Uraim, a tervet teljesíteni kell!
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium és az ORFK illetékesei válságértekezletet tartottak. Az ok: Magyarország nem tudja teljesíteni az EU előirányzatát, amely szerint a 2010-es szint felére kell hozni a halálos gyalogosbalesetek számát.
A minisztérium és az ORFK szakemberei a baleseti statisztikák időszakos összesítése után megállapították, hogy a gyalogosgázolások száma időarányosan nem üti meg az elvárt szintet. A furcsa jelenségre előzőleg az Országos Baleset-megelőzési Bizottság már felhívta a figyelmet, de akkor még nem váltott ki akkora visszhangot az ügy. Igaz, az OBB igyekezett saját hatáskörén belül lépni, például óriásplakátjait kevésbé látványos helyekre rakta, sőt, a hirdetések grafikája is olyan zavaros lett, hogy az autósoknak ne menjen át az üzenet.
A friss adatok nyilvánosságra kerülése után azonban kitört a botrány. Először a Totalcar.hu számolt be az aggasztó trendről, majd a hírt a forrás megjelölése nélkül átvette az RTL Klub híradója is, végül a hírportálokon keresztül az egész médiát bejárták az illetékesek szerint „aggodalomra okot adó” számok.
Sajnos Magyarország abba a kényes helyzetbe került, hogy a 2010-es szinthez képest 50 százalékos csökkenést vár el tőlünk az EU, ami a számok nyelvére lefordítva azt jelenti, hogy egy év alatt 2800 helyett 1400 gyalogosnak kellene életét vesztenie. Azonban a statisztikák az első két hónapban mindössze kettő halálesetről számolnak be. A számok mögött viszont még riasztóbb tények húzódnak meg: az egyik áldozatról a boncolás során kiderült, hogy halálának valódi oka szívinfarktus volt, s csak utána esett az autó elé, miközben a gyalogoslámpa zöld jelére várt.
A minisztérium és az ORFK vezetése értetlenül áll a dolgok alakulása előtt. Egy, a neve elhallgatását kérő informátorunk szerint „valószínűsíthető, hogy az idén nem tudjuk teljesíteni az EU 1400 halálesetet megszabó előirányzatát”. Belső forrásunk szerint az sem kizárt, hogy „fejek fognak hullani”.
Sajnos az ország renoméját hátrányosan érinti, hogy nem tudjuk hozni az előírt számokat. Az EU megnyirbálhatja a gyalogosbarát közlekedési rendszerek kiépítésére szánt támogatásokat. Az NGM is jelezte, hogy a 2012-es büdzséből égetően hiányzik a büntetésekből befolyó pénz, és az ORFK azonnali intézkedését sürgette.
Meg nem erősített hírek szerint hamarosan sajtótájékoztatót tart Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője, amelynek tárgya az OMSZ-t érintő elbocsátások lesznek, mind a diszpécserek, mind a gépkocsizó személyzet számát kénytelenek csökkenteni. Hasonló lépések várhatók az egészségügyben, már tervezik a programot, amelynek keretén belül a baleseti sebészek átképezhetik magukat például plasztikai sebésszé, mivel a szakminisztérium szerint „mellnagyobbításra legalább van igény, az állam nem finanszírozhatja a traumatológusok malmozását”.
Az ORFK-KIM válságértekezlet a gyorsan kivitelezhető, már-már kapkodósnak tűnő intézkedések meghozatalával indult. Azonnal lekapcsolták a mindenkigyalogos.hu weblapot, amely a gyalogosok védelmét célzó propagandát fejtett ki. A megrendelt hirdetéseket és bannereket pedig azonnali hatállyal lemondták („Lassíts, ha a zebrához érsz!”). A minisztérium utasította a közútkezelőt, hogy a lekopott útburkolati jelek, különösen a gyalogos-átkelőhelyek újrafestését lassítsák. A közútkezelő azonban rossz hírrel szolgált, miszerint ezt a preventív intézkedést korábban meghozták, de nem vezetett eredményre. Az iskoláknál a gyerekek áthaladását elősegítő rendőröket azonnal visszarendelték állomáshelyükre.
Az ORFK már bekérte a közlekedésrendészet szakembereinek véleményét az új trendről. Eszerint a balesetek számának ily mértékű csökkenése komplex folyamat eredménye. Egyrészt a rendőrség az új, megemelt bírságokkal kezdett el dolgozni, ami a gyalogosok kedvét is elvette a tiltott helyen való átkeléstől, de az autósok sem száguldoznak már eléggé, sőt, korábban nem látott módon előzékenyek a zebrához közelítő (!!!!!) gyalogosokkal. Tovább nehezíti a hatóság dolgát, hogy olyan újfajta atrocitások jelentek meg a kriminalisztika hazai térképén, amely előtt a nemzetközi rendőrszakma is értetlenül áll.
Egyszer egy járőr furcsa esethez hívta kollégáit. Egy tomboló terepjáróst kellett megfékezniük, de nem boldogultak vele. Mint a szemtanúk elmondták, az eset teljesen hétköznapi módon indult: Budapest XIV. kerületében, a Bosnyák téri piacnál egy idős nénit akart átengedni I. I. Tibor, szabályosan lassítva, majd megállva a kijelölt gyalogos-átkelőhelynél. A mögötte érkező Renault Thalia vezetője is megállt, azonban az átkelés tovább tartott, mivel az idős hölgy lassan tudott haladni, ezért a Thalia vezetője – egyelőre tisztázatlan körülmények között – megnyomta a dudát.
