózatból vásárolt új autókat jelentős mennyiségben viszik ki, illetve vissza, anélkül, hogy itthon forgalomba helyeznék. Ez szépen tupírozza a statisztikát, segít a kereskedőknek a túlélésben, és lényegében a gyártó nyeli be a nyereségkiesést azzal, hogy a helyi sajátosságok miatt kénytelen olcsóbban adni az autókat a magyaroknak.

Aki ennek a zsiványkodásnak köszönheti, hogy a negyedére zsugorodott magyar gépjárműpiacon a munkáltatója még át tudja utalni a fizetését, nem fogja nagyra nyitni a száját, de nyilván ő is érzi, hogy a szürkekereskedelmet talán nem kellene törvényekkel megerősíteni.

Ha viszont máról holnapra eltörölnék a regadó átkát, egyáltalán nem biztos, hogy valóban olcsóbbak lennének az új autók, mivel az árakat más szempontok alapján állapítják meg. Egy új 1,2-es VW Golf hazai ára például 4,697 millió forint, 361 ezer forint regadóval, míg Németországban ugyanez az autó 17 225 euró, mai árfolyamon 4,569 millió forint. Egy 2 literes Mondeót az itthoni 7,345 millió forinthoz képest kint 6,844 millió forintnak megfelelő euróért lehet megkapni, pedig itthon mintegy 1 millió a regisztráció. Ezeknél úgy tűnik, nagyjából a regadó felét vállalja be a gyártó. De egy Toyota Yaris például szőröstül-bőröstül 400 ezer forinttal olcsóbb itthon, és nem valószínű, hogy még lejjebb vinnék az árát, ha nem lenne a sarc.

Még összetettebb a használt autók helyzete. Ha nagyvonalúan elsiklunk a nepperlobbi fölött, némi jóindulattal feltételezhetjük azt is, hogy az állam a regadóval sikeresen próbálja kint tartani az országból a korszerűtlen, többféleképpen is környezetszennyező autókat. Hiszen mi lenne, ha nem lenne regadó? Boldog, boldogtalan hozná be az ötszáz–ötezer eurós levetett vackokat a sógoroktól, és egyre csak gyűlnének nálunk a roncsok. Hogy mennyire sikeresen fékezi a használt autók beáramlását a sáp, jól szemlélteti, hogy tavaly összesen 14 ezret hoztak be az országba.

Az oldalról ajánljuk

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

2 órája
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19