Nem a sport ölt, hanem a hülyeség
Kell az olcsó versenyzési lehetőség, de a felelőtlen, trükköző rendezők könnyen tönkrevághatják az egész hazai amatőr autósportot.
„Elindultam Frt.hu kupán, de lefújták, elütöttek egy pályabírót, valszeg meghalt.” – írta egy barátom múlt szombat délután. Néhány órával később megjelent a hír, hogy egy versenyző „elgázolta a szombati kiskunlacházai rali egyik rendezőjét, a férfi a helyszínen életét vesztette.” Okkal feltételezhette bárki, hogy Kiskunlacházán valamilyen autóversenyt tartottak május 11-én. A két nappal a baleset után kiadott sajtóközlemény szerint a rendezvényt a szervezők nem autóversenynek, hanem vevőtalálkozónak nevezték.
Az autósport barátja volt
A balesetben elhunyt Horváth Zoltán a szervezők barátja, csapattársa volt. aki több mint száz versenyen dolgozott. Az egyik feladata éppen a segítők biztonsági oktatása volt. "Előzetes vizsgálatok alapján, érthetetlen módon pont vele történt meg az, hogy figyelmetlenségből a pályán tartózkodott és ami a legelszomorítóbb, hogy háttal!" - írták a szervezők facebook oldalukon

Igen, vevőtalálkozó. Léteznek ügyfél- és szponzortalálkozók, meganyi olyan autós esemény, amit a külső szemlélő versenynek hinne. Ugyanúgy vannak kategóriák, időmérés, az eredményeket alapvetően a teljesített idők alapján rangsorolják, sőt a végén még pléhköcsögöket is osztanak a leggyorsabbaknak. Akkor mi a különbség a vevőtalálkozók és az (amatőr) autóversenyek között? A nevükön kívül semmi. Itt is a győzelemre hajtanak a versenyzők, szeretnének serleggel hazamenni, sőt a versenykiíráson (pardon, a vevőtalálkozó-kiíráson) kívül mindenki, a szervezők, a résztvevők és a nézők is versenynek hívják a rendezvényt.
A sporttörvény tavaly január elsején hatályba lépett módosítása óta az autó- és motorversenyek megrendezésének feltétele, hogy az országos szövetség írásbeli hozzájárulását beszerezzék a szervezők. Itt kell keresnünk a vevőtalálkozók számának sosem látott mértékű növekedését. Vannak, akik úgy gondolják, hogy attól függ egy rendezvény megítélése, hogy a szervezők minek nevezik. Tamáskodnék. Most nyilván nem arról az esetről van szó, amikor három kisgyerek matchboxozik, és elnevezik a rendezvényüket rali világbajnoki futamnak. Elárulok egy titkot: a vevő- és szponzortalálkozóként meghirdetett rendezvények amatőr autóversenyek, amelyeket nemcsak be kellene jelenteni, hanem a szövetség előzetes írásbeli hozzájárulását is be kellene szerezniük a szervezőknek. Az FRT.hu nagyvonalúan vevőtalálkozó-kupasorozatot is hirdetett, nehogy bárkinek kétsége legyen, miről is van szó.

Tényleg kell hozzá engedély?
A Sporttörvény 65. § (4) Kizárólag a szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség előzetes írásbeli hozzájárulásával tartható olyan sportrendezvény, amelynek résztvevői a versenyzés során fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytatnak (veszélyes üzem). A szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség a hozzájárulását nem tagadhatja meg, ha a sportrendezvény lebonyolítása a sportág hazai és nemzetközi versenyszabályzatában, valamint egyéb szabályzataiban meghatározott biztonsági előírásoknak megfelel, és megtartása a sportág versenyrendszerének (bajnokság) működtetését nem veszélyezteti.
68. § (4a) Ha a sportrendezvény biztonságos megrendezésének az e törvényben és a sportrendezvények biztonságáról szóló kormányrendeletben meghatározott feltételei hiányoznak vagy nem megfelelőek, és a szervező a szakszövetség felhívására a hiányzó feltételeket nem pótolja, vagy a biztonságtechnikai ellenőrzésre nem került sor, vagy a szakszövetség, illetve az országos sportági szövetség 65. § (4) bekezdésében megjelölt hozzájárulása hiányzik, a szakszövetség, illetve az országos sportági szövetség a sportrendezvény megtartását vagy a sportrendezvény nézők részvételével való megtartását megtiltja, vagy a nézők részvételét a sportlétesítmény meghatározott részére korlátozza. A szervezőt és a rendőrséget a tiltásról, illetve a korlátozásról a szakszövetség, illetve az országos sportági szövetség öt napon belül értesíti.
Persze, kuruc vérünknek a szakszövetségek sem tetszenek, csak a lehúzásról, meg a kitolásról szól az egész engedélyeztetősdi. Holott egyértelműen fogalmaz a sporttörvény: a hozzájárulás nem tagadható meg, ha a sportrendezvény lebonyolítása a sportág hazai és nemzetközi versenyszabályzatában, valamint egyéb szabályzataiban meghatározott biztonsági előírásoknak megfelel, és megtartása a bajnokság működtetését nem veszélyezteti. Az egész módosítás arról szólt, hogy növeljék a versenyek biztonságát.

