2022.04.13. 06:04

Az SUV-k akkora győzelmet arattak, hogy a Holdról is látszik. Minden más kategória, főleg a kicsik és a szedánok csak vergődnek. Az autókínálat közel fele valamilyen emelt modell, a szegmensközi lyukakat tinédzser módjára betömködni kívánó igyekezet is rég elérte őket, pedig ez az inger tíz éve még csak olyan személyautós torzszülötteket fialt, mint mondjuk az 5-ös GT. De komolyan érdemes feláldozni a legkisebb modelleket azért, hogy legyen helyettük EQA, EQB, EQC, GLA, GLB, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS és G-osztály? Nyilván nem, de a SUV-őrület csak részben hibás.

Igazából nem is magával a SUV-burjánzással van a baj, hisz a választék a piacgazdaság élettel teli zsíros termőföldje, kapitalista televény. A probléma inkább az, hogy az SUV-k kakukkok ivadékai. Lassan elsatnyul mellettük minden egyéb, miközben ők egyre nagyobbra tátogatják az emblémás, fogyasztáscsökkentés céljából zárható, olykor LED-ekkel megvilágított csőrüket. Ha ez így megy tovább, egy nap arra ébredhet a fészekre irányított webkamera közönsége, hogy a kisautós szegmens sovány, élettelen tetemén hűvös szél borzolja a pihetollakat.

Kapcsolódó
A BMW új szintre emeli a sötétséget

A BMW új szintre emeli a sötétséget

Ez már annyira fekete, hogy a vevők szinte tényleg látatlanban veszik meg: csak a fény 0,04 százalékát veri vissza.

Az SUV-k a 90-es években kezdtek terjedni, az igazi offenzíva azonban a 2010-es években kezdődött. Pedig 2008-ban volt ám egy gazdasági világválság, ami után az autóvásárlóknak a valóságtól kapott ordas pofontól magukhoz térve törvényszerűen az alsóbb szegmensek irányába kellett volna tévedni. Ha tévedtek is, és gyökeret vert is a takarékos közlekedés igénye, gyorsan lecsengett a pánik, és mint a visszaeső függők, még hevesebben vetették bele magukat az emberek az autóvásárlásba. Hasonló történt a mostani pandémia után is, igaz, 2020/21-ben a karantén alatt egy komoly elköltésre váró vagyon is felhalmozódott, amit nyilván nem kicsi ökonomobilokra szántak elszórni.

A Volkswagen egyetlen jelenleg forgalmazott kabriója is egy crossover
A Volkswagen egyetlen jelenleg forgalmazott kabriója is egy crossover

A kisautók részben emiatt is kezdtek eltűnni. A legtöbbet idézett példa a Ford, ami az USA-ban ugye már csak egyetlen egy normál személyautót kínál, az is a Mustang, minden más modelljük SUV, terepjáró, pickup vagy crossover. Európa számára persze irreleváns a példa, mert az Egyesült Államokban, pláne a Big Three részéről soha nem volt tömegtermék a kisautó, a fogalmaik is mások rá: odaát egy Focus hagyományosan már aprónak számít, tinilányok kezdőautója, csóró pizzafutároké legfeljebb. Nekünk persze még jut Fiesta és Focus is, sőt, az Ecosport is számíthat kicsinek, de ha minden igaz, például az Audi hamarosan elkaszálja a legkisebb modelljeit (pl. az A1-et), és a tervek szerint az A3 lehet helyettük a belépőszint.

Kapcsolódó
Megszűnnek a legkisebb Audik

Megszűnnek a legkisebb Audik

Nem csak az A1-est, de a Q2-est is utód nélkül futtatná ki a kínálatból a VW prémium márkája.

