Értjük az okokat, de nem vagyunk meggyőződve arról, hogy Budapest közlekedésében bármilyen szinten javulást tudna hozni ez az új szabályozás.
Amit tudunk: Budapest belső kerületeiben, elsőként a VI-ban, Terézvárosban, de később az V., VII. és XIII. kerületben is a parkolóhelyek egy része az esti-éjszakai-hajnali órákra a helyi lakosok számára fenntartott parkolóvá változik. A gyakorlatban ez úgy fog kinézni, hogy bizonyos helyeken bizonyos mértékben (Terézvárosban az érintett terület parkolóhelyeinek 30 százalékán) kiegészítő táblás "Várakozni tilos" jelzőtáblák kerülnek az út szélére, később pedig kék felfestés is megkülönbözteti az új zónákat. A kiegészítő tábla illetve a kék keret azt jelzi, hogy az adott szakaszon 18 óra és reggel 7 között csak "Lakossági parkolási engedéllyel" rendelkező autósok járművei parkolhatnak. Az első ilyen táblákat augusztus 23-án már ki is helyezték a Zichy Jenő utcában. Aki szabálytalanul parkol a megadott időszakban, azt októberig még csak figyelmeztetik, nem bírságolják meg.
Az új rendszer bizonyára tetszik majd a helyi lakosoknak, a helyi választópolgároknak, így politikai értelemben a változásnak biztosan lesz a jelenlegi városvezetés számára kedvező hatása. Erős kételyeink vannak viszont azzal kapcsolatban, hogy megold-e bármit is ez az új parkolási rend a nem csak a budapesti lakosok, hanem minden magyar polgár fővárosában a közlekedés valamennyiünket érintő problémái közül. Sőt: az új korlátozás valószínűleg új problémákat is hoz sok pesti autósnak. Kezdjük a legtriviálisabb dologgal: Magyarországon a Budapesten dolgozók, tanulók és autózók nagy része nem rendelkezik bejelentett állandó lakcímmel a fővárosban, márpedig az új parkolási engedélyeket csak ennek birtokában adják ki az önkormányzatok.
Akárhogy nézzük, a reggeli és délutáni csúcsforgalmakban semmilyen enyhülést nem várhatunk az új rendszertől. Sőt. A gyerekek autóval való iskolába szállítása, a munkahelyekre beautózás szokásait és persze a belváros tranzitforgalmát nem érinti érdemben az új szabályozás. Maximum annyiban, hogy akik este hat után még bent terveznek maradni a belvárosban, azok számára kevesebb lesz az elfoglalható parkolóhely, ők többet körözhetnek majd a környéken megfelelő parkolót keresve. Budapest belvárosában ugyanis jellemzően nem éjszaka kevés a parkolóhely, hanem napközben. Ezen a bottleneck-en pedig az új rendszer bővíteni biztosan nem tud. És nem csak helyi problémákra számíthatunk. Elegendő P+R parkoló híján várhatóan tovább erősödik majd a nyomás a külső kerületek parkolóhelyein is. A helyi lakosok pedig mindeközben napközben alighanem ugyanúgy nem találnak majd üres helyeket, ha jönnek-mennek saját dolgaikat intézve, mint ahogy eddig se találtak.
Mi a Traffix?
A cikk elkészítésében közreműködő partnerünk volt az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület, a hazai forgalomszervezés szabályozási hibáinak kijavításával foglalkozó civil szervezet. Láttál egy kint felejtett táblát? Tudsz egy veszélyes kereszteződést, amit biztonságosabbá lehetne tenni? Jelentsd be nekik a traffix.hu oldalon!
Továbbá: ha a belső kerületi parkolóhelyek egy részéről az éjszakai órákra kitiltják a nem helyi lakosok autóit, vélhetően némi extra forgalmi terhelés keletkezik majd az utakon az este 6 óra előtti időszakban, amikor a délutáni csúcs nyüzsgésében a napközben kényszerből ezeken a helyeken leparkoló, de még maradni szándékozó autósok a felszabaduló szabadon használható helyekre parkolnának át. Mivel a korlátozás a hétvégékre is érvényes, a "pesti rokonokhoz" érkezők ide-oda parkolgatása is valószínűsíthető - miközben persze pont ilyenkor sok fővárosi lakos épp a "vidéki rokonoknál" parkol majd a kocsijával, a neki fenntartott hely pedig üres, kihasználatlan marad éjszakára.
