Van egy elterjedt mítosz: a féket nem szerelgetjük. Minél kevésbé ért valaki az autószereléshez, annál hangosabban bégeti a marhaságot. De ebben neki mi a jó?
A szerkesztőségünkben többen vagyunk, akik hetente egyszer biztosan összeolajozzuk a kezünket, valamint korábban szervizben is dolgoztunk. Vannak olyanok is, akik nem szeretik az efféle koszos melót, ők rábízzák szakemberre, aki néha meg is írja, hogy mit csinált az autón. Azonban a pünkösdi királyság eddig a pontig tart.
Végigolvasva Winkler legutóbbi Cougar posztjának a kommentjeit, azonnal rájöttem, amire pár kommentelő is:
Írhat itt bárki bármilyen posztot,szép lehet szerencsétlen,de hogy okos nem az biztos!(nem is értem miért nincs több Nobel díjasunk)
A kommentáradatot kirobbantó ok a collos hollander és metrikus fékcső eltérő kúpszögéből adódott, ami először szivárgott, majd Sabc kolléga kis alakítással megváltoztatta a kúpszöget és összecsavarta az elvben nem egybeillő alkatrészeket. Erről még kis móricka ábrát is gyártott. Ez olaj volt a tűzre, itt egy pont, amibe bele lehet kötni. Fékkel nem játszunk, hiszen elereszti a nyomást és a zebrán áthaladó óvodáscsoportba hajtunk, vér és iszonyat, síró anyukák és a többi dolog.
Én csak abban tudok reménykedni hogy soha nem készül el, és nem esik áldozatul senki ennek a csodás "remekműnek". Talán csak annak kéne féket javítani aki ért is hozzá, vagy esetleg elmenni egy hozzáértőhöz és megkérdezni hogy miként is kell azt a kúpot a fémfékcsőre megcsinálni. No nem így ahogy a "hozzáértők" megcsinálták az biztos!!! Vajon ki ad arra garanciát hogy az 150 bar nyomásnál nem fog engedni. Szánalmas.
Persze ez így van, de a munkát hogyan tudja megítélni egy kommentelő, aki jó eséllyel nem egy aktív szerelő vagy munka minőség-ellenőr és nem is fékeket szerel nyolc órában. Az egyik ugyan azt állította, hogy ő mellesleg fékeket szerel nyolc órában, de én még olyan szervizt vagy egyautós szervizállást egy műhelyben sem láttam, ahol egy szerelő a fékekre volt nyolc órában ráállítva, mert hazánkban nincs ennyi fékhibás autó.
Aki tehát autószerelő, és legalább annyit szerel fékeket, mint Sabc, nagyjából érzi, amikor egy hollandert rászorítunk egy kúpban záródó tömítő felületre. Ha a felület kúpszöge teljesen rossz, vagy a felület sérült, esetleg egyenetlen, akkor a meghúzás nyúlós lesz. A képzeletbeli nyomatékkulcs nem kattan le határozottan, hanem mindig érződik egy kis bizonytalanság. Aki csinált már ilyet, tudja, miről beszélek, aki meg nem, annak nehéz elmagyarázni.
Hát gondolom hogy ügyes szakemberek vagytok, de én úgy tanultam még valaha az autószerelő suliban hogy a kormány (rendszer) és a fék (rendszer) a legfontosabb hogy kiválóan működjön egy autóban különben elindulni sem szabad!!!!
Eredeti méretezésű csöveket, hollandereket bele!!!!
Itt már nagyon veszélyessé válhat még egy jónak mondható átalakítás is!
A jó vagy elégséges kúpon viszont a hollander megáll, a kulcs megakad és a további húzás csak a cső kúpszögének deformálásával, elnyomorításával megy. Ez a zárókötés viszonylag kis felülettel és kis összeszorító erővel nagy nyomást is megtart. Pedig a fékrendszerben nincs akkora nyomás, mint egyéb hidraulikus rendszerekben, ahol elterjedten alkalmazzák ezt a kötést. Aki nem hiszi, húzza meg két ujjal a – korábban nem agyonerőltetett – féknyereg-légtelenítő csavart, és pumpáljon rá a fékre. Meg fog lepődni, mert nem tud akkora nyomást kifejteni, hogy a kézzel meghúzott csavar eresszen. Nem is kell soha ezeket az M8 vagy M10-es finom menetű légtelenítő csavarokat 4-8 Nm-nél jobban meghúzni.
A kommentelő azonban mindent jobban tud és a másik leszólásával felemelkedni érzi magát. A fáradságos munkával megszerzett gyakorlati tapasztalatait és sok óra magolással megszerzett elméleti tudását olyan fórumokon szerezte, ahol mindenki úgy értett hozzá, mint ő maga, tehát hiba nem lehet.
Fúrkálni, meg reszelgetni a fékalkatrészeket. Jesszusom!
Egyetértek: a fékalkatrészeket csak varázsolni szabad, peremezni, fúrni, reszelni szigorúan tilos. És ember nem nyúlhat hozzá, csak emberi szövet a gép vázon, esetleg maga E. T. Aztán feltűnik a kicsit nagyobb gyakorlati érzékkel rendelkező kommentelő, aki az is lehet, hogy már csavart bele fékcsövet féknyeregbe. Korábban a nemzetközi tudósverseny egyik díjnyertese kifejtette azt is, hogy réz fékcsövet nem szabad használni. Igazán nem indokolta meg, de kell ide indoklás? Persze, hogy nem.