Európában - és az urbanizálódó, népsűrű Keleten is - kulcsfontosságúak az apró városi autók. A japán keicar sem véletlenül méret- és teljesítmény-korlátozott, a három nagy agglomerációban (Tokió, Nagoja, Oszaka) épp úgy értelmezhetetlen (értsd, kompromisszumot követel) egy batár állat Cadillac, mint a kézikocsikra tervezett kisvárosok utcácskáin. Európa dettó, ha kíváncsi vagy, mi hívta életre az 500-as Fiatot, a háromkerekű Piaggio-kat és mi tartja életben a régi Pandákat és Unókat, menj el bármelyik történelmi városba vagy kicsi faluba. A magyar vidékről, de még Budapestről is felfoghatatlan a Citroen Ami/Opel Rocks/Fiat Topolino skatulyák léte, holott adott környezetben nem sok racionálisabb választás van náluk.

Tehát urbanizálódunk, a pandémiasokk miatt a közösségi közlekedés is húskampót kapott az oldalába, ezzel párhuzamosan a saját autóra is megugrott az igény. Mindezt húzzuk alá kétszer, és írjuk mellé csillaggal, hogy valamiféle energiaválság árnya is settenkedik kelet felől, miközben mi bágyadtan hajtjuk fejünket az állam árstoppoló tenyerébe. De a magyarnak ez mindegy, a férfi 100 kilónál kezdődik, az autó meg 150 lóerőnél, azalatt csak vibrátorról beszélünk. Persze nem kell ahhoz bunkónak lenni, hogy nagy autót akarjon az ember. Mert mi van, ha jön a gyerek, hova tegyük a babakocsit, férjen be a gyerekülés, mi van ha költözni kell, a Söderhamn moduláris szövetkanapé sem fér ám be akármibe. Szélsőségre szeret tervezni az ember, pedig sokan nőttek fel sikerrel Trabantban, Ticóban és Seicentóban is (Lendvai Zsolti a témában releváns autóvásárlási tépelődését itt olvasd, ni).

Kapcsolódó
Körülményes hülye vagyok, ezért nem veszek soha autót

Körülményes hülye vagyok, ezért nem veszek soha autót

A magyar használtautó-vásárló hülye, miért pont én lennék a kivétel? De legalább a négy fal közt csinálom.

Kép: Csikós Zsolt
Kép: Csikós Zsolt

A pallost azonban nem a kényelmes fogyasztók lengetik, ők csak félrenéznek, amikor lesújt a valódi hóhér: a kezét se vér, se olaj nem piszkítja, kiskosztümöt visel, meetingeken ül és dolgokat ír alá, uniós direktívákat legfőképp. Szemlélettől függ, ki hogyan ítéli meg a mögöttes érdekeket. A kommentszekció egyik sarkában: Brüsszel kinyírja az európai autógyártást. A másik sarokban: Megalkuvók ülnek odafönt, az autós lobbi miatt halunk meg mind.

A fenti pallos a Euro 7-es norma lesz, amely a belső égésű motorok kibocsátását szabályozza. Egyelőre nem ismerjük a végleges változatot, de ha a legszigorúbb feltételekkel fogadnák el - ami valószínűtlen -, valóban olyan mértékben drágulna meg a hagyományos motorok fejlesztése, hogy az tényleg eltüntetné a kisautókat. Az összefüggés itt az, hogy a kicsi és olcsó autóból a volumen, a nagy darabszám hoz bevételt, és mivel vékony rajtuk a profit, mind közül ők a legárérzékenyebb szegmens: egy nagyobb visszahívási akció, váratlan gyárleállások vagy khm... megugró fejlesztési költségek simán semmissé tehetik a rajtuk kereshető pénzt. Ez olyan kockázat, amit a gyártók egyre kevésbé vállalnak.

Kapcsolódó
Tovább késik a végleges Euro 7 norma

Tovább késik a végleges Euro 7 norma

Több mint három hónappal halasztották el a végleges törvényjavaslat benyújtását, július előtt biztosan nem kerül nyilvánosságra.

