SUV-őrület: kóros növekedés

Környezetvédelmi kötélhúzás a divattal, háttal a Földnek

2019.09.25. 08:03 Módosítva: 2019.09.25. 08:36

A Szentendrei úton jöttünk hazafelé, csorogtunk a forgalommal. Nézegettem az autókat, figyeltem a haladó tömeget. Régi történet, megint elért az agyamig a szomorú tény, hogy addig hiába izzadnak a mérnökök, hiába ráncolják a homlokukat az öltönyösök Brüsszelben, amíg az autógyárak marketingosztálya cinkosan összekacsint a divattal, és úgy tapsolnak nekik az emberek, mint ha nem lenne holnap. Évek óta hasít a SUV- és crossover-őrület, létjogosultságuk elvitathatatlan, csak az arányok kissé felborultak.

Okos bácsik beszélnek a tévében arról, hogy a szén-dioxid igenis felelős az üvegházhatás kialakulásáért és a klímaváltozásért. A szén-dioxid légköri koncentrációja az iparosodás előtti 280 ppm értékről 2005-re 379 ppm-re nőtt (ppm: milliomod rész). Ez az érték messze meghaladja az elmúlt 650 ezer év természetes ingadozásainak tartományát. Ráadásul a széndioxid-koncentráció éves növekedési üteme az elmúlt években tovább gyorsult. Ez már nem játék.

Az Európai Parlament oldalára idén áprilisban került fel egy jelentés, a következőt írja Miriam Dalli:

A közlekedés felelős a teljes uniós széndioxid-kibocsátás majdnem 30 százalékáért, amelynek 72 százaléka a közúti közlekedésből származik. Az EU elkötelezett az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében, egyik legfontosabb célja, hogy az 1990-es adatokhoz képest 2050-re a közlekedésből származó széndioxid-kibocsátás mértékét 60 százalékra csökkentse. Az új autók üzemanyag-hatékonyságának növelésére tett kísérletek szintén lelassultak. Folyamatos csökkenés után, 2017-ben az újonnan regisztrált autók átlagosan 0,4 grammnyi szén-dioxiddal többet bocsátottak ki kilométereként. A folyamat megfékezésére az EU új limitet állapított meg az autók széndioxid-kibocsátására, amelynek célja, hogy a károsanyag-kibocsátást egyre inkább csökkentse az új autók és teherautók esetén. Erről a képviselők a március 27-i strasbourgi plenáris ülésen szavaztak.

Április 18-án a képviselők azt a javaslatot is megszavazták, amely szerint a 2019-es szinthez képest 2030-ra 30 százalékkal kell csökkenteni az új teherautók széndioxid-kibocsátását.”

Nemcsak az autók felelősek a kialakult helyzetért. Az energiatermelés, a fűtés, a mezőgazdaság és az ipari termelés is sáros, de a közlekedés 30%-os érintettsége már szabad szemmel is jól látható. Az autóipari mérnökök elkeseredett csatát vívnak, hogy határértéken belül maradjanak a kipufogógázok értékei, de a vezetési élmény is megmaradjon, természetesen elfogadható árcédula mellett. A fogyasztás arányos a kibocsátott gázok mennyiségével, cél a takarékosság, amit több úton lehet elérni. Vagy a motor hatásfokát kell javítani (villanymotorral, furmányos feltöltőkkel, Jedi-tudománnyal), vagy a jármű tömegét, menetellenállását kell csökkenteni, hogy kevesebb szénhidrogén alakuljon át haladássá meg mindenféle gázzá.

Valószínűleg volt egy ökumenikus, autógyártói céges buli, ahol a tervezők és a marketingesek komiszra itták magukat és kitalálták egy tervet. Az volt az ötletük, hogy megszívatják a mérnököket és a világot, hiszen megneszelték, hogy az autóvásárlók is partnerek lesznek ebben, és el tudnak majd adni egy csomó magas, széles, nagy kerekű kompaktot olyanoknak is, akik el sem hagyják a várost. Vonzó a zsöllyéből nézhető látszólagos biztonság, csillogó státusszimbólum-tonnák gyűrik az aszfaltot, tolják a levegőt. Tenyerükbe kuncogtak a legények, jönnek a számok, pörög a biznisz, azt kell gyártani, amit a nép szeret. Ez érthető.

Autóipari trend, hogy a járművek minden dimenziója növekszik; híznak, nőnek, erősödnek. Félelmetesen gyors a fejlődés, régebben felröppent a hír, hogy annyi kőolaj van már csak a Földön, hogy egy zsömlével ki lehetne tunkolni az üledékrétegekből. Felpörögtek egy kicsit az események, gyorsabban fejlődött a motortechnika, az alternatív hajtások is egyre okosabbak lettek. Termelnek azóta is folyamatosan az olajkutak, amíg alanyi jogon jár az aranyrúd Dubaiban, nem aggódom.

Kényelmi, biztonsági extrák garmada, csendesen suhanó kocsiszekrény, könnyen elérhető több száz lóerős teljesítmény mutatja az utat. Kell is a teljesítmény, hiszen híznak az autók, édesapám E30-as BMW-je a parkolóban ki sem látszik, ha beáll egy Splash és egy Polo közé. Nyilván van egy biztonsági összetevője is a hízásnak, de minek kell ennyire puffasztani a kasznit? Megnőttünk az elmúlt évtizedekben?