Ekkor a gyanúsított kiszállt terepjárójából egy – vélhetően – baseballütővel, és ütlegelni kezdte először az autót, majd a sértettet, miközben trágár módon szidalmazta („a k.... anyádat se engednéd át, te köcsög”). Végül a kivonuló erősítés fékezte meg I. I. Tibort, akinek valószínűleg szigorú büntetéssel kell szembesülnie. Sz. István nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett, de családja kérésére az Uzsoki Kórház ügyeletese nem adhatott ki több információt.
A család ügyvédje lapunknak annyit nyilatkozott, hogy Sz. István véletlenül nyomta meg az indexkar végét, mivel a típusban köztudottan rossz a kürtgomb elhelyezése. A járműben keletkezett kár jelentős.
És ez sajnos nem egyedi eset, máskor egy száguldozó motorost szorított az árokba egy BMW X6 vezetője. Tettét azzal indokolta, hogy a motor túl gyorsan ment, és már közeledett a helyi iskolához, ahol gyerekek keltek át a zebrán. „A kisebbik rosszat választottam” – mondta az m1 Híradónak a csöppnyi megbánást sem tanúsító autós.
A szakemberek más problémákat is megemlítettek. Például szakmailag teljesen elhibázott volt a gyalogosvédő kampány szlogenje, amelyben zebraként említik a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet, így túl széles körhöz jutott el közérthetően az üzenet. Informátorunk szerint az ülés levezető elnöke a témához elég ingerülten szólt hozzá, a kampány előkészítőinek címezve kirohanását: „a zebrák az állatkertben vannak”.
Úgy tűnik azonban, hogy az első intézkedések nem lesznek elegendőek a helyzet normalizálására, ezért továbbiakra lesz szükség. Először a statisztikák kozmetikázásának lehetőségét vizsgálták meg, de az EU előre jelezte: ne próbálkozzanak az életüket vesztett kerékpárosok gyalogosként történő elszámolásával, mert ez a kerékpárút-támogatások azonnali befagyasztásához vezetne. Az ORFK szerint ez amúgy sem lenne szerencsés, mert „sajnos ebből is túl jól állunk”.
Szóba került a KRESZ módosítása is, több lépcsőben hatvan, hetven, majd nyolcvan km/órára emelnék az átkelőhelyek megközelítésének minimális sebességét. Az OBB szerint ez tartós megoldást jelentene, de betartatásához komoly, szigorú és rendszeres sebességmérésekre lenne szükség. Végül megrendeltek egy hatástanulmányt erről a lehetőségről.
Más, alternatív ötletek is szóba kerültek. Először is extra adót vetnének ki minden, fényvisszaverő felülettel rendelkező ruhadarabra. A Levegő Munkacsoport azonnal tiltakozását jelentette be, mert szerintük így nehezebb lenne észlelni a gyalogosokat, kerékpárosokat. Az NGM sajtóügyelete csupán annyit válaszolt nekik: „tudjuk”.
A Láthatósági Mellényeket Forgalmazók Klasztere petíció benyújtását tervezi Orbán Viktor miniszterelnöknek, mert szerintük őket különösen hátrányosan érintené az intézkedés, mivel ezek a mellények száz százalékban reflektívek, így a mostani 200 forintos áruk a tízezer százalékos adóval 20 200 forintra nőne. (A tervezet szerint az új adót úgy számítanák, hogy négyzetre emelik a reflektív felület arányát, százalékban kifejezve.)
Az NGM az eredmény érdekében szokatlan javaslatot tett, tekintettel a kialakult helyzetre: a fekete színű ruhák áfakedvezményben részesülnek. Egyben elindítják a Feketében Járok mozgalmat a gyalogosok körében. A BKK egy ötlettel tudta segíteni a bizottság munkáját: újrahangolják a Nagykörút lámpáit, úgy, hogy a gyalogoslámpáknál a zöld jelzés időtartamához Usain Bolt 2009 augusztásában, százméteres síkfutásban beállított világrekordját veszik alapul, értelemszerűen az átkelőhely hosszához igazítva. Azaz egy tízméteres zebrán 952 ezredmásodpercig lesz zöld a lámpa, de már 750 ezrednél villogni kezd.
Végül úgy döntöttek, hogy növelni kell a „több kockázatvállalással történő" közlekedés renoméját. Első lépésben a köztársasági elnök nem csupán kegyelemben részesítette a zebrán, gyorsan hajtva gyalogost halálra gázoló Pásztor István világválogatott kézilabdázót, hanem felkérte Tarlós István főpolgármestert, tegyen néhány javaslatot, milyen közteret lehetne méltó módon a sportolóról elnevezni, még életében.
De szép is lenne! Persze ez az egész nem igaz. A szerzőről annyit, hogy általános iskolás korában két osztálytársa vesztette életét gyalogosként, balesetben. Egyiküket a járdán gázolta halálra fényes nappal egy részeg autós, aki nem vett észre egy kanyart; másikuk figyelmetlenül lépett az útra.
Igen, az írás morbid, ám semmivel sem morbidabb a jelenlegi helyzetnél. A szerző nem őrült meg teljesen, de úgy gondolja, hogy ilyen tragédiáknak egyáltalán nem lenne szabad bekövetkezniük, erről szól ez az írás.
Akit érdekel, mit tehetnek ezért, azoknak információ, részletek a mindenkigyalogos.hu oldalon. Vagy csak simán vigyázzanak a gyalogosokra!
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!