Óratekerés-harc: seggünkön a tojáshéj
A történet úgy kezdődött, hogy Dani egy olvasótól kapott cikket küldött át, mely cseh nyelven íródott, és megkért, fordítsam már le egy hírnek. Ami utána szembejött, engem is meglepett.
Íme a hír:
A szlovák parlament elfogadta a törvényjavaslatot, melynek értelmében új szankciók lépnek életbe (nem csak) a tiltott kilométeróra-tekerés ellen. Önmagában ez még nem újdonság, idehaza is büntetendő, viszont északi szomszédjaink egy mákszemnyivel megtoldották, pont csak annyival, hogy innentől _tényleg_ komoly bajba kerüljön az, aki ilyesmire vetemedik.
Ugyanis a törvényjavaslat nem csak az óratekerést bünteti, hanem az ilyen – manipulált óraállású – autók eladását is, valamint az olyan eszközök illetéktelen beszerezését, melyekkel a manipuláció véghezvihető. Utóbbit betartatni nehéz lesz, viszont fontos tény, hogy kérdés nélkül büntetik azt a kereskedőt is, aki ilyen autót elad. Azaz nem védekezhet azzal a nepper, hogy ő már így vette. Ezzel az egyszerű kiegészítéssel teszik érdekeltté a kereskedőt, hogy a valós óraállás legyen rögzítve eladáskor. Nyilván ez a módszer is kijátszható (és ki is fogják), valamint nem tökéletes, de a primitív eszközökkel dolgozó amatőrök számára elég riasztó lehet a 3000-től (alsó határ) 50 000 euróig terjedő pénzbírság. Akiről három éven belül bebizonyosodik, hogy ismét csalt, 100 000 euró büntetésre számíthat.
A Szlovák Autóklub szerint az országban több százezer – tekert órájú – gépjármű közlekedik, a Cseh Autóklub szerint Csehországban még riasztóbb a helyzet, ott évi 270 ezer (!) manipulált kilométeróra-állású gépjármű cserél gazdát.
Sajnos tény, hogy a bárki által lekérdezhető, KEKKH által üzemeltetett szolgáltatást még mindig csak elenyésző számban veszik igénybe a Magyarországon az utóbbi öt évben forgalomba helyezett használtautót vásárlók. Pedig 625 forintért legalább valamilyen támpontot ad, és bizony nem egy esetben derül ki a turpisság (ezt tapasztaltuk mi is).
És most a meglepetés.
Hasznos dolog, de nem hagyott volna nyugodni, ha nem keresek rá, hogyan működik ez Szlovákiában és Csehországban. Nincs mit szépíteni: a szlovákok mérföldekkel előttünk járnak. A cseheknél a rögzített km-óra állást egyszerűen lekérdezhetjük, de kell hozzá egy alvázszám és egy forgalmi. Az infó azonban ingyenes. Ahogy a szlovákoknál is, mindennemű regisztráció nélkül, de ott a szolgáltatás az, ami durva.
Lefuttattam egy keresést a három éve Magyarországra eladott T-5-ös Volvómra, és leszakadt az arcom, mert ilyen komplex szolgáltatást nem vártam.
A vizsgaállomások közös adatbázissal dolgoznak. Ez tartalmazza a zöldkártya- és eredetiségvizsga adatait is. Mindezt egy szög egyszerű felületen keresztül bárki elérheti, bármilyen platformról. Egy - a fent említett közös adatbázist használó - a Nemzeti Gépjármű-nyilvántartás által üzemeltetett online gyűjtőoldalra kerülünk, tiszta és átlátható dobozok közé.
Beütjük a rendszámot, majd az ellenőrzőkódot, és máris kiugrik a legutóbbi műszaki vizsga alkalmával rögzített óraállás. A rendszer az utóbbi kilenc visszamenőleges vizsga-protokollt rögzíti (fenti kép).
Ugyanerről a központi gyűjtőoldalról - nagyjából hasonlóan bonyolult módon – az alvázszám VAGY rendszám alapján ellenőrizhető a zöldkártya érvényessége, és az ott rögzített óraállások is. De a kemény cucc csak most jön. Ugyanis a legutóbbi eredetiségvizsga-protokol mellett simán böngészhetjük, kedvünkre nagyíthatjuk a vizsgán készült fotókat is!
Sőt – és ez még durvább – a rétegvastagságmérés eredményeit (oszlopdiagram formájában is), illetve egy grafikonon azt, hogy a több helyen (eredetiségvizsga-állomás, műszaki- vagy zöldkártya-bázis, ezen a három helyen vésik be a rendszerbe) rögzített óraállás nem mutat-e valahol csökkenő értéket, 2008-tól kezdődően (akkortól tették kötelezővé az óraállás-rögzítést).
Szinte könnyek szöktek a szemembe, ahogy láttam képeit a vizsgasoron, közvetlenül eladás előtt (exportra csak érvényes műszakival és friss eredetiségvizsgával engedik ki az autót, ott készültek az utolsó képek róla). Itt tűnt ki, hogy a 2008 és 2011 közötti műszakik között (fordítom a piktogramot) vagy manipuláltak a kilométerórával vagy hibás bejegyzés történt az állomáson. Az emissziós vizsgák alatt rögzített óraállásokból az is pontosan látszik, hogy anno 144 790-ről 126 584-re esett vissza az óraállás két év alatt. Ami jelentheti simán azt, hogy visszatekerték egy ötvenessel.
Az, hogy a főoldalról le tudjuk kérdezni azt is, rendelkezik-e érvényes kötelezővel, nincs-e körözés alatt, vagy nem egy lízingcég tulajdona-e, nincs-e elidegenítési eljárás vagy banki hitel alatt, már csak hab a tortán. Ismétlem: mindezt ingyenesen, egy rendszám birtokában. Regisztráció és bármi nélkül. Ezek után az is hülye, aki képes tekert autót venni Szlovákiában. Drukkolok, hogy egyszer idehaza is működjön egy ilyen rendszer. Így, ahogy odaát.