A múlt héten temettem. Ha lehet így fogalmazni. Mégis hogy máshogy hívja az ember, amikor leadja az bontóba az első autóját? Az évek és az oktatás alatt idővel megviselődött Suzuki Swift az örökségem volt, tizenhat éves, ebből tizenkettőt az enyém. Nem volt különleges, nem volt szép sem, de az első autóm volt, és különben is: Presser Gábor is megénekelte, hogy a csúnya fiúknak is van szíve.
Sok ember felnövésének egyik fontos stációja az első autó, mint az első albérlet vagy saját lakás, az első komoly háztartási gép akár. De valahogy a mosogatógépek nem nőnek hozzánk, nem nevezzük el őket, nem lesznek észrevétlenül családtagok. Az első hűtők, amiket albérletről albérletre hordozunk, tárolnak ugyan fontos dolgokat, mint mondjuk söröket és parizert, de az emlékeink, a történeteink általában mégsem a hűtőben keresendők.

Hülye gyerekként bőgtem, amikor a tréler mögött a bontóba kísértem az utolsó útján, ráadásul épp az Eddától szólt az Elhagyom a várost a rádióban, ő meg, hát, épp elhagyta a várost. A szívem szakadt meg, amikor levették a rendszámát, hogy csak egy darab legyen a sok fémhulladék között, kiabáltam volna a bontóssal, az élettel, hát hogy lehetne szelektív veszélyes hulladék az a valami, az a valaki, valami furcsa határeset a kettő között, aki végigkísért az életemből tizenkét évet? Ember nem volt, aki ilyen közelségből ismerte volna az útjaimat, a bánataimat, kisstílű titkaimat és stiklijeimet, aki nem szólt be soha, csak ott volt, a fűtés volt, ha fáztam, az otthonom volt háromszázezer kilométeren át, Hamburgtól Konstancáig, Kijevtől Lyonig, és akkor veszélyes hulladék, tényleg?
Milyen érdekesek vagyunk, hogy éppen az autónk lesz háziállat, neki adunk nevet, státuszt, lelket, ha szigorúan vesszük, egy funkcionális fémdarab ugyanúgy mint a hűtő, működik, dolgozik, aztán meg kiszolgálja az idejét, és veszélyes hulladék lesz.

Mégsem vagyok egyedül, ha belegondolok gyerekkori barátnőmék családi autójába, az ócska Renault 5-ösbe, amelyet Döncinek hívtak, vagy ismerősöm első Golfjába, amelyet tizenévvel ezelőtt elbontottak, mégis diszkrét kis kép őrzi az emlékét a könyvespolcon. A szocializmus autóiba, amelyekre éveket vártak, hogy aztán családi fotókon szerepeljenek, az autókba, amelyek a mesékben megelevenedtek, beszéltek a gazdájukhoz, vigyáztak rájuk, az autókba, amelyeknek sokan misztikus jelentőséget tulajdonítunk.
Racionális felnőttként is meg voltam róla győződve valahol titokban, hogy a Suzuki valójában érző lény volt, hiszen mi másért robbant volna le két vezetésóra közötti szünetben úgy, hogy legalább ne a tanulómat hozzam kellemetlen helyzetbe, éppen azon a napon, amikor először igazán elszántam magam rá, hogy most már lassan lecserélem? Pedig reggel még nem volt semmi baja.
Megvárta a szünetet, fordítottam le magamban a nyilvánvaló véletlent, megvárta, mert tanú nélkül, az én kezem között akart meghalni.
Ne szidjad, mondtam mindig, ha valaki rosszat mondott rá, ne szidjad, mert meghallja, nekem mindig hű társam volt, és csak én szidhatom.
Mi ez a dolog az autóinkkal mégis? Hogyan lesznek nyilvánvalóan élettelen használati tárgyakból kicsit, félig-komolyan megszemélyesített, dédelgetett háziállatok?

Persze, meg vagyunk róla győződve, hogy itt minden racionális, vérre menő vitákat folytatunk, hogy a kis benzines olcsó, ugyan már, az egykilences tédéí az kimegy a világból, hülye vagy, az olasz mind szar, nekem csak japán volt, az az igazi, a béemvé csak státuszszimbólum, bezzeg ráköltöd a gatyádat is, hát pedig költeni kell rá, a gatyádat is, mert akkor húsz évig él, satöbbi, lényeg, hogy az enyém a legjobb, mert az én döntésem.
De azért titokban nem mindig erről van szó: az autóink üzenetek is, mit akarunk magunkról elmondani, milyen helyet foglalunk el a világban, az első autóink pedig az önállóságunk szimbólumai. Ismerik az útjainkat, és mégiscsak útközben történnek a kalandok, az események, sokkal inkább, mint a hűtő előtt állva. Beletesszük az emlékeinket, a zenéinket, magánügyeinket, beszélgetéseinket. Tanúi a szerelmeinknek, a nyaralásainknak, vigyáznak a gyerekeinkre. A testünk meghosszabbításai végső soron.
Ahogy szóba kerülnek az utóbbi tizenkét év emlékei, rendre rájövök: az autóm kis híján mindenben jelen volt, mintegy megkerülhetetlen háttérszereplőként: a Duna-deltai kirándulásnál, világvégi benzinkutakon a német autópályán, vitt kajakot, biciklit, sífelszerelést, szolgált melósszállítóként franciaországi szüreten, volt ideiglenes szállás, bárpult parkolói buliban, költöztető, megélhetési forrás oktatóként, több mint száz emberrel szerettetve meg az úton levés örömét.
Emlékszel, amikor heten ültünk részegen a Balaton-parton, emlékszel a tizenkét órás szakításra a mélygarázsban, emlékszel, amikor enyhén betörtük a tetőt igyekezetünkben, hogy felszíjazzuk a kajakot, ugye emlékszel? - simogatom meg a kasznit utoljára. Hogy is lehetnél egyszerű veszélyes hulladék?
Van egyáltalán bárki, akinek ezek tényleg csak élettelen fémdarabok, funkcionális tárgyak, négyévente lecserélendő, tökéletesen racionálisan kezelt háztartási eszközök?
Lehet ócska régiség, gondosan óvott oldtimer, az egész családot szállító anyahajónyi kombi, hiperszuper csúcsmodell vagy dédelgetett utcai versenyző, mégiscsak az egyik olyan tárgyunk, ami a legtöbbet látja az életünkből, ami a legtöbbet mondja rólunk, úgy választjuk, hogy kifejezzen, vagy kénytelenek vagyunk megszeretni, ahogy hozzánk nő. Az emlékeinket, útjainkat, történeteinket töltjük bele, és a hűtő mégsem visz keresztül az életen, és nem is óvja meg azt. Talán ezért adunk nekik személyiséget: nem is lehetne kibírni, hogy egy élettelen fémdarabbal osszunk meg ennyi mindent, ami személyes és jelentős. Pedig nyűgös, környezetszennyező pénztemetők, amiktől nem lehet lépni a városban, de mégis, irracionális módon barátként bánunk velük.
Az új autóm igazán más. Nagyobb, kényelmesebb, fehérebb, Volkswagenebb. Amolyan felnőtt-autó. Ennek ugyan nem lesz kajak a tetejére szíjazva, és nem leszünk benne heten részegek a Balaton-parton, ahogy a hűtőből is idővel kikopnak az egyetemi löncskonzervek és boros kólák. De azért...még hosszú idő lesz, amíg igazán egy test leszünk. Aki elfelejti az első autóját, az elfelejti a fiatalságát is, és ugyan ki akarna ilyet tenni?
Címlapkép forrása: Top Speed

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
