Tudod, miért fizetsz az oktatónak óránként 6-7 ezer forintot?
Simán kerülhet 500 ezer forintba egy jogosítvány megszerzése - semmi extra, sima B kategória. Mielőtt felháborodnánk, érdemes mögé nézni, hogy ez szemtelen rablás, vagy egyszerűen ennyibe kerül.
Nemrégiben itt, a Totalcaron született egy cikk arról, hogy pontosan milyen tételekből adódik össze egy teljes jogosítvány, amiből persze a legpofátlanabb rablás, ugyebár, az oktató Budapesten általában 6 és 10 ezer forint közé eső óradíja.
Mi kerül egy jogosítványon négyszázezer forintba?
Elavult előírások, a valóságtól lemaradt vizsgarendszer és kevés oktató: ezért kapsz sok pénzért keveset, ha megpróbálsz jogosítványt szerezni.
Oktatóként az elmúlt években jogosítvánnyal már rendelkező újrakezdők tanításával foglalkoztam, ami sokkal kötetlenebb dolog, nincsenek hivatalos körök, vizsgabiztosok, vizsgadíjak és kötelező útvonalak. Vannak viszont tíz-húsz éve nem vezető, pánikoló, a dolog köré már komplett trauma- és félelemlabirintust építő emberek, akiknek újra szüksége lenne a megszerzett vagy tulajdonképpen soha rendesen meg nem szerzett tudásra.

Ezt a kitételt azért teszem hozzá, mert ez valamennyire más világ, mint a jogsiszerzőké, a napi feladat viszont, amiért az ember az óradíjat kapja, nagyjából ugyanaz. A tanítványaim között akad, akinek néhány óra után visszatérnek a régi reflexei, illetve bőven olyan is, aki nulláról kezdi, de azt is úgy, hogy már húsz éve fél a vezetéstől, van balesetes-traumás, olyan is, akivel csak egy kicsit gyakorolni kell néhány bonyolultabb parkolást, illetve olyan, akiről az első percben kiderül, hogy a jogosítványa már legfrissebb percében is csak a Wekerle-telepre volt jó, és életében nem váltott még hármasba.
Térjünk hát rá az óradíjra, ami ugye akármennyi is, minden esetben felháborító rablás, mint a balatoni lángos, legalábbis apám gyerekkoromban bármelyik szezonban tudott hőbörögni, akármi is volt épp a helyzet a lángos árával.
Miért kapjuk akkor ezt a vérlázító összeget?
A minap egy általam igen nagyrabecsült, tapasztalt oktató hölgy is kifakadt facebook-poszt formájában, és felsorolta az oktatással járó költségeket, adóterheket, miegymást, amibe a másik ember munkájánál nem igazán szeretünk belegondolni. A benzin árát talán még mindenki hajlandó lenyelni, mert ez elég egyértelmű. Az már kevésbé általános, hogy az ember belegondoljon többibe: először is a tanulóautók olyanok, mint József Attila mosónői, korán halnak, vagyis egy év alatt úgy nagyjából ötöt öregszenek. Nincs ebben semmi meglepő, elvégre haszonállatnak tartjuk őket, az ember belekalkulálja a széttaposott kuplungot, az óránként tízszer-hússzor lefulladást, a rekordsebességgel elkopó gumikat, fékalkatrészeket, a félig kitépett váltót és így tovább. Ezek fenntartási költsége jelentősen meghaladja egy, hogy úgy mondjam, rendeltetésszerűen használt hétköznapi autóét, amibe nem ül bele naponta öt-tíz teljesen különböző habitusú ember megtanulni az alapvető mozdulatokat. És akkor én még könnyen megúsztam egy klasszikus Suzuki Swifttel, aminek összes alkatrésze olcsón beszerezhető és régebbi-újabb darabjaival dugig tele van az ország.

Nem számoltuk még az oktatóautókra érthető módon jóval magasabb kötelező biztosítást illetve CASCO-t, mert akinek ép esze van, az költ ilyenre is, meg a vállalkozást terhelő adókat sem.
És ez akkor még csak a védekező magyarázkodás, hogy de hát ugye, ezek az alapköltségek, ezt bárki megértheti, bár nem egy ismerősöm van, aki azon is felháborodik, hogy miért kell a pincér fizetését meg a rezsit beleépíteni a hagymás rostélyosba (hát tényleg miért, nem is értem).
Ugyanakkor egyre kevésbé komálom a védekező magyarázkodást. Miért olyan erős az a gondolat, hogy a fenntartási költségeken kívül aki teheti, lehetőleg még meg is szeretne élni? Milliárdos senki sem ebből lesz, afelől mindenkit megnyugtathatok, nyilván az óradíjaknak megvan a maga plafonja.
A megélhetés még egy dolog, na de inkább az üt meg az efféle cikkekben és kommentekben, hogy az autós oktatóknál, ami kétségkívül szűk szakma, teljesen figyelmen kívül szokás hagyni azt,
hogy a másik ember idejének és tudásának kibérlését szolgáltatásnak hívják.
Kérdem én, miért nem felháborító egy egyébként meglepően hasonló vagy magasabb óradíj a következőknél:
- magán angoltanár,
- masszőr
- személyi edző
- pénzügyi- vagy adótanácsadó
- pszichológus
És a sor még bőven folytatható lenne egy csomó másik, bizonyos típusú szakértelmet igénylő foglalkozással.
Direkt nem vettem bele például az ügyvédi szolgáltatást vagy a fogorvost, ahol természetesnek tekintjük, hogy az igénybe vett szakember beleölt energiáját és tudását kell megfizetni, hogy jó helyen írja alá a papírt, és ne törje bele a foggyökeret az ínybe.
De ezek a szakemberek egyébként, akárcsak a pszichológus, több évig, ne adj isten évtizedig tanulták azt, amivel most pénzt keresnek, így őket talán nem is venném a mi egyéves szakképzésünkkel egy kalap alá, bár a felelősség esetünkben sem kicsi.

