Igazodjunk a hülyékhez?
Az Egyesült Államokban alig használnak szimbólumokat a közlekedésben. A sebességkorlátozás speed limit, nem piros karika, az útépítés nem sírásó emberke, hanem road works ahead, és még jobbkéz-szabály sincs, mindenkinek meg kell állnia az egyenrangú kereszteződésekben. Ez lenne a jobb rendszer, vagy csak a hülye amerikaiak lusták KRESZ-t tanulni?
Nemrég megjelent egy vadonatúj tábla Budapest első kerületében. Egész pontosan a Mészáros utca és a Krisztina körút találkozásánál, ahol munkába menet szinte minden reggel átgurulok. Megláttam, és megszerettem. Lefogadom, sokaknak újdonságként hatott az infómorzsa, és bevallom, én sem voltam biztos benne, bekanyarodhatok-e pirosnál jobbra, ha a buszsávban állok, és kigyullad a buszlámpa.
Lehet vitatkozni arról, hogy az aranyos KRESZ-magyarázó tábla ötlete egy sokak számára homályos szabály esetében indokolt-e, vagy tanulják meg a parasztok a leckét. Én ösztönösen azt mondom, jó a tábla, sőt, még több ilyet, mert így az emberek megtanulnak valamit, amit, ha reálisan nézzük a világot, sosem tudnának meg. De ezt az elvet szigorúan követve egyszer csak eljutnánk az amerikai rendszerhez, ahol mindent szövegesen magyaráznak meg. Az meg talán túlzás.
Igen, elvileg mindenkinek, aki vezetői engedély birtokában furikázik, pontosan ismernie kéne a KRESZ-t. Annak is a legfrissebb kiadását. Papának, mamának, vidéki bácsinak, kőbányai boyracernek. Elvileg. De ne legyünk naivak. Hányan mondanák meg száz százalékos biztonsággal, hogy az egy nyomon haladó járművet meg szabad-e előzni záróvonalnál? Hát még hogy többsávos körforgalomban honnan hová szabad kanyarodni? Lehet, hogy túlbonyolítottuk a közlekedésünket, turbókörforgalmakkal, egyirányú utcákba szembe beengedett bringásokkal, mentősávval? Ki ismeri naprakészen a KRESZ-t? Mindenkinek kéne, persze, de hányan veszik a fáradságot, hogy minden változtatást gondosan végigolvassanak?
Minél többet gondolkodok rajta, annál biztosabb vagyok benne, hogy meg kellene könnyíteni a jóhiszemű közlekedők dolgát. A kampány drága, az óriásplakát talán olcsóbb, de egy-egy magyarázó tábla, mint a Krisztina körúti buszlámpánál, filléres tétel. És naponta százak közlekedését könnyíti meg. Nyilván túlzás lenne, ha feladnánk a szimbólumrendszert, és a piros-kék táblák helyett megállni tilos feliratokat szerelnénk fel. Nem kell mindenben követni Amerikát. De a tájékozatlanság ellen remek fegyver a magyarázó tábla.
A poroszos lelkületűek persze iskolapadba ültetnének minden autóst, motorost, robogóst, akár évente, hiszen a rendszer csak akkor működik tökéletesen, ha mindenki ismeri és pontosan betartja a szabályokat, bizony. De ha pragmatikusan gondolkodunk, egy kis segítség mindig jól jön az értelmezésben. Szívem szerint kitennék a többsávos körforgalmakba is hasonló egymondatos táblákat, meg minden olyan helyre, ahol elbizonytalanodik a szabálykövető polgár.
Persze a külföldiek nem értenék, ahogy mi sem tudnánk - tisztelet a kivételnek -, mit írnának a görögök a magyarázó tábláikra, ha lennének. De a túlnyomó többség, aki rendszeresen arra jár, megtanulna egy-két szabályt. Ezzel máris beljebb lennénk napi három-öt dudálással, ökölrázással, anyázással. Megéri, nem?
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!