Na mindegy, majd meglátjuk. Az ötletgazdák mindenesetre bizakodók. Állítólag azért is biztosan jó lesz majd ez az új rendszer, mert hasonló, helyi lakosoknak fenntartott parkolási zónák vannak például Milánóban, Prágában, Londonban is. Hát igen, és mi van még Milánóban, Prágában, Bécsben, Londonban? Milánóban van például teljes körgyűrű a tranzitforgalom csökkentésére:
Szóval ezekben a példának hozott városokban azért történt egy's más a városi autóforgalom rendszerének alakításával kapcsolatban a parkolási rendszer folyamatos adminisztratív variálgatásán illetve a legolcsóbb, legegyszerűbb beavatkozáson, a buszsávok, biciklisávok időnként erősen ötletszerű felfestésén túl is. Nálunk ez valahogy nem akar összejönni.
Az M0 nem zárult be, a behajtási díj, mint hatékony szabályozóeszköz használatával nem óhajt élni a főváros és nemhogy tranzitalagutak nincsenek, pillanatnyilag még hídból is kevesebb van, mint lenni szokott. A P+R-parkolók telítettek, az új lakóparkoknál gyakran elmismásolódik az új mélygarázsok megépítése. A fővárosi tömegközlekedés sokak számára vállalhatatlanul piszkos, veszélyes, drága vagy lassú. Az autók száma ugyanakkor nő, a COVID pedig nem igazán növelte a tömegközlekedés vonzerejét az egyéni mobilitással szemben.
Pár új tábla, egy új korlátozás: szomorú, hogy már megint nincs ennél különb eszközünk a főváros közlekedésének fejlesztésére. És még abban sem vagyunk teljesen bizonyosak, hogy legalább a szándék a közlekedés fejlesztése volt. Kicsit olyan ez az egész, mintha az új parkolási korlátozás csupán a fővárosi önkormányzatok valamiféle előzetes védekező lépése lenne a helyi autósok kényelmének biztosítására arra az esetre, ha a kormány ismét bevezetné az ingyenes parkolást egy esetleges új fertőzési hullámra hivatkozva. Magyar autósként, állampolgárként, adófizetőként meglehetősen csalódottak vagyunk, hogy ismét egy új korlátozásról kellett írnunk érdemi fejlesztések helyett.
Ja, és még valami. Ennek a cikknek a szerzője egy évig volt budapesti lakos. Nem tetszett, nem jött be, elmentem lakni a tág agglomerációba. Most egy olyan faluban élek (lovakkal és traktorral, szélessávú internettel és a legközelebbi megyeszékhelyre szóló színházbérlettel, szóval nem abban a szomorú nyomorban, amit a "vidéki" szó sokak számára jelent), aminek főutcája alternatív útvonal a hétvégéken a Balaton felé az ilyenkor agyonzsúfolt M1 és M7 helyett. Így hát hétvégéken bizony mi szívunk a főként pestiekből álló óriási átmenő forgalom miatt. És még eddig nem gondolkodtunk azon, hogy kitiltjuk az idegen autóst, parkolási díjat szedünk tőle, ha nálunk áll meg pisilni, vagy lezárjuk előle a parkolóhelyeinket.
És amikor néha bemegyek Pestre (ritkán, de néha azért be kell), többnyire kocsival teszem, mert gyorsabb, olcsóbb és sokkal kényelmesebb, mintha mással tenném. És ilyenkor többnyire olyan dolgok miatt megyek be, amikkel budapesti székhelyű cégeknek szolgálva azt a híres-nevezetes budapesti GDP-t növelem, amire hivatkozva olyan sokszor akarják kitiltani a magamfajta vidéki autóst abból a fővárosból, ami nem csak az ott lakóké, hanem az én fővárosom is.
Magyarország egy kis ország, együtt vagyunk benne, fővárosiak és vidékiek, hatodik kerületi lakók és oda (vagy onnan) ingázók. Nem kéne megengedni azt a luxust magunknak, hogy egymás kárára próbáljuk egy picikét kényelmesebbé próbálni tenni a saját életünket. Az ilyen nagy, közös ügyekben, mint például az autós közlekedés, nagy, közös megoldásokat kellene találni a nagy, közös problémáinkra!