Nem kellene leragadni a fék témánál, egyszerű a dolog, ha folyik akármilyen kicsit is kuka, ha nem, akkor pedig jó.
Egy próbát megér. A réz pedig -többek között-pont azért jó erre a célra,mert viszonylag lágy, így kellően képlékeny a hidegalakításhoz, peremezéskor egy kicsit deformálva semmilyen kárt nem okozol benne. A kúpon való tömítésnél egyébként jobbat nemigen találtak még ki, hidraulikus rendszerekben több száz BAR-on kiválóan tömít évtizedeken át. Hajrá szép lesz!
Úristen, emberünk hogyan engedi ezt az iszonytató kókányolást! Jönnek az űrhajósok, és azonnal leoltják, mint budiban a villanyt.
Gott in Frankreich 2011.12.04. 20:05:29
@aeroller: "Nem kellene leragadni a fék témánál, egyszerű a dolog, ha folyik akármilyen kicsit is kuka, ha nem, akkor pedig jó."
Nyugtass meg, hogy te nem szerelsz fekrendszereket. A kendacsolt fekcso sajnos nem a muhelyben fogja megadni magat, hanem veszfekezesnel: vagyis csak *hiszed*, hogy jo.
Igen, pont meg akarsz állni majd, hogy a nyugdíjas csoportot átengedd a zebrán, de szétdurran a rossz kúp, vagy elhasad a fékcső hosszában, a másik fékkör meg éppen valami miatt nem jó. De nem veszed észre, másra már nincs időd, csak halálra gázolni 20 embert a zebrán. Akkor majd eszedbe jut, milyen jó lett volna, ha annak idején hallgatsz az okos kommentelőre, a fotelfizikusra.
Adjunk hálát, hogy nem eszik ilyen forrón a kását, mert akkor már mindannyian halottak lennénk. Persze kókányolni nem szabad, de öt leírt mondatból ne döntse már el a kommentelő polihisztor, hogy mi a megfelelő és mi a kókler kendácsolás.
midnight se 2011.12.04. 20:08:26
@csipy31: egyetertek. Eddig drukkoltam a projekthez. De ez azert felhaborito, ugy nem lehet feket tesztelni,. hogy az udvarban felgyorsulok 15-re aztan fekezek. Az ember esze megall latva ezt a dilettans koklerkedest. Meg jobban elgondolkoztato, hogy milyen kezekben volt az auto ezelott. Szornyuseg.
Nem szörnyűség, hanem felháborító RÉMDRÁMA. Mellesleg a szövegben nem volt szó féktesztről, csak szivárgásvizsgálatról, fékhatásmérésről sem, csak pár fékezésről az udvaron. A kommentelő nem tudja, mekkora az udvar, azt sem tudja, mennyire gyorsítottak fel, csak feltételez. Ha az összeeresztés akár álló helyzetben bírja járó motornál a fékpumpálást, a nyomáspont nem változik, és nincs szivárgás, ráadásul a meghúzásnál a szerelő érezte, hogy a kúp jól beül, akkor nincs okunk feltételezni, hogy nem fog működni. Örökké persze biztosan nem fog tartani, de a gumi fékcső hamarabb repedezik ki és revül el. Károgni és játszani a hipertudóst viszont mindig hálás szerep.
Azért ne higgyük, hogy csak hipertérugrásra képes, polihisztor űrhajós kommentelőink vannak. Léteznek egyszerűbb srácok is, akik átlátják a lényeget. Az is lehet, hogy az imént tették le a vízpumpafogót a műhelyben és mosták meg a kezüket Ultra Dermmel.
Már tízmillió fékszakértő országa is lettünk. Ennyi balf*szt egy rakáson. Kb. annyit tud az autóról, hogy hol kell bele tankolni és milyen üzemanyagot, de mindenről van véleménye és természetesen kritizál ész nélkül, a szakmaiság teljes mellőzésével. 13-as kulcsot még életében nem látott, de a monitor mögött ülve, a net személytelenségi maszkja mögött ő a guru. Csendben kezeltetném a helyükben, nem pedig hangosan hirdetném, ha ilyen ökör lennék.
A neten képzett informatikus autószerelő szakmához csak annyit tennék hozzá, hogy amikor az egyetemre jártam és gépészmérnöknek tanultam, azt gondoltam, épp most rántottam ki a seggemből a szakmát. Ekkor már azért szerelgettem eleget, és tudtam, mitől megy az autó. Így amikor életem első saját autójának, egy Zaporozsecnek az egyik hengerfejével elmentem egy monori öreg hengerfejes szakihoz, hogy be van égve egy szelep, csinálja meg, nem átallottam neki egy gyors oktatást tartani, mégicsak hamarosan mérnök leszek, ugyebár.
Kérem szépen úgy megcsinálni, hogy a szelepülék zárószöge 2-4 fokban térjen el a szelepél zárószögénél, ez fogja biztosítani a megfelelő zárást a szeleprugó által kifejtett erő hatására. Az öreg rám nézett, középen az orra felett egy ujjával feljebb tolta koszos szemüvegét, és lassan azt mondta: öcsi, úgy fogom megcsinyáni, ahogy az emútt negyven évbe' mindet megcsinyátam, oszt egyet se' hoztak vissza. Nem tudom, mirő' beszész, de hónapra kész lesz és jó lesz.
Hát igen, az elmélet lusta gebéje a gyakorlat táltosát nem éri utol soha.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!