2021.06.26. 17:23

Balatonra le, Balatonról fel. Vidéki kuzinhoz át, anyádhoz messze, kirándulni közel. Nem csoda, ha a legkevesebb időt akarod utazással tölteni péntek este per vasárnap délután, mert a hétvége: érték. Az édeskének elolvadni sincs ideje a kávéban, mert indulni kell, visszaköpöd a csészébe, jól van, anyuka, ne ríjon, jövünk jövő hónapban is, de most már tényleg indulunk, mert dugó lesz az autópályán. Dugó. Az autópályán. Mert önző, dilettáns nyomorultak közlekednek rajta.

Az M7-es állatorvosi ló, összesűrít mindent, ami rossz ezzel a mi közlekedési kultúránkkal, de produkálja az összes nemzetközi szimptómát is. A felmálházott olaszok túl fásultak az indexhasználathoz, a románok és ukránok tetőig vannak rakva portékával, se nem látnak ki, se nem tudnának megállni, de úgyis csak Letenyétől Siófokig tűnnek fel, utána belevesznek a balatonozóktól túlszaturált dunántúli forgalomba. A saját nyomorultjaink eközben két nagy csoportra oszlanak: egyik az önző, a másik a dilettáns, kettejük összjátéka adja ki a sztráda savát-borsát.

Ha márkákhoz kötöd a tapló vezetést, az azt jelenti, hogy vagy nem közlekedtél még eleget, vagy szelektíven, csak a prekoncepcióidba kódolt eseteket szereted észrevenni - pedig bőven van paraszt a német prémium-tulajokon kívül is. Ha a semennyinél eggyel tapasztaltabb vagy, úgy gondolhatod, hogy ez a tahóság inkább az autó teljesítményéhez van kötve, és azért tart itt a morál, mert egy tízéves turbódízel is tudja már a 180-at csalószoftver nélkül, bekötött szemmel, rükiben.

De tévednél. Mert ha jól megnézed, elég lendülettel és akarással egy 1,4-es Xsara is képes tolakodni, a különbség csak annyi, hogy a prémiumban toporzékoló gyermekek polírozott feje látványosabban töri a fényt. Szerecsen kezébe szivacsot nyújtok most, mosdjon: lehet udvariasan is véteni a szabályok ellen, ha értelmes követési távolságot hagysz, és/vagy maximumra állítod a krúz kontrollt, rögtön kevésbé veszélyezteted azokat, akik a megengedett sebességgel előznének a belső sávban. Ellenben ha a szalagkorlátra mászva, pattogó érrel a homlokodon rángatod a fényszóró karját, hogy takarodj előlem, te SZEGÉNY ember a kispolgári SZARoddal, attól a gyengébb idegzetű, hétvégi, gyakorlatlan sofőr pánikba eshet, és esetleg hibát vét. Ez senkinek sem optimális szituáció, még nem neked sem. De ez téged nem érdekel, mert sietsz. Jobban, jogosabban sietsz, mint akiket veszélyeztetsz.

takarodjtabla

A Budapest felé igyekvő forgalom egyébként is olyan nagyzenekar, amibe kilométerenként kapcsolódnak be hamis rézfúvósok és nyöszörgő brácsák, de hogy ne forduljon totális káoszba, free jazzbe az egész, plusz egy sávval bővül a pálya Székesfehérvárnál, de minek: rengeteg sofőrnek mintha ott se lenne, mintha jobbra tartás se lenne, se semmi se lenne. Kilométereken keresztül battyog a sok szerencsétlen a belső és középső sávokban, tömött, ideges hangyaoszlop alakul mögöttük, és a legszebb, hogy a stroboszkopikus villódzás és a fenyegetően intim helyezkedés ellenére sem mozdulnak onnan. Ők oda születtek, ott is halnak meg, miközben a külsőn egy-egy szétrohadt furgon, busz, meg egy-két értelmes személyautós halad, rajtuk kívül csak ördögszekér meg sakálvonyítás.

Hogy miért irtózik a magyar a külső sávtól, és ezzel együtt miért van beleragasztva a középsőbe, arra négy elméletem van, amelyeket főleg az M7 háromsávos szakaszán tapasztaltak alapján alkottam, és amelyek valószínűleg hibás beidegződéseken, tévhiteken alapulnak. Kommentben jöhetnek az olvasói teóriák, vallomások is.

IMG 20150810 072633
  • A külső sáv a lassú járműveknek van fenntartva, ott a kamionok, buszok, furgonok, esetleg öreg Opelek mennek csak.
  • A külső sávban nálad lassabb járművek mennek, sűrűbb forgalomban sávot váltogatni meg macera, sőt valakinek kimondottan frusztráló lehet, így inkább a zavartalan középsőt választja egy életre, abból baj nem lehet (tipp: de lehet).
  • Mivel a külső sáv fölötti, lehajtókat jelző táblákon a nyíl csak jobbra mutat, egyenesen nem, az ismeretlen sofőr azt hiheti, hogy kanyarodó sávban van, ami a lehajtó után elfogy.
  • A külső sávban van a legtöbb kátyú és úthiba, a futóműalkatrész meg drága.

Akármi is az ok, már jó pár éve jó sűrűn ki van táblázva, hogy tessék jobbra tartani, a KRESZ-ben pedig soha nem is volt más opció, a 34. § “Előzés” , 36. § “Párhuzamos közlekedés” és a 37. § “Közlekedés autópályán és autóúton” paragrafusokból a releváns tételeket emelem ki:

“Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.”
“Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.”
“A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.”

És bár nagyjából ismeretes, a bambák mögött feltorlódó és jobbról előzni elhaladni nem merő tömeg láttán újra meg kell említeni, hogy a KRESZ I. számú függelékében szereplő definíció szerint előzni ugyan tilos jobbról, elhaladni viszont szabad.

Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.

De vigyázzunk, ezzel nem arra buzdítom a viszketeg olvasót, hogy szabadon értelmezze a KRESZ-t, hiszen ha az elhaladás után ismét sávot váltunk, az már előzés, tehát szabálytalan. Inkább azoknak szól ez, akik a külső sávban szabályosan haladva eddig egy láthatatlan falat képzeltek a középső sávban tötymörgők vonalába. Nem kell lelassítani, sem külön balról előzni, elég, ha egyenletes tempóban elhaladsz mellettük.

Ha pedig urambocsá tényleg jobbra tartana a többség, kevesebb frusztrált állat villogtatna, a forgalom is gyorsabb lenne, baleset és dugó is kevesebb lenne, így az az utolsó almás pite is beleférne a mamánál vagy zabálhatnál plusz egy hekket a parton. De ne vedd magadra. Ez a poszt úgysem rólad szól.