Ez az 5 dolog rágja legjobban az idegeimet, ha vezetek
Autóban és azon kívül is nyugodt ember vagyok, pár évvel ezelőttig szinte egyáltalán nem lehetett kihozni a béketűrésemből, azóta csak szimplán nehéz. De azért vannak olyan közlekedési helyzetek, olyan fogalmatlanok vagy vadbarmok, akik mindent megtesznek érte. Sokszor sikerrel.
Elalvás a lámpánál
Nem arra gondolok, hogy valaki pár másodperc spéttel találja meg az egyest vagy a gázpedált. Hanem arra, amikor várakozok a sorban, pontosan azon a határon, hogy két lámpaváltás között még éppen átérnék, ha nem töketlenkedne előttem mindenki, de ha akadozik a gépezet, bőven bennragadok, legalább egy újabb zöldig. Mert nem a lámpát figyelik, hanem az előttük lévőt: nem akkor készülnek fel az indulásra, amikor sárga jelzést látnak, hanem amikor a közvetlenül előttük álló autó elindul. Ez egy elcseszett láncreakció, ami miatt végül hárommal-néggyel kevesebben férnek át a zöldön.

Nem is konkrétan az a baj, hogy két-három perccel többet kell várni, hanem ilyenkor úgyis lesz olyan tuskó, aki csak azért is áttolja a piroson, nem törődve azzal, hogy már a keresztforgalom is indul. És a késlekedés vissza is hat, rontja a kereszteződések áteresztő képességét, gerjeszti a dugókat. Mindezt miért? Mert valaki a telefonját nyomkodta, vagy a pattanásait, esetleg sminkelt, elbambult vagy bármi – bealudt a lámpánál.
Előzés oldaltávolság nélkül
Általában nem én vagyok, aki feltartja a forgalmat, szeretek haladni, ha lehet, de nem zavar, ha valaki gyorsabb. Ez egy ilyen játék, van, aki siet, van, aki szédül, ha lassan megy – itt most a korlátozásokat és azok betartását ne feszegessük. A gond ott kezdődik, amikor beleáll a seggembe, elkezd tolni – az most mindegy, hogy esetleg már én is felülről karcolom a megengedettet –, és ha nem figyelek rá is egy-egy fékezésnél (minthogy ugye előttem is mennek), biztosan belém is csattan.

Na, de amikor végre megteheti, hogy megelőz, lehetőleg zéró oldaltávolságot tart, aztán olyan hamar tér vissza a saját sávjába, hogy csoda, ha nem cserélünk festéket. Ennek amúgy csupán az esetek igen kis százalékában kiváltó oka, hogy sokat kell várnia, míg elhúzhat mellettem. Sokszor ugyanezt csinálja a lendületből rám eső, és azzal a svunggal tovább is álló sztrítrészer. Mert a Vindízel is így csinálta a filmben, meg még át is nézett morcosan, mégis ő itt a falkavezér.
Autópályázás
Az autópálya tök jó találmány, ha lehet normálisan használni. És most itt nem is az értelmetlen dugókra gondolok, amikor kilométereken átívelő lassú vonatozás végén kiderül, hogy konkrét oka nem volt a lassulásnak, csak valaki ott felejtette magát a belső sávban, vagy a túloldalon történt egy baleset, és megirigyelték, a nézelődéshez lefékezve ők maguk is akartak generálni egy újabbat.

Inkább arra gondolok, hogy pl. az M3-ason időnként teljesen lehetetlen a 130-140 km/h körüli, normálisnak mondható tempóban autózni, mert ha kívül mész, előbb-utóbb azt veszed észre, hogy 80-100 között andalogsz, egyszerűen azért, mert arra álltak be az ott haladók. Vagy ugye a kamionok diktálják a sebességet – ez utóbbival nincs is semmi gond, sőt összességében is mindenki menjen annyival, amennyivel kényelmes és biztonságos, amíg az összeegyeztethető az észszerűséggel. Csakhogy ha beljebb sorolsz egyet, ott már jönnek Fittipaldiék, meg a körzeti villogóbajnokság érmesei. Szóval vagy belehajszolnak a tempózásba, vagy takarodhatsz vissza a külsőbe, a két kamion mögé. De hogy ráállj mondjuk 140-re, és nyugodtan célba érj, arra semmi esélyed.
Körforgalom
A körforgalom sokaknak eleve egy nagy, sötét folt, több okból: fogalmuk nincs, kinek van elsőbbsége, mit kell csinálni, ha véletlenül több sáv is van, és mikor mit kell jelezni, ha kell egyáltalán. Vannak típushibák, akad, aki behajtáskor indexel, akár eleve balra, mert ő a balra eső kijáraton szeretne majd kimenni. Van, aki behajtáskor még jobbra, aztán gyorsan átkattintja balra, ha már úgyis arra megy a kör.

Ezek egyenként is tartogatnak magukban balesetveszélyt, mert nem lehet eldönteni a balra indexelőről, hogy biztosan jobbra fog-e majd menni. De marha bosszantó az is, amikor perceket tököl a behajtás előtt, jól megfontolja, kit engedjen még el, és csak elinduláskor pattintja ki az irányjelzőt, hogy ő bizony jobbra, az első kijáraton szándékozik elhagyni a körforgót. A gyengébbek kedvéért: ilyenkor már az odaérkezéskor nyugodtan közhírré tétetheted, mit is akarsz, és aki neked jobbról jön, tudni fogja, hogy nem keresztezitek egymás útját.
Világítás
Ősszel és télen különösen aktuális, hogy a sofőrök kimutatható hányadának fingja nincs róla, mikor mi a fenét kéne kapcsolgatni, hogy ő is lásson, meg őt is lássák. Agyonismételgetett tétel, hogy a nappali menetfény sokszor csak elöl pislákol, hátrafelé meg olyan sötét marad az autó, mint az ördög segglyuka. Aztán persze a tompított és a távolsági sem egyértelmű sokaknak. Ha már megtanulta, hogy utóbbit lakott területen kívül szabad használni, úgy értelmezi, hogy a tábla után felcsűrjük, a következő táblánál levesszük. Ja, hogy jöttek szembe is? A másik véglet a pirkadat és szürkület környékén felbukkanó lopakodó.

Aztán persze ott vannak még az indokolatlanul ködlámpázók, a sor elején is ködzárófénnyel grasszálók. A félszeműek, meg a remegő fénnyel közeledők, akiknek vagy súlyosan össze volt csukva a kocsi orra, és csak tákolás lett a vége, vagy a foncsor szabadult el, esetleg az izzó nincs a helyén, a végeredmény ugyanaz: nem tudom eldönteni, a hepehupától vibrál vagy villog rám valamiért, közben meg csak hulladék az egész.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Közélet
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Hírek
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Szerelem
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész
A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.