Eszembe jut egy tegnapi élményem: az angyalföldi kávézóban, ahol két tanuló között időnként adódó szüneteimet tölteni szoktam, a kettővel odébbi asztalnál egy hibátlanra szolizott, kigyúrt fickó ül, szemben egy velem egykorú, középharmincas, kicsit fáradtnak tűnő nővel. A fickó okoskodó testtartást vesz fel, én pedig sajnos csak foszlányokat hallok a coaching-ülésnek tűnő párbeszédből: ...először neked kell stabilnak lenni... ki kell jelölni a határaidat... te miért szeretnéd, hogy mások szeressenek? (mondhatnám, hogy nem akartam hallgatózni, de sajnos akartam, meg különben is, miért kell ezeket kávézókban tartani, ahol hozzám hasonló, vadidegenek magánélete iránt olthatatlan érdeklődéssel viseltető kibicek ülhetnek a szomszéd asztalnál?).
Elgondolkoztam azon, hogy Facebookon hány szolgáltató hirdeti magát különféle gyanús, az ezotéria és a coaching határán mozgó szolgáltatásokkal, csak ízelítőül: női önbizalomedző, családállítás, asztrológia, királynőképző, számmisztika, méhtisztító szertartás (!!!), kineziológia, beszélgetés egy okos emberrel, üzleti tanácsadás MLM-rendszerben, önismereti tréner, holisztikus szemléletű személyi edző, életmódtanácsadó, a lista végtelen, és még meg sem néztük az Everness-fesztivál fellépőinek egy részét, amely listában szerepel foglalkozásként a farkasasszony is, de ezt most hagyjuk is.
Könnyen lehet, hogy ezeknek egy része valóban komoly tudású ember, illetve, és ez valószínűbb, valóban tud bánni az emberekkel, meghallgatja a problémájukat, vagy tud segíteni az élet egy adott szegmensében, és a coachingot mint olyat se szeretném csuklóból leminősíteni, hiszen létező szakma és van rá igény.
De abban biztos vagyok, hogy a viszonylag sablonos kérdésekkel operáló kigyúrt fickó minimum annyit leakasztott ezért az egy óráért a kávézóban, mint egy oktató az autóban. Nem szeretném persze ezt az ismeretlen urat sem minősíteni, egészen biztosan odafigyelt például a kliensére.
Ahogyan elvileg egy jó oktató is ezt teszi. Az unalmas benzinen és alkatrészeken kívül ott van az, amitől szolgáltatás a szolgáltatás. A másik ember ideje, figyelme, türelme, szakértelme, az, amiért nem borul ki és ordibál, hogy nem megmondtam, hogy balra, te szerencsétlen, az idegrendszere, ami az oktatók esetében egészen fokozott sebességgel rongyolódik. Az az életveszély, amiben ez az ember egész nap ül, az az éles figyelem, amivel az oktató a testi épségét kockáztatva felel a mellette ülő tanulóért, aki ugye szintén valakinek a gyereke. Ezért pofátlan az óradíj, a masszázsért meg természetes? Miközben ugyanúgy, mint a masszőrnél, a test itt is elhasználódik: egész napos ülés, derékbántalmak, valamint egész napos rázkódás, rángatás, annak idegrendszerre gyakorolt hatásaival együtt. És ugyanúgy teljes figyelmünk a másiknak szentelése, mint a coaching vagy a személyi edzés esetében.
Persze semmi önsajnáltatás nincs ebben, egyszerűen minden foglalkozásnak megvannak a maga velejárói, ennek éppen a fent felsoroltak. Nyilván azért választjuk, mert szeretjük, most éppen valóban jól is fut, de ezt nem lehet csak a pénzért csinálni, ha valaki ezzel próbálkozna, néhány hét alatt meghülyülne, aki meg csinálja, többnyire szereti, vagy szerette valamikor.
Ez nyilván az ideális eset, sok csúnya történetet hallani persze, de itt most az elvről volt szó: gond nélkül látnak napvilágot cikkek tömegei arról, hogy felháborító, hogy ezeknek az embereknek is van óradíja, mintha bármiféle képzés, legyen akár olyan alapvetőnek tűnő is, mint egy jogosítvány, alanyi jogon járna.
Miért az a baj, hogy egy ember szaktudását és az általa nyújtott szolgáltatást ki kell fizetni, és néhány ember esetleg meg tud élni a - jó esetben - szeretett szakmájából? Ha a gyári munkás rosszul keres, dögöljön meg mellé a kozmetikus is? Illetve és főleg, tényleg szeretné bárki, ha a tizenhét éves gyereke mellett az anyósülésen egy "ennyi pénzért szarok rá" hozzáállású ember tinderezne a frontális ütközést megelőző pillanatban?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
