Levorg
A Skandináv folklór – ellentétben a trollokkal – meglehetősen ritkán tesz említést a levorgokról. Nem azért, mert nem tűntek volna fel már az i. sz. 2. században a norvég mondakörben, hanem azért, mert aránylag rövid időn belül (alig 100 – 150 év alatt) szinte teljesen kiszorították őket a mondákból a trollok, melyek mégis csak elfogadhatóbbnak bizonyultak az északi népek számára, mint a levorgok.
A mondák alapján a levorgok amolyan magashegyi trollok. Mélynövésűek és mivel meglehetősen primitív élőlények, így az ágyékkötőn kívül képtelenek bármilyen más ruhadarab elkészítésére, ezért inkább vaskos háj- és zsírréteget növesztenek a hideg ellen. Remekül eligazodnak a hóban, Ármann Jakobsson szerint a levorg-lábnyomok világosan mutatják a lény jelentős testtömegét és utalnak magányos életmódjára (többek között ebben is különböznek a kis családokban élő trolloktól).
![Egy magányosan portyázó levorg egy néhai kadjar kőbunkóval lecsapott fejével. Ez az egyetlen, hitelesnek mondható levorg-ábrázolás.](https://kep.cdn.index.hu/1/0/791/7913/79132/7913297_e291235a65855f3e102aed20e3347846_wm.jpg)
Ennek a magashegyi levegő, a repedezett, kifejezetten ronda bőr és maga a levorg visszataszító, rondának mondott külseje és a belőle áradó intenzív öregember- és rothadó hús szag az oka. Ezért párzani is csak sötétben, hátulról képes, ekkor a hím levorg a némiképp kisebb nőstény levorginát kőbunkójával leütve tesz eleget a reprodukciós folyamat jelentette kihívásnak.
A levorgok táplálkozási szokásairól csak homályos elképzeléseink vannak, tekintettel éjszakai életmódjukra. Az óskandináv mondák szerint olykor lemerészkednek a völgyekbe, ahol nem ritkán a bentaygákkal hordába verődve vadásszák le az őshonos kadjarokat. Levorggal való találkozás esetén mindenképpen javasolt azonnal befogni az orrunkat és kerülni a szemkontaktust, így nem tűnik fel, hogy valójában milyen ősi fajjal van dolgunk, amely már csak nyomokban tartalmazza felmenőinek eleganciáját.
![Ide jutott a néhai elegáns, műszerszerű és finom Legacy](https://kep.cdn.index.hu/1/0/791/7913/79133/7913313_884e1eda24ce262947fe95d2cd526b81_wm.jpg)
Persze mindez nem igaz, de akár az is lehetne, hiszen az utóbbi időkben egészen elképesztő mértékben repedt szét az autóipari Hülyenév-zsák. Kezdődött a bugyuta LaFerrarival, aztán a Bentley rátett egy lapáttal a Bentaygával, amely a Kanári-szigetek festői Roque Bentayga-járól kapta a nevét, emlékezetetve W.O. Bentley-re, a márka alapítójára. Aztán a láncot igazán az egészen elképesztően hülyén hangzó Levorgnál dobta le az agyam. Levorg? Ezt mégis hogy? Mi a tököm az a Levorg? Egy mítikus, skandináv élőlény? Tengeri szörny? Szárnyas kelgyó? Levorg. Ízlelgessék egy kicsit és képzeljék el azt a (mondjuk) német vásárlót, aki betéved egy Subaru-szalonba és Ich will einen Levorg kaufen!- felkiáltással okoz röhögőgörcsöt azonnal minden dolgozónak.
![A sajtóanyagból nem derült ki semmi, még annyi sem, hogy milyen motorokkal kerül majd forgalomba. Csak japán forrásokra hagyatkozhatunk. Aki kíváncsi, az nézzen meg egy Legacy kombit, a csomagtartó ugyanakkora lesz.](https://kep.cdn.index.hu/1/0/791/7913/79133/7913343_acd5f352af21b7a7d84f9977b0a31beb_wm.jpg)
Ritka hülye név, pláne, hogy tudjuk, a Levorg valójában a LEgacy, reVOlution, touRinG szavakból jött össze. Nem tudom, mennyire gondolja még komolyan a Fuji Heavy Industries az autógyártást, de nemzetközi jelenlétük valahogy olyan holtpontra jutott az utóbbi 6-8 évben, hogy már tényleg nem tudnak mivel embert csalni gigantikus genfi standjukhoz, mint két gitározó japán sráccal.
A formatervvel látszólag már nem törődnek, hiszen a GD-GG Imprezát követő ötajtós borzalom láttán a sikítófrász keringette az ős-Subarus közösséget, ennek körbeműanyagozott, megemelt változata lett az XV., aztán ott a BRZ, ami egy Toyota vagy a Forester, amely egy olcsónak tűnő drága autó. A Legacy pedig talán a legrégebben tupírozott termék a földön. Minden bizonnyal pont annyit változtattak rajta az egyes generációk alatt, hogy hitelt érdemlően új autóként állítsák be, pedig a valóság az, hogy erre a Levorgra (jaj) ránézve is ugyanazt a Legacy kombit látjuk, mint 1998-ban. És ez baj, mert komikusan avíttasnak hat kívül-belül a krómozott műanyaggyűrűs tekerőivel, a kilencvenes éveket idéző beltéri ergonómiával és struktúrával, a borzalmasan oda nem illő púppal a géptetőn, és a sok csicsás, vakítóan krómozott műanyag elemmel az orrán. Egyelőre 1,6 illetve kétliteres turbómotorral (170-300 lóerő), CVT váltóval és összkerékhajtással.
![Svájcban talán megveszik páran, ott szeretik a benzinmotor-összkerék-automata kombinációt, de ezen kívül Európában nem sok babér terem majd neki](https://kep.cdn.index.hu/1/0/791/7913/79133/7913345_e7a6b53010859931fd49ce864b3f01a8_wm.jpg)
Mintha az Impreza-fiaskó után nem mernének hozzányúlni a Legacy formájához. Mintha nem is tudom, miben bízva megfeneklettek volna a tíz évvel ezelőtti világban. Nem volt nehéz párhuzamot vonni a Mitsubishivel, amely jelenleg ott tart, hogy a Lada volt formatervezőjét kellett elcsábítaniuk magukhoz.
És gyárthatják ők a világ legjobb minőségű autóit (azért itt is rezeg a léc az utóbbi években), csinálhatnak bőszen tüsszögő WRX STi-t és még csodálatosabb EVO-t, de a helyzet sajnos az, hogy ez már egy pár éve egyáltalán nem elég. Haladni kell a korral. Jó forma kell és menő beltér, kapcsolt appok, színes-szagos, érintőképernyős és puha anyagos világ, különben oda jutnak, ahová jutottak: a Subaru és a Mitsubishi is szépen-lassan eltűnik Európából. Ha csak össze nem kapják magukat.
És ezen a hülye nevű Levorg nem fog segíteni. Kár.
![](https://kep.cdn.index.hu/1/0/791/7913/79133/7913359_664cd1409a4a40b248517683a2e81a9c_wm.jpg)
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)