Találtam egy kutatást arról, hogy az európai emberek magassága hogyan változott az elmúlt száz évben, ez talán választ adhat a kérdésre. A férfiak és a nők magassága nőtt az elmúlt században, ez igaz a világ minden országára. Látható, hogy a magasság változása az egész világon fokozatos: az átlagos magasság nem hirtelen ugrik évente a másikra, hanem inkább az évi 1%-nál lassabb ütemben változik. Az átlagos emberi magasság az összes régióban jelentős növekedést mutatott az elmúlt században. De a trendek azt is sugallják, hogy az átlagos férfi magasságnövekedése stagnált Európában és Közép-Ázsiában, miközben visszafordult a Közel-Keleten és Észak-Afrikában, Kelet-Ázsiában és a Csendes-Óceánon, valamint a Szaharától délre fekvő Afrikában. A történet nagyjából ugyanaz a nők esetében, azzal a kiegészítéssel, hogy Észak-Amerikában az átlagos női magasság is stagnált. Egy másik kutatásból kiderül, hogy az emberi magasság pozitívan korrelál az életszínvonallal; az életszínvonal az utóbbi évtizedekben növekszik az egész világon, miért állhatna meg az átlagos emberi magasság stagnálása vagy akár esése?

Azért lássuk be, hogy a második világháború óta csak centikről beszélhetünk, nem az emberek magasságának növekedése miatt lesznek egyre nagyobbak az autók.

Ó, akkor biztosan azért, mert sokkal gyorsabban lehet menni, oda kell a nagyobb szerszám!

2001-ben ezt írta az újság:

A jövő év elején még nem, de 2001 közepén jelentős változások várhatók a csaknem öt éve érintetlen közlekedésrendészeti szabályokban, azaz a KRESZ-ben. Az elképzelések alapján az autópályákon a jelenlegi 120 kilométeres sebességhatárt nyártól 130-ra emelnék, az autóutakon 100-ról 110 kilométeresre növekedne a megengedett legnagyobb sebesség, a lakott településeken kívül eső utakon pedig nem 80, hanem 90 kilométer/órás sebességgel lehetne haladni.”

Vagyis Magyarországon, közel húsz évvel ezelőtt csak 10 km/h-val volt lassabb a tempó.

Ja, tudom, a németek. 1973-ban beállították a 100 km/h-ás sebességkorlátozást, az olajválság miatti üzemanyaghiány csökkentésének érdekében. 1974-ben hatályon kívül helyezték a törvényt, és bevezettek egy nem kötelező erejű sebességkorlátozást az utakon. Később, 1978-ban fogadták el a máig hatályban lévő rendelkezést, miszerint az öt csíkkal áthúzott fehér kör jelzés után csak a német autógyártókkal kötött szóbeli megállapodás szerinti, 250 km/h-ban maximált végsebesség a határ. Hans már akkor bátran nyelezte a karburátoros ehuszonegyet, 13-as kerekeken billegett a pályán, a legkomolyabb elektronika pedig a féklámpakapcsoló volt a kocsiban.

Lassan már a kamerán is kamera van, átlagsebességet mérnek az autópályákon, az egyre szigorúbb rendszernek próbáljuk kifújni az orrát kövér gázzal, Waze-zel. Tegyék a szívükre a kezüket. Elképzelhető legális helyzet az autópályán, amit ne lehetne megoldani 150 lóerőből?

A gépjárművek evolúciójával nem tart lépést az ember fejlődése. A növekvő sebességgel a vezető látótere szűkül, mivel a vezető kénytelen sokkal tovább előre nézni, hogy legyen ideje felmérni a gyorsan változó forgalmi viszonyok helyzetét. Hiába van a sok kütyü és bigyó, az ember analóg és esendő. Nem lesz olyan kegyelmi állapot, mint a CGI-áztatta Marvel-univerzumban, ahol félelmetes sebességgel száguldó, elinduló és megálló űrhajókban ülnek hőseink, belső szerveik fittyet hánynak a fizika minden törvényére, felfognak mindent a világból, akármekkora elánnal is gyakják az ellent. Ha tényleg létezne a technika, és olyan tökösek lennének, mint Steve McQueen (A nagy szökésben), akkor meghalnának az első látványos megugrásnál, vagy kormánymozdulatnál. Az emberi életfolyamatok idegi szabályozása nem fog változni, nem tudunk egyik pillanatról a másikra űrlordok lenni. Idő amíg az akarat eljut neurontól viselkedésig. Nincs szükség erősebb autókra a hétköznapokban, nem fogunk gyorsabban menni és megállni sem.

Az autók gyarapodása és erősödése egyértelműen a nagyobb károsanyag-kibocsátás malmára hajtja a vizet. A SUV-mánia is szerepet játszik a széndioxid-kibocsátás újra emelkedő szintjében. Két tonnát kell megindítani, megállítani, hatalmas kerekeket forgatni, hogy elvigyen egy testet, vagy kettőt – oda és vissza. Aszfalton, városban. A társadalmi felelősségvállalás egyik ékköve lenne, ha az emberek újra rátalálnának a felhasználás módjához passzoló autókra, ezzel szolgálva a környezetet és végső soron a saját pénztárcájukat is.

Ahogy a lámpánál állva várt egymás mellett a Range Rover és a T4-es Transporter, büszkén kitöltötték a rendelkezésre álló teret. Eminens, bugyikékre fakult, körablakos Volkswagen kisbusz mutatta meg, hogy a méret a lényeg: szinte minden dimenziója kisebb volt a pedigrés terepjáróénál. Zöldre váltott a lámpa, a nagy bakancs ágaskodva lőtte ki magát, a busz egykedvű kerregéssel feküdt rá a Szentendrei útra.

Hetvenes tábla van végig, minek feszülni.

Az oldalról ajánljuk

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09