A részeg is lehet jó bringás
Szombat óta szabadabbnak érezheti az országot, akit eddig zavart, hogy megbünteti a rendőr, ha iszik és utána főúton bringázik. Egy ismerősöm pár hónapja harmincezres csekket kapott az Oktogonnál, miután megszondáztatták. Ekkor tudta meg, hogy a másnaposságot, vagyis amikor azt szokás mondani, hogy színjózan vagyok, becsszó, na, azt is érzékeli a rendszer, mert még olyankor is tart a szervezetben az alkohol lebontásának folyamata.
Amikor odafönt észrevették, hogy divatba jött a bringázás, először nem tudtak mit kezdeni a jelenséggel, talán féltek is a tízezrével tekerő, független állampolgároktól. Aztán kineveztek egy kerékpáros kormánybiztost. Fogalmam sincs, mit végzett az illető, és hasonlóan tanácstalan a Google is. Azóta nagyot változott a világ, már majdnem jól működik a tavaszra ígért bérbrigarendszer, továbbá ügyes sebességkorlátozás védi a kerékpársávon tébláboló gyalogosokat a Batthyány térnél. És most itt az újabb ötlet. Újabb post itet lehet lekapni a monitor sarkáról, mert megint foglalkozva van a kerékpárosokkal.
A bringások pár év alatt olyan sokan lettek, hogy már az is csupán megközelítés kérdése, miért egyre több a kerékpárosbaleset, és kik tehetnek arról, hogy egyre több közlekedési balesetet okoznak úgy általában a részegek. Merthogy mindkét szám nő, és mióta ezt megtudtam, az alkoholfogyasztási amnesztia az első, amit lépni tudott a méretes agytröszt ott fenn a mennyekben. Amíg tisztázódik az ok, nem akadályozzák tovább, amivel szemben a jelek szerint tehetetlenek. Ez is egyfajta hatékonyság. Nyilván eddig is mindenki ivott és bringázott, akinek ettől kerek a világ, és ez most sem nagyon fog megváltozni.
Az izgalmas emberkísérlet egyelőre nem érinti az autósokat és a motorosokat, náluk marad a zéró tolerancia. Így a színjózan és kevésbé tiszta közlekedők közös pályára kerülnek. Tájékoztató kampány és társadalmi felkészülés nélkül. Nagy móka lesz, törött Bubi-bringákat látok. Mintha kicsit nem tudná az erős kéz, hogy szorítson-e, vagy engedjen, ezért mindkettővel próbálkozik. Más könnyítésről nincs szó, tehát ha nincs csengőd, vagy küllőprizmád, ezután is megbüntetnek. Akkor is jár a csekk, ha átrongyolsz a piroson, mert sietsz. Ha megittál két-három sört, a kutyát nem érdekli, mehetsz tovább, amíg nem vasalnak ki a tompa agyad miatt, vagy nem kerül eléd egy gyalogos, esetleg egy házfal. A megváltoztatott jogszabályban bizzarr módon nem szerepel vér- és légalkohol határérték, csupán annyi, hogy az kerékpározhat, aki erre alkalmas állapotban van. Na, most nem lennék rendőr. Illetve most sem.
Mindezt úgy, hogy a lendületes stadionprojekteket nem veszélyezteti senki, igaz meccsre sem járnak túl sokan, nyerni sem nagyon szoktak a csapataink. A bringásoknak nem kell stadion, nincs tehát input az állam számára, illetve azt hiszi, hogy nincs, ezért a rengeteg iskolai tornaórából eddig egyet sem csoportosítottak át kerékpáros oktatásra, és az alapvető közlekedési ismereteket sem kell tudnia senkinek, ha kerékpárral kíván közlekedni. Érdekében áll tájékozódni a sok színes tábláról, de nem vizsgáztatják belőle.
Amikor ebben a környezetben mindenkire rábízzuk, állapítsa meg, józan-e, vagy sem, képes-e hazatekerni a szüreti mulatság végén, vagy sem, akkor gyanús, hogy ezt az egészet valaki erőből akarta átnyomni, mert csak. Amikor az ember lekési az utolsó buszt, de nagyon húzza már a gravitáció az ágya felé, a tiszta ész logikájával el kell döntenie, megvárja-e az első járatot, vagy, ha már úgyis nála a bringa, megpróbál azzal hazamenni.
Egy bizonyos fokú (0,3-0,5 ezrelék körüli) alkoholtolerancia több európai ország közlekedési szabályaiban létezik. A németeknél, franciáknál, vagy a belgáknál is szabad autózni, ha csak keveset ittál. Ezekben az országokban is van, aki áthágja a szabályokat, de van keretrendszer, és persze durva büntetések is, szükség esetére.
Tartok tőle, hogy itthon egy ilyen típusú engedményre még senki nem készült fel, és nagy kérdés, mit hoz majd a kerékpárosok felé tett gesztus. Ha megfigyelték, ezt az enyhítést semmilyen hivatalos bejelentés, vagy szakmai okfejtés nem kísérte. Nehéz lett volna arcvesztés nélkül vállalni.
Hülyeországban a villanypásztor nemcsak a marhákat védi a külvilágtól, hanem a külvilágot is a marháktól. Aki nem azért nem ivott eddig bringázás előtt, mert tartott a büntetéstől, hanem mert tudta magáról, hogy tompítja a reflexeit a szokásos egy-két pohár bor, nyilván ezután sem változtat. Lesznek majd, akik eddig is tudták, hol a határ. Ők továbbra sem okoznak majd balesetet. Azok viszont, akik eleve feleslegesnek éreznek bármilyen tiltást vagy szabályt, és csak a rendőrök miatt nem ittak, mostantól elhihetik, hogy ivás után bringázni nem is veszélyes. Nem lehet az, hiszen épp most engedték meg. Félek, hogy ők vannak többen.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