A szigorodó biztonsági előírásokat már nehezebb vitatni, pláne, hogy számszerűsíthetően csökkentik a balesetek számát, de költségben szintén komoly terhet jelentenek: aktív vezetéssegítő eszközök és passzív biztonságot szolgáló követelmények is vannak már, 2024-től minden egyes új autót fel kell szerelni a következőkkel (az autók egy részét már idén júliustól): automatikus vészfék, sávtartó, tolatás-asszisztens, intelligens sebesség-asszisztens, fáradtság- és figyelemérzékelő, öv figyelmeztetés a hátsó üléseken, holttér figyelő rendszerek teherautókhoz és buszokhoz, guminyomás ellenőrző és adatrögzítő feketedoboz.

Kapcsolódó
Kötelező extrák kerülnek az új autókba

Kötelező extrák kerülnek az új autókba

Sebességhatároló, fáradtságérzékelő, fekete doboz - drágítják és biztonságosabbá teszik az autózást. De hová lesz így az élmény?

Konkrét árakat nehéz mondani, de ha rápillantunk az extraként rendelhető biztonsági funkciókra, röpködnek a százezrek. Ekkora plusz költséget nem nyelnek le a gyártók, így azok a fogyasztóra fognak csorogni, amiket ő vagy megfizet, vagy - pénztárcától függően - néz egy nagyobb vagy egy kisebb modellt. Feljebb nézhet például kompaktot, vagy akár SUV-t, lejjebb viszont nincsen semmi, így a vásárlók egy része a használtautó piacra szorul, a kisautó iránti kereslet meg visszaesik. Halkan jegyezzük meg, hogy a begyűrűző, piszok drága elektromos átállás is jókora szögnek tűnik a kisautók tenyerében illetve lábfejében.

A hagyományos gyártók meglévő kapacitásaikat így inkább fordíthatják majd nagyobb és drágább modellekre, és teszik ezt teljes joggal, mert nem jótékonysági szervezetek, hanem profitorientált cégek. Nem véletlenül menekül a legtöbb gyártó felfelé, sok, eddig olcsóbb márka akar hirtelen prémium lenni: az Opel például a Stellantis hátán kapaszkodna felfelé, a Mazda pedig már egyenesen a BMW-re céloz. Marad valaki odalent? Vagy a mérsékelten szegény ember már ne vegyen új autót? Az mondjuk eddig is luxus volt.

Kapcsolódó
A BMW babérjaira tör a Mazda

A BMW babérjaira tör a Mazda

Nem szórakozik a Mazda, új SUV-juk, a CX-60 közvetlenül támadja a BMW X3-ast. És van, amiben máris lefőzi riválisát!

Kereslet, úgy tűnik lenne rá, hisz az árérzékeny piacokon a Dacia és a Suzuki is népszerű, Japánban a keicarokat sem alapvető tulajdonságai miatt fenyegeti veszély, hanem az elektromosítás többletköltsége és a még olcsóbb és még kisebb kínai villanyautók esetleges importja. Felmerülhet, bár kétséges, hogy Európa netán kiürülő alsó szegmenseit is a beszivárogó olcsó kínai kisautók töltenék fel, mert a szabályozás rájuk is vonatkozna, ugyanazokkal a gondokkal kellene tehát megküzdeniük, amikkel bármelyik másik gyártónak. Így akármennyire is fenyegeti őket a kihalás, nem gondolom, hogy teljesen eltűnnének a kínálatból a kisautók, feljebb pozícionálva, centinként növesztgetve, százezer forintonként drágítgatva biztosan megmaradnak. A tényleg kicsi és olcsó autó már amúgy is rég eltűnt. Féke poraira.

Az oldalról ajánljuk

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

április 2., 17:35
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

tegnap, 18:18
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
  • Közélet

Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot

Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!

április 3., 06:00
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
  • Hírek

Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító

A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.

április 2., 16:25
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Honda Civic Si (1991) aukció
  • Hírek

Honda Civic Si (1991) aukció

április 2., 16:19
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01