Nyilván egy ilyen papír nem védi meg a versenyzőket, nézőket, vagy pályabírókat, de nem is arra való. Kedves versenyrendezők, ez előzetes hozzájárulás éppen a ti, és versenyzőitek seggét védené. Ha a szövetség kiadja a hozzájárulást, akkor azt is mondja, hogy a rendezvény megfelel a vonatkozó biztonsági előírásoknak. Ez éppen senkit sem érdekel akkor, amikor rendben lemennek a dolgok. Akkor csak azt érzitek, hogy 27 ezer (raliverseny esetében 75 ezer) forinttal kevesebb marad az amúgy is csökkenő nevezési díjakból. Pedig aki a szövetségből kiadja a hozzájárulást, attól kezdve felel azért, hogy a biztonsági szabályoknak maradéktalanul megfeleljen a verseny előkészítése. Hát nyilván akadékoskodnak, ők ugyanis feltehetőleg nem szeretnék huzamosabb ideig a Hotel BV Baracska vendégei lenni.
A papír kell, de nem elég
Attól, hogy a szervező beszerezte a szövetség hozzájárulását, önmagában még nem lesz a rendezvénye biztonságos. Biztonsági tervet kell készítenie, meg kell építeni a pályát, ki kell jelölni a nézők elől elzárt területeket, és a nézői pontokat, megfelelő létszámú sportbíróval, pályabíróval, rendezővel kell a versenyeket biztosítani. Nyilvánvaló, hogy az abszolút biztonság egy autó-, vagy motorversenyen nem érhető el, hiszen műszaki-, vagy vezetési hiba is vezethet elkerülhetetlen balesethez. Ilyenek pedig bármilyen versenyen megtörténhetnek. Vannak azonban olyan - a galériánkban képekkel bemutatott - szabályok, amelyek a nézői sérülések kockázatát jelentősen csökkenthetik.

Van viszont néhány rossz hírem. Ha úgy rendezünk versenyt, hogy törvényi előírás ellenére sem rendelkezünk a szövetségi hozzájárulással, és más, vagy mások életét, testi épségét vagy egészségét gondatlanságból közvetlen veszélynek tesszük ki, vagy testi sértést okozunk, vétséget követünk el, és egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntethetnek érte. Az eredménytől függően a büntetés jelentősen magasabb lehet, így ha valaki meghal, máris 1-5 év között kaphatunk érte. A foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés szempontjából lényegtelen, hogyan nevezik a versenyt, vagy magánterületen tartják-e.

Az bosszant igazán, hogy a szövetségi hozzájárulás egy kispénzű versenyző versenyhétvégi költéséhez képest elenyésző költséggel jár (mondjuk két és fél liter benzin ára), és rájuk hivatkozva folytatnak rendezők szabadságharcot. Nem arról van inkább szó, hogy a szövetség által megkívánt biztonsági előírások költségét sokallják? Mentőn, rendezőn, képzett sportbírón, rádiós ponton, biztonsági terven spórolni olyan, mintha megengednénk a versenyzőknek, hogy sisak és öv nélkül induljanak.
Sajnos megtörténhet
A Sporttörvény módosításának 2012. január 1-i hatályba lépése óta az MNASZ által működtetett versenyrendszerben (bajnokság) szervezett, vagy a szövetség hozzájárulásával tartott versenyen nem következetett be halálos kimenetelű baleset. Magyar bajnoki futamon utoljára 2004. május 21-én, a Duna-Alba Rallye-n történt halálos baleset. (A korábban a nézők körében roppant népszerű versenyen egyébként több súlyos kimenetelű versenyzői és nézői baleset is történt.) 2008-ban a Rali Túra Egyesület versenysorozatának Tamásiban tartott állomásán egy műszaki hiba miatt leszakadt kerék repült az egyébként biztonságos helyen álló nézők közé, ahol halálos sérülést okozott. Ezt követően 2009. június 6-án, egy, a tököli repülőtéren szervezett - tudomásom szerint nem regisztrált - amatőr raliversenyen egy szabályos helyen tartózkodó fotós szenvedett halálos balesetet.
Súlyos sérüléssel járó, a versenyzőkön kívüli harmadik személyt (néző, sportbíró, pályamunkás stb.) is érintő baleset - az Eger Rallye-n történt, kivizsgálás alatt álló, ráfutásos versenybalesetet leszámítva - bajnoki futamon a törvény hatályba lépése óta nem történt.
A versenyeken elszenvedett, könnyű, nyolc napon belül gyógyuló sérülésekről, és azok okairól nem állnak rendelkezésünkre adatok.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
